سایز متن   /

سلیمان ویسی//

روزهایی که به یک باره تمام تلاشهایی که برای صلح در ترکیه در جریان بود بر باد رفت، بسیاری از خوش بین های سیاسی تصور می کردند که زمینه افول پان ترک های شیفته امپراتوری مضمحل شده عثمانی فراهم خواهد آمد ولی آن روزها گفته شد که بازی تازه شروع شده و این پیر سیاست مدار و باد در سر، برنامه ها برای بازگشت به دوران نظام های الیگارشی سنتی ترک تبار دارد. همان روزها بود که بسیاری از کورد ها در سودای فراخی که با خوش خیالی بسیار از سوی شیفتگان آپو فریاد زده می شد پایان حکومت پان ترک ها را با جیغ بنفش انعکاس می دادند !!

اما بازی تازه شروع شده بود ولی هیچ کدام نمی خواستند بپذیرند !

صلاح الدین دمیرتاش جوان در عمل انجام شده قرار گرفته بود به نحوی که اگر پا پس می کشید مرتجع و خائن به کوردها لقب می گرفت و چه بسیار و آسوده در این میانه برچسب می زنند. لذا او وارد بازی از پیش طراحی شده ای گردید که چندان مشخص نبود و البته هنوز هم ، که گرداننده اصلی کیست ! ولی آن چیزی که روشن است بر باد رفتن هر آنچه بود که طی سالیان دراز کاشته شده بود و تازه داشت به بار می نشست و شاید هم همین باروری بود که پان ترک های افراطی را به این باور رسانده بود که باید بازی را بر هم زد !

و کاملا بدور از تعصب، چه جریانی بهترین بر هم زننده میدان بود ؟

این جا بود که حزب کارگران کردستان ترکیه یا همان پ.ک.ک که در مقاطع مختلف آمال متنوعی را تئوریزه می کرد وارد بازی گردید و همه معادلات را در ترکیه و برای کورد ها بر هم زد .

آک پارتی نیز که مسیر را هموار دیده بود به سراغ کوردهایی یقه سفیدی رفت که بیش از جدال به دنبال آرامش بودند و این گونه اکثریت را با کمک همین کورد ها بدست آورد و بیشترین کمک را پ.ک.ک به آک پارتی داد .

نمی توان به دلیل آنکه اردوغان و حزب انحصارگرای او از خطاهای راهبردی پ.ک.ک بیشترین بهره را برد تلاش کنیم تا برای نجات پ.ک.ک ضمن پیوند زدن آن به کورد ها نسبت به تطهیر او نیز اقدام کنیم.

رسانه ها خبر از آغاز مراحل بازجویی از ۵۷ نماینده مجلس ترکیه داده اند . به گزارش ریپورت ، «کمال قیلیچدار اوغلو،» رهبر حزب جمهوریت خلق، «دولت باغچه لی،» رهبر حزب حرکت ملی، «صلاح الدین دمیرتاش» و «فیگن یوکسک داغ،» رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه از جمله نمایندگانی هستند که مراحل بازجویی پرونده قضایی آنها آغاز شده است.   با تغییر قانون اساسی ترکیه، موانع قانونی موجود در مقابل به جریان افتادن ۷۹۹ پرونده قضایی علیه ۱۵۲ نماینده مجلس قانونگذاری ترکیه از میان برداشته شده است.   وزارت دادگستری ترکیه در روز نهم ‍ژوئن ۱۱۷ پرونده قضایی را به دادستانی های مربوطه ارجاع داد که ۹۴ پرونده علیه نمایندگان حزب دموکراتیک خلق های ترکیه، ۱۶ پرونده علیه نمایندگان حزب جمهوریت خلق و ۳ پرونده علیه نمایندگان حزب حرکت ملی و ۴ پرونده نیز علیه نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه گشوده شده است.   تنها علیه صلاح الدین دمیرتاش، ۱۵پرونده قضایی و علیه کمال قیلیچداراوغلو ۵ پرونده قضایی گشوده شده است.   همچنین مجلس ترکیه، ۶۸۲ پرونده گشوده شده علیه ۱۳۹ نماینده را به وزارت دادگستری ارجاع داده است.   در بیستم ماه مه (۳۱ اردیبهشت)، مجلس قانونگذاری ترکیه با ۳۷۶ رای موافق، قانون اساسی این کشور را به منظور فراهم کردن امکان لغو مصونیت حقوقی نمایندگان متهم، تغییر داد که به امضای رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز رسیده است.   منابع ترکیه ای خبر داده بودند که این تغییر امکان محاکمه نمایندگانی را که متهم به حمایت از تروریسم هستند، فراهم می کند.

این کل خبری است که بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفته و دمیرتاش قطعا باید با واکنش های تندی به دفاع از خود و یا بهتر بگوییم پ.ک.ک بپردازد ولی غافل از اینکه این ادامه همان خطای راهبردی است که پ.ک.ک آغاز کرد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی