سایز متن   /

مشاور دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان هفته گذشته تاکید کرد که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) تهدید کرده است که در صورت برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان، این اقلیم را به دریای خون تبدیل می‌کند

به گزارش کوردپاریز، از  شبکه سومریه نیوز، عارف رشدی، مشاور دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان گفت، حزب کارگران کردستان و همپیمانانش مخالف برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان هستند. وی عنوان داشت، برخی از رهبران کارگران کردستان اخیرا تصریح کردند که در صورت برگزاری همه پرسی، کردستان را به دریایی از خون تبدیل می‌کنند.

رشدی از حزب کارگران کردستان خواست تا خود را به عنوان یک گروه کرد اثبات کرده و تلاش کند تا شرایط را برای برگزاری همه پرسی فراهم سازد.

حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) اخیراً در تبلیغات رسانه ای خود بر ضرورت برگزاری همه پرسی برای تعیین سرنوشت کُردستان عراق تاکید دارد.  مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق موضوع برگزاری رفراندوم در منطقه اقلیم را برای جدایی از عراق مطرح می کند. اوایل سال ۱۳۹۵ شبکۀ تلویزیونی روداو وابسته به پارتی اعلام کرد که مسعود بارزانی، مسئولان حزبِ خود خواسته تا برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کُردستان عراق آماده شوند و با سایر جریانات سیاسی اقلیم رایزنی کنند.

هفته گذشته نیز «مسرور بارزانی»، پسر «مسعود بارزانی» و رئیس شورای امنیت اقلیم کردستان به خبرگزاری رویترز گفت: به محض پایان جنگ با داعش، عراق باید به سه بخش کُردی، سنی و شیعه تقسیم شود.

صرف نظر از اینکه در حال حاضر شرایط منطقه ای و بین المللی و نیز شرایط داخلی اقلیم برای استقلال و حتی برگزاری همه پرسی مساعد نیست، تهدید پ.ک.ک و مخالفت شدید این گروه با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق جای تأمل دارد.

مدهاست که موضوع استقلال کردستان در تبلیغات رسانه ای مطرح است ، اما اختلافات داخلی گروه ها و احزاب کُرد عراقی بر سر همه پرسی، بحران سیاسی در اقلیم ناشی از اختلاف بر سر کُرسی ریاست اقلیم کُردستان و اخراج وزرای جنبش تغییر از کابینه نیچیروان بارزانی، حضور گروه تروریستی داعش در عراق، مخالفت شدید دولت مرکزی با هر گونه حرکت تجزیه طلبانه، مخالفت کشورهای همسایه از جمله ایران و ترکیه، نبود پایه های اقتصادی محکم در کردستان عراق و وجود یک اقتصاد وابسته و مصرفی و تاکید اکثر کشورهای اروپایی بر ضرورت حفظ یکپارچگی خاک عراق، از جمله موانع جدی بر سر راه استقلال کردستان و حتی برگزاری همه پرسی وجود دارد.

اما پ.ک.ک که بسیار خوب از این موانع مطلع است، اهداف دیگری را دنبال می کند. گروه پ.ک.ک برای ادامه ی حضور غیرمشروع و غیر قانونی خود در مناطق کردنشین شمال عراق در پی ایجاد بحران در اقلیم است. پ.ک.ک با دخالت آشکار در امور داخلی اقلیم کُردستان و تحریک مردم علیه احزاب عمده کردستان عراق و بویژه پارتی در صدد ادامه ی بحران در اقلیم و منحرف کردن افکار عمومی منطقه از موضوع حضور نیروهایش در کردستان عراق است.

باید پذیرفت که پارتی هر از چند گاهی با مطرح کردن موضوع همه پرسی در پی کسب محبوبیت نزد افکار عمومی کردستان عراق و مطرح کردن خود به عنوان یک گروه کُردگرا است و پ.ک.ک در سوی دیگر میدان محبوبیت پارتی نزد کُردهای عراق را برای خود به مثابه ی یک خطر می داند. ضمن اینکه ماهیت گروه پ.ک.ک و رفتار این گروه در قبال طرح صلح کُردی در ترکیه نشان می دهد که پ.ک.ک اساساً با حل مسائل از طریق راهکارهای سیاسی مخالف است.

پ.ک.ک که در دهه هشتاد میلادی داعیه تشکیل کُردستان بزرگ را داشت و اکنون از این خواسته ی خود تا حد طرح مبهم و ناکارامد “خودگردانی دمکراتیک& تنزل یافته، برگزاری همه پرسی در کُردستان عراق را تحمل نمی کند. در سوی دیگر میدان پارتی که بر موانع استقلال کُردستان کاملاً واقف است، از طرح همه پرسی به عنوان یک تاکتیک برای خروج از بحران استفاده می کند و در این میان، این مردم کُرد هستند که با چشمانی مضطرب و نگران نظاره گر این صحنه غم انگیز هستند.

در شرایطی که اداره محلی کردستان عراق چندین ماه است که از پرداخت حقوق کارمندان دوایر دولتی اقلیم با مشکل جدی مواجه شده و مردم به ستوه آمده بارها برای بیان اعتراض به خیابان ها آمده اند، اختلافات اداره محلی اقلیم به دولت مرکزی بر سر صادرات نفتِ اقلیم همچنان حل نشده باقی مانده و صدها کیلومتر از مناطق اقلیم کُردستان با مناطق تحت کنترل گروهک تروریستی داعش هم مرز  است، پارتی خواستار برگزاری همه پرسی است.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی