سایز متن   /

صلاح الدین دمیرتاش، رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها (شاخه‌ی شهری پ‌ک‌ک) که به آمریکا سفر کرده در گفتگو با شبکه‌ی تلویزیونی صدای آمریکا، با انتقاد از اظهارت اخیر جمیل بایک (از سران اصلی حزب کارگران کوردستان ترکیه – پ‌ک‌ک) در خصوص توسعه جنگ در ابعاد وسیع گفت: مااز اظهارات اخیر سران پ‌ک‌ک به منظور توسعه جنگ در ترکیه انتقاد می‌کنیم. نباید این گونه شود. به جای گسترش جنگ در ترکیه باید پیام آمادگی برای گسترش صلح از جانب پ‌ک‌ک منتشر شود. ما هیچ موقع مبارزه مسلحانه و خشونت آمیز پ‌ک‌ک را تایید نکرده و از آن حمایت نکرده‌ایم. ما یک حزب سیاسی هستیم. از راه‌های دموکراتیک مبارزه می‌کنیم. اگر به این راه اعتقاد نداشتیم ما نیز راه کوه را در پیش می‌گرفتیم و به پ‌ک‌ک می پیوستیم. ما هم از مبارزه مسلحانه پ‌ک‌ک انتقاد می‌کنیم و هم از این ذهنیت انتقاد می‌کنیم که معتقد است تمامی اعضای پ‌ک‌ک را خواهیم کشت و به کار آنان پایان خواهیم داد. این سیاست‌های حکومت نیز اشتباه است.

حزب دموکراتیک خلق‌ها چند سال پیش به دستور عبدالله اوجالان تاسیس شد و برنامه این بود که تعریف گسترده‌تری در چارچوب برنامه‌های حزب داشته باشند و دیگر اقوام و گروههای ترکیه را هم در خود داشته باشد، اما این فقط در حد شعار باقی ماند، هرچند در هنگام انتخابات سال گذشته در ترکیه، دمیرتاش بارها حمایت حزبش را همجنسگرایان و دیگر اقلیت‌های قومی و مذهبی در ترکیه اعلام کرد، اما تغییر چندانی احساس نشد؛ شاید به این دلیل بوده که درک کرده‌اند این فقط یک ترفند برای جمع‌آوری آرا بوده است.

دمیرتاش از همان روزهای نخست با جنگ و خشونتی که پ‌ک‌ک درپیش گرفته مخالف بود و لذا پس از پایان دوره‌ی مذاکرات و از سرگیری جنگ، بلافاصله خواستار آتش‌بس یکجانبه از سوی پ‌ک‌ک شد و بدین منظور هم به اروپا سفر کرد و با سران فرنگ‌نشین این گروه از جمله زبیر آیدار و رمزی کارتال هم به گفتگو نشست و آنها نیز همین نظر را داشتند که بهتر از باردیگر بر سر میز مذاکره برگردیم، اما سران کوه‌نشین در جواب به خواست این افراد گفتند: کسانی که در اروپا به سر می‌برند و با سیاست‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی همسو شده‌اند؛ نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند. از سوی دیگر هم به صراحت به دمیرتاش گفتند که پایت را از گلیمت فراتر نگذار، چراکه به عقیده‌ی پ‌ک‌ک، دمیرتاش همانی است که از آنها دستور می‌گیرد‌، پس نمی‌تواند در کار آنها دخالت کند.

اظهارات اخیر دمیرتاش، شاید از فرط نگرانی اینکه پ‌ک‌ک و ارتش ترکیه با هماهنگی کامل شهرهای کوردنشین ترکیه را با خاک یکسان کرده‌اند و صدها هزار تن را آواره و هزاران نفر را قربانی کرده‌اند؛ باردیگر از عملکرد منفی این گروه انتقاد کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی