سایز متن   /

یکی از نمایندگان اتحادیە میهنی کردستان (یکیتی) از تشدید فشارهای دولت ترکیە بر حزب دمکرات (پارتی) بە رهبری مسعود بارزانی برای آغاز جنگ با پ.ک.ک و شاخه سوری آن (پ.ی.د) خبر داد.
بە گزارش کردپرس، قادر رزگَیی در گفتگو با پایگاە خبری کُردی زبان ملت، ضمن اشارە بە اینکە در شرایط کنونی، عراق و اقلیم کردستان نمی‌توانند از حاکمیت خود در برابر تجاوزات خارجی دفاع کنند، حضور نیروهای ترکیە در شمال عراق و احداث پایگاەهای نظامی و اطلاعاتی متعدد در خاک اقلیم از سوی این کشور را نمونەای از این تجاوزات ذکر کرد.
این نمایندە اتحادیە میهنی بە اظهارات مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان مبنی بر اینکە وجود پ.ک.ک در شنگال مانع بازسازی این شهر است، واکنش نشان دادە و تصریح کردە است: ما این سؤال را مطرح می‌کنیم کە حضور یک نیروی کُردی در شنگال کە در مقابلە با داعش و دیگر گروەهای تروریستی نقش‌آفرینی کردە است، نقض حاکمیت عراق و اقلیم کردستان است یا حضور نیرویی اشغالگر خارجی همچون ترکیە.
رزگَیی مواضع خصمانە بارزانی در مقابل پ.ک.ک را ناشی از فشارهای ترکیە دانستە و گفت: سیاست‌های ترکیە بر عراق و اقلیم کردستان تأثیرگذار است و حزب دمکرات (پارتی) دارای توافقنامە سیاسی و اقتصادی با حزب عدالت و توسعە است و بە همین دلیل ترکیە بە دنبال افزایش نقش خود در اقلیم کردستان و عراق است و فشارهای خود بر پارتی را با هدف آغاز جنگ با پ.ک.ک و پ.ی.د آغاز کردە است.
وی دلیل فشارهای ترکیە بر پارتی با هدف آغاز جنگ با پ.ک.ک و پ.ی.د را پیشرفت در مطرح‌شدن مسئلە کُرد و مطالبات آن در سطح منطقەای و بین‌المللی دانست.
نمایندە اتحادیە میهنی تاکید کرد کە رهبری سیاسی اقلیم کردستان نتوانستە است شرایط کنونی در منطقە و جهان بە ویژە در ارتباط با مسئلە کُرد را در راستای منافع کُردها بە کار گیرد و در مقابل، ترکیە بە دنبال مانع‌تراشی بر سر راە تحقق مطالبات کُردی است.
رزگَیی از قصد ترکیە برای ورود بە خاک عراق خبر داد و اظهار کرد: ترکیە قصد ورود بە عراق و اقلیم کردستان را دارد بە ویژە موصل و شنگال، زیرا شنگال اقلیم کردستان را بە شمال سوریە (روژآوا) متصل می‌کند، لشکری با نام روژ تشکیل دادەاند و قصد مستقر کردن آن در این منطقە را دارند تا در آیندە با نیروی پ.ی.د در شمال سوریە درگیر شوند.
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی