سایز متن   /

دسته‌بندی نشده

القاعده در شبه جزیره عرب در ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی از طریق ادغام شاخه‌های یمنی و سعودی القاعده تشکیل شد و از سوی واشنگتن به عنوان فعال‌ترین شاخه این شبکه افراطی به ویژه در یمن محسوب می‌شود. این گروه از درگیری میان دولت یمن و شورشیانی که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی صنعاء را تصرف کردند، سوء استفاده کرده و کنترل خود بر جنوب یمن را توسعه می‌دهند.
کوردپاریز// القاعده در شبه جزیره عرب در ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی گفت: پس از آنکه ناصر الوحیشی در یکی از حملات پهپادی آمریکا کشته شد، این گروه قاسم الریمی را به عنوان رهبر خود منصوب کرد. ریمی و وحشی در سال ۲۰۰۶ میلادی به همراه ۲۱ تن دیگر از یکی از زندان‌های صنعا به بیرون تونل حفر کرده و فرار کرده بودند. القاعده در شبه جزیره عرب مسئولیت حمله ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی به مجله طنز شارلی ابدو که در آن ۱۲ تن کشته شدند و حمله نافرجام به یکی از هواپیمایی‌های آمریکایی که در روز کریسمس سال ۲۰۰۹ به مقصد دیترویت پرواز می‌کرد را به عهده گرفته است. پیش از شکل گیری القاعده در شبه جزیره عرب، القاعده در یمن مسئولیت حمله اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی به ناوشکن نیروی دریایی آمریکا موسوم به یو اس اس کول در دریای عدن را که در آن ۱۷ پرسنل نظامی آمریکا کشته شدند، به عهده گرفت.
جبهه النصره برای نخستین بار در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی یعنی ۱۰ ماه پس از آغاز اعتراضات ضد دولتی در سوریه که از سوی دولت سرکوب شده بود، پدیدار شد. جبهه النصره انشعابی از داعش در عراق و سپس یکی از شاخه‌های القاعده بود. برآورد شده که جبهه النصره بر رهبری ابومحمد الجولانی بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نیرو دارد. در آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی جبهه النصره از پیوستن به داعش امتناع کرد و با ایمن الظواهری، رهبر القاعده که بعدها ادعا کرد جبهه النصره تنها شاخه القاعده در سوریه است بیعت کرد. پس از این اطلاعیه، داعش جبهه النصره را از پایگاهش در استان نفت خیز دیرالزور بیرون راند.
در سال ۲۰۰۷ میلادی هنگامی که “گروه سلفی الجزایر برای موعظه و جنگ” با بن لادن بیعت کرد، القاعده در مغرب اسلامی تشکیل شد.
القاعده در مغرب اسلامی که نیروهای خود را از سراسر منطقه صحرا (شمال آفریقا) جذب کرده، پایگاه‌هایی را در شمال کشور مالی ایجاد کرده، شبکه‌های‌ قاچاق مواد مخدر را به وجود آورد و غربی‌ها را به منظور گرفتن باج ربود. برخی از گروگان‌هایش نیز کشته شدند. القاعده در مغرب اسلامی به دنبال مداخله نظامی فرانسه آفریقا در مالی در ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی به جنوب لیبی عقب نشینی کرد. این گروه همچنان در مناطق مغرب و صحرا فعال است، جایی که حملات متعددی را به ویژه در الجزایر، بورکینافاسو، ساحل عاج و مالی صورت داده است.
در سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی القاعده راه اندازی شاخه‌ای در جنوب آسیا موسوم به القاعده در شبه جزیره هند را اعلام کرد که پایگاهش افغانستان، پاکستان، هند، بنگلادش و میانمار را پوشش می‌دهد. برآورد شده که این گروه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نیرو دارد اما با گروه‌هایی که هزار نیروی بیشتر دارند همچون طالبان افغانستان و پاکستان مرتبط است. القاعده در شبه قاره هند در سال ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۶ میلادی مسئولیت قتل چندین ناشر و وبلاگ نویس بنگلادشی را که از اسلام انتقاد می‌کردند، به عهده گرفت.
گروه شباب که از دادگاه‌های اسلامی سومالی ریشه می‌گیرد، رهبری یک شورش مسلح را به عهده داشت که سومالی را از سال ۱۹۹۱ میلادی گرفتار ناآرامی وآشوب کرد و در سال ۲۰۱۰ میلادی با القاعده بیعت کرد. الشباب در سال ۲۰۱۱ میلادی مجبور به فرار از موگادیشو، پایتخت سومالی شد اما در سومالی و کنیا همچنان تهدیدی محسوب می‌شود و در این دو کشور مرتبا دست به حملاتی می‌زنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی