سایز متن   /

وزارت خارجه آمریکا،در گزارش سالانه حقوق بشر خود حکومت اقلیم کُردستان عراق را متهم به نقض حقوق بشر و سانسور و ایجاد محدودیت برای رسانه ها متهم کرده است.

وزارت خارجه آمریکا،در گزارش سالانه حقوق بشر خود حکومت اقلیم کُردستان را متهم به نقض حقوق بشر و سانسور و ایجاد محدودیت برای رسانه ها متهم کرده است.

این گزارش نیروهای نظامی در عراق و اقلیم کُردستان را متهم کرده که حین انجام عملیات های نظامی اقدام به کشتن، ربودن و شکنجه غیرنظامیان و کسانی که مشکوک به همکاری با گروه داعش بوده اند.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به شکنجه متهمان می افزاید “در بخشی از زندان های اقلیم کُردستان که تحت کنترل نیروهای حزب دموکرات کُردستان و اتحادیه میهنی کُردستان است شکنجه و نقض حقوق بشر وجود دارد”.

وزارت خارجه آمریکا بخشی از گزارش خود را به نقض آزادی رسانه ها و روزنامه نگاران اختصاص داده است.

این گزارش با اشاره به قتل ودات حسین افزوده که این روزنامه نگار پیش از آنکه در آگوست ۲۰۱۶ در شهر دهوک ربوده و به قتل برسد توسط اداره آسایش دهوک احضار و در خصوص فعالیت های رسانه ای خود مورد بازجویی قرار گرفته بود.
چند ماه پس از قتل این روزنامه نگار سخنگوی پلیس دهوک با برگزاری کنفرانسی خبری اعلام کرده بود که علی رغم تحقیقات پلیس و نیروهای امنیتی عاملان ترور این روزنامه نگار شناسایی نشده و موفق شده اند مدرکی در این خصوص بدست بیاورند.

مسئول تحقیق و پاسخگویی به گزارش های بین المللی در حکومت اقلیم کُردستان در گفتگو با رسانه های نزدیک به حزب دموکرات کُردستان با انتقاد از این گزارش اعلام کرده که در روزهای آتی به این گزارش خواهند داد.

این مقام مسئول بخش هایی از گزارش وزارت خارجه آمریکا را به دلیل ارجاع به گزارش های کمیسیون حقوق بشر پارلمان اقلیم کُردستان غیرقابل استناد توصیف کرد.

پیش از این نیز سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه ای خواستار انجام تحقیقات مستقل و شفاف در خصوص ترور ودات حسین شده بود.

گزارش وزارت خارجه آمریکا با اشاره به بسته شدن دفاتر دو شبکه خبری NRT و KNN در اکتبر سال ۲۰۱۵ تاکید کرده که علی رغم تضمین آزادی رسانه ها در قوانین اقلیم کُردستان فشار و سانسور علیه رسانه های مستقل و اپوزیسیون افزایش یافته است.

اواخر ماه فوریه نیز سازمان عفو بین الملل حزب دموکرات کُردستان عراق را متهم به به تهدید و اخراج روزنامه نگاران از مناطق حوزه نفوذ خود کرده بود.

به گفته عفو بین الملل شماری از خبرنگاران و فعالان سیاسی که منتقد سیاست های حزب دمکرات کُردستان بوده اند از سوی این حزب مورد اذیت و آزار قرار گرفته و شماری از آنان در طی یک سال گذشته از اربیل پایتخت اقلیم اخراج شده اند.

وزارت خارجه آمریکا اقلیم کُردستان را از نظر شفافیت و فساد اقتصادی بسیار آسیب پذیر دانسته و افزوده که بسیاری از نهادها و بخش های دولتی و جامعه با فساد مواجه شده اند.

اواخر ماه ژانویه دیدبان حقوق بشر نیز با انتشار گزارشی نیروهای امنیتی اقلیم کُردستان را متهم کرده بود که شماری از کودکانی را که از مناطق تحت کنترل داعش فرار کرده اند به بهانه همکاری و ارتباط در گروه داعش بازداشت و به اشکال گوناگون از جمله سوزاندن با سیگار و شوک برقی شکنجه کرده اند.

پیشتر نیز این سازمان چندین گزارش انتقادی در خصوص وضعیت روزنامه نگاران و همچنین برخورد اقلیم کُردستان با فعالان ایزدی منتشر کرده بود که دیندار زیباری  محتویات تمام این گزارش ها را رد کرده بود.

اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۶ سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که شهروندان ایزدی برای بازگشت به شهرها و روستاهای خود در منطقه شنگال از سوی حکومت اقلیم کُردستان با محدودیت های بیشماری مواجه هستند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی