- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

روابط آمریکا با داعش

به گزارش کوردپاریز به نقل از  روزنامه ینی‌شفق ترکی، ۷ تن از مستشاران نظامی آمریکا، که در عراق ماموریت هماهنگی ارتش عراق، نیروهای پیشمرگه کُرد و نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) را بر عهده دارند، با «ابو احمد العلوانی» یکی از فرماندهان ارشد داعش دست‌کم ۲ بار دیدار کردند. این دیدار با میانجی‌گری سران قبایلی صورت گرفته است.

رفتار دوگانه‌ی آمریکا در قبال تروریسم، همیشه یکی از موضوعاتی بوده که نقش و رنگ اصلی آن در خاورمیانه بیشتر خودنمایی کرده و در سال‌های اخیر هم، داعش شکل جدید این مداخلات بود که البته این بار نه تنها آمریکا بلکه ترکیه و چند کشور منطقه‌یی هم متهم به همکاری و حمایت داعش هستند. هرچند این نوع فعالیت‌ها به خصوص در منطقه‌ی خاورمیانه از اصول بنیادین سیاست کاخ سفید محسوب می‌شود؛ اما این کشور مدام سعی کرده روابطش را با طرف‌هایی که به کار می‌گیرد، هم مخفی نگه‌ دارد و هم غیرمستقیم انجام دهد.
در همین رابطه این روزنامه‌ی ترکی در نوشته‌ی خود آورده: یکی از دیدارهای مسئولان نظامی آمریکا با العلوانی با میانجیگری قبیله شمر در ۷ نوامبر ۲۰۱۵ نزدیک شهر موصل و دومین دیدار نیز با میانجیگری فبیله جبور در ۳ فوریه گذشته نزدیک الحویجه در استان کرکوک انجام شده است.
ابواحمد العلوانی فرمانده سابق ارتش صدام بود و در حال حاضر فرماندهی عناصر داعش در موصل را بر عهده دارد.
تماس‌ها بین واشنگتن و داعش بعد از آن آغاز شد که سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری آن در اربیل گزارش دادند که ۸۵ درصد از عناصر داعش عراقی و بقیه نیز از اعضای سابق حزب بعث هستند.
البته آمریکا هدف خود از این کار اینچنین بیان کرده است: تلاش می‌کنیم با این تماس‌ها زمینه همکاری با بعثی‌های سابق را که به داعش پیوسته‌اند، تقویت کنیم تا بدین ترتیب این بعثی‌ها را از داعش جدا سازیم!

حال پس از سال‌ها از اصرار آمریکا برای استقرار موشکی خود در پایگاه اینجرلیک ترکیه، کارشناسان جوانب پنهانی و پشت‌پرده‌ی این بازی را فاش کرده‌اند. به عقیده‌ی کارشناسان، اصرار آمریکا برای استقرار نظامیان و موشک‌هایش در پایگاه اینجرلیک، رابطه‌ی مستقیمی داشت با آینده‌ی بازی و استقرار داعش در مرزهای ترکیه و سوریه.

به قول برخی از این کارشناسان، شاید مخالفت‌های اولیه‌ی ترکیه در این خصوص، به خاطر دوری جستن از مشارکت در این بازی بوده، چراکه در هرصورت باید ترکیه هم از چند و چون آن با خبر می‌شد و اکنون این کشور مسافتی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر را در مرز مشترک با سوریه، همسایه‌ی داعش است که البته همین مسیر به عنوان شاهرگ حیاتی روابط ترکیه و داعش و نهایتا داعش و آمریکا مطرح است. به عبارتی دیگر، ترکیه در این میان نقش میانجیگری بین داعش و آمریکا را بازی کرده که در این مرحله از بازی، از میانجیگری آمریکا میان ترکیه و پ‌ک‌ک برای از سرگیری مجدد مذاکرات گفته می‌شود که محتملا ربط مستقیمی به ادامه‌ی این بازی داشته باشد.

واشنگتن به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است آمادگی دارد به منظور از سر گرفتن پروسۀ آشتی و پایان درگیری ها میان این کشور و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) میانجی گری کند. واشنگتن پذیرفته است منطقۀ منبج را که در شمال شهر حلب و در ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه واقع است، به کنترل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ‌ی‌د) در نیاورد.
آمریکا به اردوغان گفته: پروسۀ آشتی را از نو آغاز کن، ما میانجی گری می کنیم. اردوغان هم در جواب گفته: تا زمانی که PKK خلع سلاح نشود پروسه را ادامه نمی دهیم و این یک مسألۀ داخلی است.
روز ۷ مارس جان باس سفیر ایالات متحده در آنکارا از پ‌ک‌ک خواست حملات خود را متوقف کند، سلاح خود را زمین بگذارد و به میز مذاکره باز گردد.
پس از اظهارات باس، زبیر آیدار مسئول شاخۀ اروپایی پ‌ک‌ک نیز گفت: آمریکا میانجی گری کند و ما و ترکیه را به میز مذاکره باز گرداند. به دنبال اظهارات آیدار هم یک مقام مسؤل پ‌ک‌ک بلافاصله اعلام کرد که به هیچ عنوان آتش‌بس اعلام نمی‌کنیم و سلاح‌هایمان را نیز بر زمین نخواهیم گذاشت.