سایز متن   /

مسئول برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در “گروه بین المللی بحران” (International Crisis Group) اعلام کرد:پس از داعش، پ ک ک اصلی ترین تهدید در اقلیم کردستان است و بایستی برای حل بحران پ ک ک و اقلیم کردستان یک راه حل پیدا شود و پ ک ک نیز باید از شنگال بیرون برود.

به گزارش کورد پاریز به نقل از رووداو ژوست هیلتر من گفت: پس از حمله داعش،  بین حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) و اتحادیه میهنی (یکیتی) توافقی واقعی صورت نگرفت و دلیل آن نیز مداخله ترکیه در اقلیم کردستان است. حضور پ ک ک در کرکوک، شنگال، قندیل و مخمور برای حزب دموکرات و اتحادیه میهنی یک تهدید است.

هیلترمن در مورد مناطق کردنشین سوریه نیز گفت : شاخه پ.ک.ک در مناطق کردنشین سوریه (PYD) قدرت را قبضه کرده و انحصاری رفتار می کند. ما به این گروه گفتیم شاید تجربه جنگی دارند اما توانایی مدیریت و کار سیاسی ندارند و لذا بایستی راه را برای دیگر احزاب و گروه ها باز کند. گروههای دیگر حاضر نیستند ایدئولوژی پ.ک.ک را قبول کنند.

وی در ادامه افزود: شاخه پ.ک.ک در سوریه در صدد است کانتون های سه گانه (عفرین، جزیره و کوبانی) را به هم متصل کند. با این که مناطقی مانند رقه کرد نیستند اما پ.ک.ک برای آمریکا در انجا می جنگد به امید این که حمایت سیاسی واشنگتن را کسب نماید اما پس از داعش آمریکا از منطقه می رود و شاخه پ.ک.ک در سوریه را تنها می گذارد. آمریکا نمی خواهد ترکیه به عراق نیرو وارد کند به ویژه نمی خواهد نیروی ترکیه به شنگال بیاید. در همین حال ترکیه نیز نمی خواهد پ ک ک در شنگال باشد و یک کریدور به سمت دریای مدیترانه باز شود .

این مسئول بین المللی در مورد کرکوک نیز گفت : حتی اگر همه پرسی برگزار شود و کرکوک بخشی از اقلیم کردستان شود باز هم مشکل اعراب و کردها و ترکمن ها حل نمی شود و هر روز شاهد درگیری بین آنها خواهیم بود. باید مشکلات مناطق مورد مناقشه از راه توافق حل و فصل شود و هر گونه همه پرسی با نظارت بین المللی و مشروعیت همراه باشد.

وی گفت مسئله استقلال اقلیم کردستان اکنون فقط یک تاکتیک است و شرایط منطقه اجازه نمی دهد استقلال صورت گیرد و مسعود بارزانی نیز این را خوب می داند. کردهای عراق متحد نیستند و اگر این روند ادامه یابد پ ک ک نیز به تهدیدی جدید برای آنها تبدیل خواهد شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی