سایز متن   /

یکی از نمایندگان کُرد پارلمان عراق با بیان اینکه موانع خارجی و داخلی زیادی بر سر راه استقلال منطقه کردستان عراق وجود دارد، این مسئله را تنها در حد نظریه پردازی دانست.
احمد حمه رشید نماینده کُرد پارلمان عراق بر خلاف برخی اظهارنظرهای مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان در خصوص استقلال این منطقه، این موضوع را کاملا غیر قابل اجرا دانست.

احمد حمه رشید، نماینده عضو ائتلاف کردستان در گفت‌وگو با وبگاه خبری «المعلومه» عراق، گفت، مسئله جدایی منطقه کردستان عراق از بغداد و اعلام استقلال آن در برهه کنونی قابل اجرا نیست و تنها در دایره نظریه پردازی است و نمی‌توان آن را برای اعمال فشار به رقبا به ویژه دولت مرکزی عراق به کار گرفت.

وی افزود، منطقه کردستان عراق با مشکلات داخلی متعددی از جمله مشکلات سیاسی و اختلاف احزاب کردی بر سر مسائل مختلف، از قبیل حق تعیین سرنوشت و نیز مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر است.

این نماینده پارلمان عراق ادامه داد، این موارد در کنار فشارهای خارجی و موانع بین‌المللی از بارزترین موانعی است که اجرای روند جدایی و استقلال منطقه کردستان را با مشکل روبه رو می‌کند.

حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان که مدت ریاست آن به پایان رسیده، روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد که موضوع جدایی منطقه کردستان از عراق را با هیأت حزب ائتلاف ملی عراقد به ریاست عمار حکیم «به راحتی و بدون هیچ گونه خجالتی‌» بررسی کرده است.
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در آخرین موضعگیری خود درباره استقلال اقلیم کردستان، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پوست گفت: موضوع استقلال کردستان نه خیال است و نه شایعه. اکنون ۶ میلیون نفر در جغرافیایی زندگی میکنند که به آن کردستان گفته می شود نه شمال عراق.

ناظران سیاسی معتقدند طرح موضوع استقلال کردستان از سوی مسعود بارزانی جنبه تبلیغاتی دارد . زیرا در عمل استقلال اقلیم کردستان عراق با موانع جدی روبروست. مسعود بارزانی هر از چند گاهی با زدن بر طبل استقلال طلبی و دادن آدرس غلط و انحرافی در صدد است تا افکار عمومی اقلیم کردستان را از مشکلات اقلیم که به باور کردهای عراق، خانواده بارزانی ها نقشی اساسی در ایجاد این مشکلات دارند، را منحرف کند و همزمان امتیازاتی از دولت مرکزی عراق کسب کند.

اقلیم کردستان عراق از حدود یکسال قبل با بحران سیاسی و اقتصادی مواجه است. دوره قانونی ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان به پایان رسیده است و رایزنی ها برای توافق بر سر ادامه ریاست وی تا کنون بی نتیجه بوده است و اکثر احزاب و جریانات سیاسی کردستان عراق خواستار تعیین جایگزین برای وی هستند.

ماه هاست که حقوق کارکنان دوایر دولتی در اقلیم کردستان عراق به تعویق افتاده است.در شهرهای مختلف اقلیم کردستان تظاهرات اعتراض آمیز در جریان است و ۴ وزیر جنبش تغییر ماه هاست از کابینه نیچیروان بارزانی اخراج شده اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی