سایز متن   /

تحلیلگران نظامی و سیاسی می‌گویند «برخورد بزرگ» میان آنکارا و واشنگتن در میدان سوریه، نتیجه تصمیم کاخ‌سفید برای تسلیح شاخه نظامی پ.ک.ک خواهد بود.

به گزارش کورد پاریز تحلیلگران نظامی سیاسی معقتدند تصمیم آمریکا برای تسلیح شبه‌نظامیان کُرد وابسته به پ.ک.ک در شمال سوریه می‌تواند عواقب خطرناکی را درپی داشته و منجر به «برخورد بزرگ» با ترکیه شود.

«مایکل مولاف» یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد ارسال سلاح برای پ.ک.ک می‌تواند عکس‌العمل محکم ترکیه را درپی داشته باشد.

«گرگوری کاپلی» تحلیلگر مسائل دفاعی می‌گوید از نظر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، تصمیم آمریکا برای مسلح کردن شبه نظامیان وابسته به پ.ک.ک در سوریه به معنی حمایت واشنگتن از جنگ داخلی علیه دولت اوست.

به نوشته وبگاه شبکه “راشا تودی” مولاف با بیان اینکه مسیر برخورد با ترکیه از ماه‌ها قبل به‌وجود آمده، می‌گوید: «اردوغان از تصمیم رئیس جمهور (دونالد) ترامپ بسیار بسیار ناخشنود است و این مسئله می‌تواند عواقبی را در تحولات میدانی سوریه داشته باشد. ترکیه این مسئله را تحمل نخواهد کرد.»

کالپی با اشاره به اینکه از نظر ترکیه شاخه نظامی وابسته به پ.ک.ک موسوم به یگان‌های مدفاع خلق کُرد (YPG) در سوریه یک گروه تروریستی است، می‌گوید: «این یک پیام شفاف از سوی ترامپ است. آمریکا نشان داد که نمی‌خواهد از حمایت از ی.پ.گ کوتاه بیاید.»

روز گذشته (چهارشنبه) نیز «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هشدار داده بود چنین اقداماتی برای تمامیت ارضی و اتحاد سوریه خطرناک است و اگر به دنبال ثبات در سوریه هستیم، باید این چنین اشتباهات را اصلاح کنیم.

سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تداوم ارسال تسلیحات به نیروهای کُرد مبارز با داعش در شمال سوریه را تصویب کرد و روز سه‌شنبه نیز پنتاگون اعلام کرد اولین محموله از تسلیحات شامل سلاح‌های کوچک و خودروهای نظامی به دست کُردها رسیده است.

در حالی که ترکیه مخالف مسلح‌سازی کردها در شمال سوریه بوده و بارها به کاخ سفید در این باره هشدار داده اما واشنگتن همچنان به ارسال تسلیحات و مهمات به شبه‌نظامیان اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) ادامه می‌دهد.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی