سایز متن   /

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکی، سازمان اطلاعات ترکیه چند ماه پیش از وقوع کودتای نافرجام با تهیه گزارش حساسی و ارائه آن به ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به برگزاری جلسه عادی شورای عالی نظامی هشدار و از وابستگی یک سوم افسران و ژنرال های در آستانه ترفیع درجه این شورا به گروه تروریستی فتح الله گولن خبر داده بود.

در پی ارسال این گزارش که شامل اطلاعات در مورد هویت افراد مذکور است تحقیقات در مرکز فرماندهی آغاز شد. احتمالا اعضای گروه پس از آنکه متوجه پاکسازی از نیروهای مسلح شدند اقدام به کودتا کردند. پس از اینکه مشخص شد پرونده «ارگنه کن» تله ای از سوی گروه تروریستی گولن بوده است، سازمان اطلاعات، فرماندهان رده بالای نیروهای مسلح را زیر نظر قرار داد. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد که حدود یک سوم از فرماندهان شورای عالی نظامی که در آستانه ترفیع درجه این شورا بودند، وابسته به گروه تروریستی گولن هستند. سپس لیست این اعضا به طور رسمی به مرکز فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شد.

فرماندهان عضو «فتو» در پی آگاهی از این لیست و با این تصور که ساختار غیرقانونی که در نیروهای مسلح تشکیل دادند، در جلسه ماه اوت شورای عالی نظامی تعدیل خواهد یافت، در تاریخ ۱۵ ژوئیه اقدام به کودتا کردند.

لازم به ذکر است اسامی حدود ۱۰۰ نفر از فرماندهان ارشدی که در چارچوب تحقیقات کودتای نافرجام بازداشت شده اند در لیست مذکور به چشم می خورد. به گفته مسئولین ذیربط اگر مرکز فرماندهی ضعف امنیتی نداشت، شورای عالی نظامی از وجود قسمت اعظمی از فرماندهان عضو گروه تروریستی گولن پاکسازی می شد.

جلسه شورای عالی نظامی برای نخستین بار به ریاست بنعلی یلدیریم، پنجشنبه جاری در کاخ نخست وزیری چانکایا برگزار خواهد شد. در این جلسه حساس علاوه بر ترفیع و انتصاب فرماندهان نیروی مسلح موضوع کودتای نافرجام ترکیه مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت. در این جلسه فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه نیز شرکت خواهد داشت. گفتنی است برای اولین بار جلسه ”فوق محرمانه” این شورا در مکانی غیر از ”سالن چاکماک” در مرکز فرماندهی برگزار خواهد شد

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی