سایز متن   /

خط سیاسی پ.ک.ک در سوریه که در کنار دولت بشار اسد تعریف می شود شکست خواهدخورد و مسئول کمیته شورای میهنی کردهای سوریه (ENKS) هم می گوید: آمریکا به ما اطلاع داده که هیچ گونه توافق استراتژیک با پ.ک.ک در سوریه وجود ندارد.

به عقیده ناظران سیاسی، پ.ک.ک به این نتیجه رسیده که خط سیاسی که در سوریه پیگیری کرده ، اشتباه بوده و این سیاست به شکست انجامیده است.

منبعی آگاه از درون پ.ک.ک معتقد است که قربانی کردن صدها مبارز پسر و دختر کُرد در جنگ آزادسازی چند منطقه و سپس تحویل این مناطق به نیروهای بشار اسد، همچنین دستگیری و تبعید صدها فعال سیاسی کرد مخالف سیاست های پ.ک.ک در مناطق کردنشین سوریه و آتش زدن دفاتر احزاب دیگر، تماما سیاست پ .ک.ک بوده اند و اکنون به تدریج پ.ک.ک در جبهه ایی شکست خورده قرار گرفته است. موضع اخیر صالح مسلم درخصوص بمباران شیمیایی در شهر ادلب خود گواه این مدعاست و از این تغییرات خبر می دهد.

ناظران نظامی معتقدند که آمریکا تنها درچارچوب نظامی با پ.ک.ک در سوریه ارتباط برقرار کرده است و این گروه را در جنگ علیه داعش بکارگرفته است . این درحالیست که اگر پ.ک.ک نمی بود ، آمریکا می بایست این جنگ را می بایست توسط سربازان خود در سوریه انجام دهد.

در همین باره نواف رشید مسئول کمیته شورای میهنی کردهای سوریه گفت: در سفرمان به واشنگتن مسئولان آمریکایی علنا و بطور صریح این را به ما گفتند که هیچ توافق استراتژیک با پ.ک.ک در سوریه ندارند و تنها در جنگ علیه داعش از این گروه استفاده می کنند. روابط پ.ک.ک با بشار اسد چندان هم پنهانی نبوده و آمریکا هم مطلع بوده که به چه میزان از اسد سلاح و مهمات دریافت کرده است و بشار اسد هم گفته که این سلاح ها را به پ.ک.ک داده ایم تا از این مناطق پاسداری کند. آمریکا براساس همین سیاست اشتباه پ.ک.ک آنرا علیه داعش بکارگرفته و هیچگونه توافقی هم با آن امضا نکرده است. آمریکا از اعضای مسلح پ.ک.ک در جنگ علیه داعش استفاده کرده و اگر آنها نبودند مجبور بود سربازهای خود را از آمریکا به سوریه برای جنگ با داعش بکار بگیرد. اما پ.ی.د هم چون فرمانبردار پ.ک.ک بوده قادر نبوده کوچکترین استفاده یی از آمریکا بکند و حداقل خود را به عنوان هم پیمان آن معرفی کند.

سوران سیوکانی فعال سیاسی در این باره گفت: آمریکا تنها با کشورها پیمان امضا میکند. بدون شک آمریکایی ها به خوبی مطلعند که پ.ک.ک با روسیه و سوریه ارتباط دارد اما تا زمانی که جنگ علیه داعش پایان نپذیرفته و خطر وجود داشته باشد؛ آمریکا به پ.ک.ک احتیاج دارد اما در مرحله پساداعش موضوعات جدیدی مطرح می شوند.

در همین حال سرسام شوان فعال سیاسی و استاد علوم بین الملل در دانشگاه صلاح الدین در اقلیم کردستان عراق معتقد است که سرعت تغییرات در منطقه بیشتر خواهد شد و تحولات بزرگی روی خواهد داد. جهان غرب به اقلیم کردستان نزدیک تر می شود و کردستان سوریه و اقلیم کردستان به وزنه ی توازن قوی برای آمریکا تبدیل خواهند شد. پس از داعش دستاوردها تقسیم می شوند و خطی که بارزانی در پیش گرفته هم در کردستان سوریه و هم در اقلیم کردستان موفق خواهد بود.

برهان رئوف فعال سیاسی هم گفت: پ.ک.ک ارتباط خود را با بشار اسد حفظ کرده و اسد هم کنترل مناطق کردنشین را به این گروه سپرده و آنچه در این میان مشهود است اینکه مناطق کردنشین بسان حلب ویران نشده اند و پ.ک.ک هم توازن میان روسیه و آمریکا را حفظ کرده است.

منبع: باسنیوز

نویسنده: هیمن صالح

مترجم: روژینا گازران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی