سایز متن   /

فرمانده شاخه نظامی پ.ک.ک در منطقه شنگال و عضو شورای هماهنگی جامعه کردهای ایزدی اعلام کرد:  حملات دولت ترکیه علیه مواضع پ.ک.ک شنگال و مناطق کردنشین سوریه ببدون نتیجه خواهد بود.

به گزارش کورد پاریز زکی شنگالی فرمانده شاخه نظامی پ.ک.ک در منطقه شنگال در گفتگو با شبکه تلویزیونی گروه پ.ک.ک گفت:  : ترکیه برنامه می دهد و حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) به رهبری مسعود بارزانی نیز برنامه های ترکیه را اجرا می کند.

شنگالی افزود: حملات ترکیه علیه شنگال برنامه مشترک آنکارا و پارتی است اما آنها به هدف خود نمی رسند و مدتی طولانی است علیه شنگال برنامه ریزی می کنند. همه می دانند این حملات نشانه ضعف ترکیه و پارتی است. اردوغان با تفکر عثمانی گرایی هر روز شهرها را ویران می کند.

زکی شنگالی تاکید کرد: ترکیه و بارزانی علیه ما برنامه ریزی کردند و راهزنان پیشمرگه های لشکر روژ را نیز از بعشیقه به منطقه خانه سور در اطراف شنگال آوردند.

بامداد روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ( ۲۵ آوریل ۲۰۱۷ ) در اثر حمله ی همزمان جنگنده های ترکیه به مواضع پ.ک.ک در منطقه شنگال در شمال عراق و نیز برخی پایگاه های پ.ک.ک در منطقه قره چوخ در شمال سوریه بیش از ۲۰ پیکارجوی پ.ک.ک کشته و شمار زیادی نیز زخمی شدند همچنین در اثر این حملات ۵ نیروی پیشمرگه اقلیم کردستان عراق در شنگال نیز کشته شدند.

لشکر روژ که زکی شنگالی از آنها به عنوان راهزن نام می برد نیروی پیشمرگه کردهای سوریه را شامل می شود که از حمایت مالی و تسلیحاتی مسعود بارزانی برخوردار است.

روز جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ نیروهای لشکر روژ در منطقه خانه سور از توابع شهر شنگال در غرب عراق و نزدیک مرز سوریه با عناصر مسلح پ.ک.ک درگیر شدند که به کشته و زخمی شدن چندین تن از دو طرف انجامید. پس از این حادثه تنش بین پارتی و پ.ک.ک شدت گرفت و ناظران سیاسی احتمال بروز درگیری مجدد را مطرح کرده اند. لشکر ۱۵ هزار نفری “روژ” بازوی نظامی “شورای میهنی کردهای سوریه” موسوم به ENKS محسوب می شود .  پ.ک.ک با حضور هرگونه نیروی نظامی خارج از کنترل خود به مناطق کردنشین سوریه مخالف است اما ENKS به عنوان اصلی ترین رقیب پ.ک.ک بر بازگشت لشکر روژ به سوریه تاکید دارد.

پس از نوامبر ۲۰۱۵ و آزادی شنگال از دست گروهک داعش ، پ.ک.ک با تشکیل چندین گروه شبه نظامی وابسته به خود در شنگال که عمدتا کردهای غیر بومی در آنها عضویت دارند، مقابله با تهدیدهای دوباره داعش را بهانه قرار داده و حاضر به خروج از شنگال نیست . ناظران سیاسی می گویند پ.ک.ک از طریق شهر شنگال که در موقعیت استراتژیکی مهمی در مرز عراق با سوریه قرار دارد با شاخه نظامی خود در سوریه در ارتباط است و به همین دلیل حاضر به ترک شنگال نیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی