سایز متن   /

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرنگار روزنامه تایمز (حنا اسمیت) در ترکیه، از آغاز مجدد درگیری ها میان اعضای مسلح حزب کارگران کوردستان ترکیه موسوم به پ‌ک‌ک و دولت ترکیه، یک سال می گذرد و تاکنون ۲ هزار تن کشته شده اند. این درحالی است که هیچ نشانی وجود ندارد که این جنگ فروکش خواهد کرد. ۵۰۰ تن از سربازان ترکیه در جریان این مناقشه کشته شده‌اند. پ‌ک‌ک ادعا می کند که صدها تن از غیرنظامیان در جریان این مناقشه کشته شده اند.

در ادامه این گزارش آمده: استان شرناک در مرز عراق و سوریه است که مدتهاست مقر اصلی پ.ک.ک است. سال گذشته پس از آنکه آتش بس دو ساله شکسته شد این منطقه بار دیگر شاهد خون و خون ریزی گردید. در اواسط ماه مارس شهر شرناک ( مرکز استان شرناک) به حالت حکومت نظامی درآمد و تمام ۶۵ هزار ساکنینش از خانه هایشان فرار کردند. اکنون ۳ هزار تن از آنها در کمپ هایی که نزدیک به یک گورستان است زندگی می کنند. افرادی که پیشتر به عنوان کارمند شهرداری و یا بازرگان در شرناک فعالیت می کردند و حالا در میان درگیری‌های پ ک ک و ارتش ترکیه گرفتار شده اند.
خبرنگار این روزنامه در ادامه‌ی گزارش خود آورده: فیصل اوزسم، ۳۴ ساله گفت: سال گذشته ‘پ ک ک’ به شرناک آمد و تلاش کرد تا جوانان را شستشوی مغزی دهد. در این میان برادر من نیز به گروه آنها پیوست. فیصل از احتمال دیدن برادرش و یا بازگشت به خانه اش در شرناک ناامید است. او می گوید: آخرین باری که از او خبری را شنیدیم مربوط به یک ماه پیش است. تاکنون دو بار برای شناسایی جسدش به بیمارستان رفته‌ایم اما هیچ کدام از آنها جسد برادر من نبود.
هفته گذشته دولت ترکیه اعلام کرد که عملیات جنگی در شرناک به پایان رسیده و مردم می توانند به خانه هایشان بازگردند. این در حالی است که این شهر همچنان حالت نظامی دارد و در خیابان ها ایست های بازرسی جاری است. ماشین های ارتشی همچنان در سطح شهر در تردد هستند و هنوز کسی نمی داند که چه زمانی می توان به خانه ها بازگشت. یک سخنگوی دولت ترکیه می گوید که دولت از مردمی که در جریان ناآرامی های شهر شرناک از خانه شان فرار کردند، حمایت می کند. چنانچه قبرستان هایی وجود دارد، مربوط به گروهک «پ ک ک» است که از آن برای مظلوم نمایی خود استفاده می کنند.
این نویسنده انگلیسی نوشت: گروه «پ ک ک» مدعی است که طرفداران زیادی در شرق ترکیه دارد. این در حالی است که مردم این منطقه از رویکرد دولت و اقدامات نظامی پ ک ک به ستوه آمده اند.
اسمیت به نقل از ازسوم نوشت: «پ.ک.ک» کاری به زندگی کردنشینان این منطقه ندارد. زندگی ما نابود شده است و دو طرف باید مسئولیت آن را بپذیرند. حالا ما فقط یک هدف داریم و آن اینکه از شر «پ ک ک» و ارتش خلاص شویم.
این نویسنده انگلیسی در پایان به تشریح وضعیت سیاسی در ترکیه پرداخت و نوشت: در حال حاضر طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طرفدار جامعه ای مذهبی در ترکیه است اما ارتش این کشور خواهان جامعه ای سکولار است. تنها عاملی که آن‌ها را در شرایط فعلی باهم متحد کرده جنگ علیه «پ ک ک» و جنبش «گولن» است.
اکنون این سئوال مطرح است که چه زمانی این ماه عسل میان رئیس جمهور ترکیه و ارتش این کشور به پایان خواهد رسید؟

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی