سایز متن   /

دولت باغچلی رئیس حزب ملی‌گرای ترکیه در حضور اعضای فراکسیون این حزب در پارلمان ترکیه با لحنی شدید درباره وضعیت موجود در مناطق کوردنشین این کشور سخن راند و خواستار یکسان شدن شهر نصیبین با خاک شد.

به گزارش کوردپاریز به نقل از رسانه‌های ترکیه، باعچلی و حزب متبوعش به عنوان جریانی تندرو در ترکیه شناخته می‌شوند که در سخنرانی اخیر خود درخصوص شهر نصیبین که ماههاست در آن درگیری اعضای مسلح پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) و ارتش این کشور ادامه دارد و متحمل ضرر و زیان‌های زیادی شده؛ گفته: باید تنها ۳ روز به مردم این شهر فرصت داده شود تا خانه و کاشانه‌اشان را ترک کنند و بعد هم این شهر با خاک یکسان شود و به انباری از سیمان و سنگ تبدیل شود.

باغچلی تاکید کرده تا نابودی کامل تروریست‌ها از ارتش و عملیات‌های نظامی حمایت می‌کنیم. در ادامه هم از احمد داود اوغلو نخست وزیر این کشور به خاطر سفرش به دیاربکرانتقاد کرده که چرا در دست مردم پرچم ترکیه نبوده و گفته: من هم باید خانه‌یی در دیاربکر بخرم!

شهرهای کوردنشین ترکیه که بیشتر در مناطق جنوب شرق و شرق این کشور واقع شده‌اند؛ پس از انتخابات سال گذشته در ترکیه، میدان نبرد ارتش این کشور و اعضای مسلح پ‌ک‌ک شده‌اند. این درگیری‌ها که براساس تغییر استراتژی جنگ از کوهستان به داخل شهرها توسط پ‌ک‌ک به اجرا درآمد؛ شهرهای زیادی را به خرابه تبدیل کرد و بیش از ۴۰۰ هزار تن از اهالی این منطقه را آواره و هزاران تن نیز کشته شدند. بسیاری از مکان‌های تاریخی این مناطق هم دستخوش بازی طرفین شد.

این درحالیست که کارشناسان معتقدند آنچه پ‌ک‌ک در این مناطق تحت نام استراتژی جنگ در شهر عملیاتی کرد، بخشی از توافق‌نامه‌ی فی‌مابین این گروه با سرویس اطلاعاتی ترکیه و ارتش بوده که خود دلایل زیادی را در پشت‌پرده به همراه دارد.

مناطق مذکور اولین بار نیست که دستخوش چنین حملاتی می‌شوند که نتیجه‌ی آن میلیتاریزه کردن این مناطق است، بلکه در اوایل دهه‌ی نود میلادی قرن گذشته هم، پ‌ک‌ک و ارتش ترکیه باهم این مناطق را پاکسازی کردند که طبق آماری که دولت ترکیه در این باره منتشر کرده، بیش از ۴۰۰۰ روستای کوردها یا خالی از سکنه شده و ساکنین آن به ناچار به دیگر مناطق کوچ کرده‌اند و یا با خاک یکسان شده است. در بازی دو دهه‌ی قبل بیش از ۳٫۵ میلیون کورد این مناطق مجبور به ترک مزارع، باغ‌ها و خانه و کاشانه‌اشان شدند. در نتیجه‌ی همین سیاست‌ها است که استانبول به عنوان بزرگترین شهر کوردنشین ترکیه از آن یاد می‌شود که بیش از ۳ میلیون کورد در آن زندگی می‌کنند و جالب اینکه اغلب آنها همان آوارگان دو دهه‌ی قبل هستند که قربانی سیاست‌های ترکیه و پ‌ک‌ک شدند و به این کلانشهر کوچ کردند.

تکرار این بازی این بار بخشی از سناریوی ترکیه و پ‌ک‌ک در شمال سوریه محسوب می‌شود که تاکنون برای اجرای آن، صدها هزار تن دیگر را آواره و هزاران زن و کودک را قربانی و چندین شهر را به خرابه تبدیل کرده‌اند. بنابراین کوردهای ساکن این مناطق از وضع موجود راضی نیستند و خواستار تغییر میدان بازی این دو طرف شده‌اند؛ اما چون از لحاظ جغرافیای سیاسی، این مناطق بهترین مکان برای اجرای بازی‌ است، از اینرو کسی نیست که حرف این قربانیان را گوش کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی