سایز متن   /

این روزها ساکنان بسیاری از روستاها و مناطق کوهپایه قندیل (محل استقرار اعضای مسلح پ.ک.ک در شمال عراق) روز و شب خود را با شنیدن صدای بمباران جنگنده های ترکیه سپری می کنند. شبکه تلویزیونی رووداو نزدیک به حزب دمکرات کُردستان عراق اعلام کرد: جنگنده های ترکیه شامگاه روز شنبه ۱۰ مهر مناطق نیروه، ریکان و نهیلی در کُردستان عراق را به بهانه ی حضور اعضای مسلح گروه پ.ک.ک بمباران کردند.

خبرنگار شبکه رسانه ای جنبش تغییر (گوران) نیز دو روز قبل از آن از بمباران شدید چندین روستا در ناحیه ژاراوه در کوهپایه قندیل خبر داد که بر اثر آن خسارات زیادی به روستائیان وارد شد. بر اساس این گزارش اکثر روستائیان منطقه با دامداری امرار و معاش می کنند اما به دلیل حضور اعضای پ.ک.ک در منطقه و شدت گرفتن  حملات جنگنده های ترکیه ناچارند محل زندگی خود را ترک کنند.

بختیار قادر خبرنگار شبکه رووداو تی وی نیز هفته گذشته اعلام کرد شامگاه دوشنبه شش فروند جنگنده ترکیه ارتفاعات بولی، کومتان، کوهستان کورته ک و نیز روستاهای ابوبکره و قلاتوکان در شمال عراق را هدف قرار دادند.

تشدید بمباران مناطق وسیعی از کُردستان عراق به دلیل حضور پ.ک.ک در شرایطی است که پارلمان ترکیه نیز همزمان طرح تمدید حضور نظامیان ارتش این کشور در خارج از مرزها را به مدت ۱۳ ماه دیگر تمدید کرد . به گزارش روز شنبه ( اول اکتبر ) پایگاه خبری دیلی صباح ، این طرح اجازه استفاده از نیروهای خارجی در پایگاه های هوائی ترکیه و خاک این کشور علیه تهدیدات مشترک از قبیل داعش، پ ک ک و یا گروه های وابسته به آن ها را نیز صادر کرده است.

به دلیل ادامه حضور و فعالیت مسلحانه گروه تجزیه طلبِ پ.ک.ک علیه خاک ترکیه، آنکارا علاوه بر بمباران هوایی مناطقی در شمال عراق که پ.ک.ک در آن حضور دارد، حمله ی زمینی را نیز به عنوان یک گزینه ی جدی روی میز دارد.

قاسم شه شو فرمانده نیروهای پیشمرگه کُردستان عراق در شنگال در گفتگو با السومریه نیوز گفت: ادامه ی حضور پ.ک.ک در شنگال (سنجار) دخالت ترکیه و تبدیل منطقه به میدان جنگ را در پی دارد.  وی از ائتلاف بین المللی ضد داعش، دولت عراق و حکومت محلی اقلیم کُردستان خواست تا پ.ک.ک را برای خروج اعضایش از شنگال تحت فشار قرار دهند.

در همین حال هفته گذشته شخصیت های دینی و مهم کُرد ایزدی از پ ک ک خواستند شنگال را تخلیه کند و اجازه دهد تا مردم به خانه های خود برگردند. انجمن روحانیون و شخصیت های مطرح ایزدی در گردهمایی بزرگ خود در مزار میر شرف الدین که یکی از مزارهای مقدس ایزدی هاست از پ ک ک خواستند تا شنگال را ترک کند. شرکت کنندگان در این گردهمایی تاکید کردند که هرگز جازه نمی دهند تا احزاب وابسته به پ ک ک و گروههای تاسیس شده توسط این گروه کوهستان شنگال را به قندیل دوم تبدیل کنند.

چند روز قبل نیز ارشد صالحی رئیس جبهه ترکمانی عراق ضمن اشاره به اینکه پ.ک.ک از مناطق ترکمان نشینی همچون تلعفر ، دوز خورماتو ، داقوق و کرکوک و مناطق دیگری در خاک عراق برای فعالیت های مسلحانه  خود استفاده می کند، گفت: بغداد و واشنگتن همانطور که مقرهای گروهک منافقین (سازمان مجاهدین خلق) را که در  انجام عملیات مسلحانه علیه مردم عراق دست دارد را تعطیل کرده اند، باید مقرهای پ.ک.ک را نیز درخاک عراق تعطیل کنند ؛ چراکه این گروه خطر بزرگی برای امنیت ملی عراق به شمار می رود.

چنین به نظر می رسد که مردم در شمال عراق از پیامدهای ناگوار ناشی از حضور گروه فرصت طلبِ پ.ک.ک در این منطقه به شدت نگران هستند. طی روزهای اخیر برخی از فعالان مدنی و روزنامه نگارانِ کُرد عراقی در فضای مجازی ، با راه اندازی کارزار اعتراضی از مسئولان اقلیم کُردستان عراق می خواهند تا مماشات با تحرکات گروه های تروریستی را کنار بگذارند و با اعمال فشار بر پ.ک.ک از فعالیت های مسلحانه این گروه جلوگیری کنند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی