سایز متن   /

حیدر عبادی نخست وزیر عراق در نشست با تعدادی از نمایندگان و مسئولین داخلی موصل بیانیه ای منتشر نمود و درباره هماهنگی بین نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق و نیروهای عراق اعلام کرد: با نیروهای پیشمرگه به توافق رسیدیم تا آنها پس از پایان جنگ موصل به موقعیت های خود بازگردند و هر گمانه زنی و صحبتی غیر از این، واقعیت ندارد.
این در حالی است که نخست وزیر عراق مشخص نکرده موقعیت هایی که اشاره می کند دققیقا در چه محدوده ای قرار دارد. آیا این محدوده مشخص شده پیشین اقلیم کردستان عراق (۴ استان سلیمانیه، اربیل، دهوک و حلبچه) است یا اینکه مناطق مورد مناقشه خارج از اداره محلی کردستان عراق که اکنون بیش از ۸۰ درصد آن در اختیار نیروهای پیشمرگه می باشد چالش جدید بغداد – اربیل خواهد بود. البته چندی قبل تعدادی از مسئولین اقلیم کردستان تاکید کرده بودند که نیروهای پیشمرگه از مناطقی که اکنون حضور دارند خارج نخواهند شد زیرا این مناطق را با خون خود آزاد نموده اند. از همین رو در آینده علاوه بر چالش های اقتصادی و سیاسی که بین دولت مرکزی بغداد و حکومت محلی اقلیم کردستان وجود دارد، بحث مسائل جغرافیایی می تواند از نکات مورد اختلاف بین اربیل و بغداد باشد.
در این میان اخباری در اختیار خبرنگار ” کورد پاریز ” در اقلیم کردستان قرار گرفته که حاکی از عدم تمایل حضور فعال نیروهای پیشمرگه کرد در عملیات آزاد سازی موصل است . بر این اساس پیشمرگه های کرد به دلیل آنکه اکثر مردم موصل را اعراب تشکیل می دهند حضور خود در این عملیات را بدون دستاورد می دانند. ظاهرا مسعود بارزانی نیز برای حضور در این عملیات به همین دلیل رضایت نداشته است.
به نظر می رسد نزاع با داعش که توسط برخی از احزاب و گروه های کردی با تبلیغات بسیار انجام می گیرد بیش از آنکه اهداف انسان دوستانه داشته باشد، زمینه کسب قدرت و نزاع بر سر در اختیار گرفتن سرزمین بیشتر می باشد .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی