سایز متن   /

ارتش سوریه و نیروهای کرد با میانجی‌گری روسیه در مورد تامین امنیت شهر منبج توافق کرده‌اند، همزمان نیروهای زرهی آمریکایی هم وارد این منطقه شدند: هدف هر دو طرف، ایجاد منطقه امن برای کردها در مقابل حمله ارتش ترکیه است.
روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز نوشته است: به دنبال منطقه تدمر، نیروهای ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه توانسته اند عملیات تهاجمی-راهبردی به شرق شهر الباب در استان حلب را با موفقیت به پایان برسانند.

به گفته یک مقام آگاه در وزارت دفاع روسیه، در مناطق تحت کنترل مبارزین کرد در شهر منبج، به همراه نیروهای نظامی سوریه، گروهی از نیروهای روسی هم وارد منطقه شده اند.

نظامیان روسی نگران امنیت نخستین کاروان کمکهای انسان دوستانه هستند که از طرف روسیه به این منطقه اعزام شده است. کاروان کمکها و نظامیان سوریه در این منطقه با گروهی از نیروهای ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم در سوریه به سرکردگی آمریکا روبرو شدند. هیچ حادثه ای بین طرفین رخ نداد.

روز گذشته “جان دوریان” سرهنگ ارتش آمریکا که سخنگوی رسمی ائتلاف مبارزه با داعش است اعلام کرد که ورود زره پوشهای آمریکا و متحدانش به منطقه واقعا رخ داده و هدف از این اقدام تامین امنیت نیروهای ائتلاف است. این افسر آمریکایی هیچ اشاره ای به حضور نیروهای دولتی سوریه و نظامیان روس در منبج نکرد.

علاوه بر این به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس» به نقل از منابع خبری خود در دولت آمریکا، کاخ سفید قصد ندارد در آینده نزدیک راهکار مشترکی را با روسیه در زمینه مبارزه مشترک با داعش در سوریه و یا هر مسئله دیگری که به امنیت ملی آمریکا مربوط شود،  مورد بررسی قرار دهد. در واکنش به این خبر، “دمیتری پسکوف” سخنگوی رسمی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که این کشور آماده است تا حتی به تنهایی به مبارزه خود با گروه تروریستی داعش ادامه خواهد داد.

به نوشته این روزنامه، البته مسئله اینجاست که بعید است روسیه بتواند «به تنهایی» در این مبارزه به پیروزی برسد. پنتاگون که از همکاری فعال با روسیه در مبارزه با تروریستها در سوریه سرباز می زند، دقیقا در منطقه منبج در حال حل و فصل دقیقا همان مشکلاتی است که روسیه نیز در دستور کار دارد و آن مقابله با حمله احتمالی نیروهای نظامی ترکیه به مناطق تحت کنترل نیروهای کرد در عمق خاک سوریه است. تنها تفاوت اقدامات دو کشور این است که روسیه این کار را قانونی و با مجوز دولت سوریه انجام می دهد و آمریکا و متحدانش نه.

سرهنگ “سرگئی رودسکی” رئیس اداره کل عملیاتی ستادکل نیروهای مسلح روسیه جمعه گذشته خبر داده بود: «بر اساس توافقانی که بین ارتش سوریه و مقامات نظامی کرد با حضور فرماندهی نیروهای نظامی روسیه در سوریه صورت گرفته است، نیروهای دولتی سوریه می توانند از تاریخ سوم ماه مارس به مناطقی که مبارزین کرد فعال هستند، وارد شوند.  این مقام نظامی روس همچنین یادآور شد که مسئولیت نیروهای دولتی سوریه اتخاذ تدابیر لازم برای ازسرگیری فعالیت ارگانهای دولتی در شهر منبیج است.

این در حالی است که خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در تحلیلی به این مسئله اشاره کرده است که نیروهای آمریکایی و متحدانش نیروهای زرهی خود را چند روز قبل وارد منطقه منبج کرده اند. این مسئله پس از آن رخ داد که روسیه بطور رسمی خبر داد که بین ارتش سوریه و مبارزین کرد منبیج توافقاتی در مورد تحت کنترل دولت بشار اسد قرار گرفتن منطقه، صورت گرفته است.

این خبرگزاری به نقل از منابع محلی خویش همچنین خبر داد که نظامیان آمریکایی، علاوه بر منبج، در نزدیکی روستای کرد نشین «خیلوانجی» در نزدیکی شهر جرابلس هم مستقر شده اند. این شهر همانطور که معروف است، تحت کنترل نیروهای نظامی ترکیه و برخی گروههای مخالف سوری قرار دارد. تحلیلگران ترک نتیجه گیری کرده اند که اقدامات روسیه از یک سو و آمریکا از سوی دیگر در منطقه با این هدف صورت گرفته است تا «منطقه امنی» بین نیروهای کرد حاضر در منطقه و نیروهای نظامی ترکیه شرکت کننده در عملیات «دفاع از فرات» بوجود آورند.

چنین نتیجه گیری مورد تایید تحلیلگران روسی نیز قرار گرفته است. پورتال اینترنتی «فری نیوز» نوشته است که توافق اخیر بین ارتش سوریه و نیروهای کرد به دلیل آن است تا مناطق تحت کنترل کردهای سوری از حمله تهاجمی ارتش ترکیه در امان قرار گیرد. ضمن اینکه نیروهای دولتی سوریه بدین ترتیب خواهند توانست جبهه تازه ای علیه تروریستهای داعشی در منطقه ایجاد کنند.

«نیزاویسیمایا گازیتا» می افزاید، البته هنوز مشخص نیست که رهبران ترکیه چه واکنشی به این رویداد نشان دهند. این واقعیت نگران کننده است که “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهوری ترکیه پنهان نمی کند که قصد دارد بر تلاش خویش به منظور به اصطلاح «تهدید کردها» بیفزاید. وی روز جمعه اعلام کرد که اصلی ترین هدف از اجرای عملیات دفاع از فرات گرفتن شهر منبیج و پاکسازی منطقه از شر نیروهای کردی است که با گروه حزب کارگر کردستان همکاری دارند.

رسانه های گروهی روز یکشنبه تصاویری از مناطق شمالی استان حلب سوریه را نشان دادند که گردانهایی از نیروهای زرهی ارتش ترکیه در حال ورود به آن هستند. تحلیلگران «فری نیوز» بعید ندانسته اند که آنکارا خود را برای حمله به شهر منبج آماده می کنند. در این رابطه بعید نیست که ارتش ترکیه و نیروهای مخالف سوری، نه تنها علیه مبارزین کرد مورد حمایت نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا، بلکه علیه نظامیان ارتش سوریه و نیروهای روسی حامی آنها نیز وارد جنگ شوند.

آمریکا همانطور که همه می دانند بارها با اقدامات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد سوری مخالفت کرده است. چرا که دقیقا این کردها هستند که قرار است اصلی ترین متحد آمریکا در مبارزه با داعش در سوریه باشند. روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به تازگی مقاله ای داشت که در آن خبر داده است که در طرح جدید مبارزه با داعش که از سوی پنتاگون تهیه شده و به “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا ارائه شده، پیشنهاداتی برای کمکهای قابل توجه به نیروهای کرد و برخی گروههای مخالف سوری شده است تا آنها در مبارزه با داعش در سوریه فعالتر عمل کنند. این کمکها شامل تسلیحات نظامی جدید، از جمله بالگردهای تهاجمی و توپخانه است.

علاوه بر این، طرح پنتاگون در نظر گرفته است تا نیروهای آمریکایی فعال در خاک سوریه افزایش پیدا کنند. ظاهرا صحبت بر سر لغو محدودیت حضور نیروهای ویژه و مشاورین نظامی آمریکایی در این کشور است. در حال حاضر حدود ۵۰۰ سرباز و افسر آمریکایی در حال کمک به نیروهای نظامی به اصطلاح جنبش دموکراتیک سوریه متشکل از نیروهای کرد و نیروهای شیعه عرب هستند. طرح جدید نظامیان آمریکا در نظر دارد تا آنها بتواند به خط مقدم جبهه نبرد نزدیکتر شوند، البته تا جای ممکن نمی خواهند بطور مستقیم در درگیریهای نظامی شرکت داشته باشند.

البته اینکه آیا راهکار جدید آمریکا به این کشور و متحدانش کمک خواهد کرد تا شهر رقه، پایتخت تروریستهای داعشی در سوریه را تصرف کنند، همچنان جای سئوال دارد.  ژنرال رودسکی در اظهارات خویش به تاثیر بسیار ضعیف اقدامات نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا در سوریه اشاره کرده است. وزارت دفاع روسیه اطمینان دارد که دقیقا این نیروهای ارتش سوریه با حمایت فرماندهی عملیات نظامی روسیه هستند که قادرند کار تروریستها در سوریه را یکسره کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی