سایز متن   /

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) اسنادی را از طبقه بندی سرّی و محرمانه خارج کرده و در دسترس عموم قرار داده است که بر اساس آن گروه پ.ک.ک به دستور عبدالله اوجالان با یک گروه شورشی مسلح ارمنی موسوم به “ارتش مخفی ارمنی برای آزادی ارمنستان” (ASALA) پیمان اتحاد منعقد کرده و چندین عملیات خرابکارانه را بصورت مشترک انجام داده اند.

به گزارش کورد پاریز در بخشی از این اسناد تحت عنوان “تاکتیک های متغیر سازمان” به جزئیاتی درباره ارتباط بین پ.ک.ک و ASALA اشاره شده است. طبق این اسناد پ.ک.ک و ASALA در نوامبر سال ۱۹۸۰ بصورت مشترک به کنسولگری ترکیه در شهر استراسبورگ فرانسه حمله کرده اند.

در بخش دیگری از این اسناد که مربوط به آگوست ۱۹۸۵ است می خوانیم: در تابستان سال ۱۹۸۴ پ.ک.ک به فرمان عبدالله اوجالان یک تیم نظامی موسوم به HRK تاسیس کرد که ۲۶ پیکارجوی پ.ک.ک و شماری از افراد مسلح ASALA همراه با چندین نفر از چپ های تُرک در این تیم نظامی عضویت داشتند.

در این اسناد آمده است: پ.ک.ک از گروه شورشی و مسلح ارمنی به عنوان مدل و الگویی برای فعالیت های خود استفاده کرده است.

پیش از این نیز اسنادی درباره ارتباط عبدالله اوجالان با برخی دیگر از سازمان های مخوف و زیرزمینی افشا شده بود.

پس از گشوده شدن پرونده ارگنه کُن و دستگیری بسیاری از عوامل و اعضای این سازمانِ زیر زمینی، اخباری درباره ارتباط این سازمان با پ.ک.ک مطرح شد. افشای ارتباط عبدالله اوجالان با سازمان مخوفِ “ارگنه کُن” موضوع استقلال فکری اوجالان در تصمیم گیری را با ابهام های زیادی مواجه کرد.
احسان ارسلان یکی از شخصیت های مطرح کُرد در ترکیه می گوید: سال ۱۹۹۳ ارگنه کُن و نیروهای جنگ طلبِ درونِ پ.ک.ک باعث شدند تلاش های تورگوت اوزال و رهبری پ.ک.ک برای حل مسالمت آمیز مسأله کُردها با شکست مواجه شود. (پایگاه خبری – تحلیلی Nefel)
عبدالله اوجالان به مدت ۲۰ سال و از سال ۱۹۷۹ الی ۱۹۹۹ با سازمان ارگنه کُن رابطه داشته است. حتی پس از دستگیری اوجالان نیز افرادی از همین سازمان توانسته اند در زندان جزیره ایمرالی با وی دیدار کنند. طبق اسناد پیوست کیفرخواست پرونده ارگنه کُن اوجالان می توانسته در اواخر ۱۹۷۹ قبل از کودتای نظامی ۱۹۸۰ از طریق اطلاعاتی که توسط ارگنه کُن به او رسیده از ترکیه بگریزد. در نتیجه ادامه تحقیقات در مورد ارگنه کُن در طول تابستان و پاییز ۲۰۰۸ مدارک و اسناد بیشتری در خانه “ولی کوچوک” (ژنرال بازنشسته ارتش که به اتهام عضویت در سازمان ارگنه کُن دستگیر شد) پیدا شدند که ارتباط ارگنه کُن با پ.ک.ک را فاش می کردند.
در یک فایل ویدیویی که حزب چپ‌گرای کارگر ترکیه برای نخستین بار پس از ۱۵ سال آن را پخش کرد، سرهنگ حسن آتیلا اوغور در حال بازجویی از اوجالان است. سرهنگ حسن آتیلا اوغور همان فردیست که به جرم دست داشتن در اقدامات شبکه ی مخفی کودتاگران ارگنکُن در زندان به سر می برد. او در دوران حبس، کتابی با عنوان «چگونه از اوجالان بازجویی کردم» نوشته و آن را در ۱۴۸ صفحه منتشر کرده است.

همچنین ابراهیم گوچلو از سیاستمداران کُرد مطرح در ترکیه معتقد است سازمان میت در تأسیس پ.ک.ک نقش داشته است . گوچلو می گوید: پس از سال های ۱۹۷۴ دولت برای از بین بردن جنبش کردستان در ترکیه و سازمان های کُردی (فعال در آن زمان) پ ک ک را تاسیس کرد و از طرف دیگر هم، هدف کنترل کردها از داخل بود تا آنان را وادار به تسلیم نماید، یعنی آن را از خطر ایجاد دولت ملی دور کند.در این مسیر و به ویژه توسط دیکتاتوری کودتای نظامی، پ ک ک توانست سازمان های کُردی (رقیب) را از بین ببرد

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی