* شخصیت امام(ره)
“روبین وود زورث ” در تشریح جریان ملاقات خود با امام خمینی (ره) در جماران می نویسد : « زمانی که امام خمینی از در وارد می شد احساس کردم که از لابه لای آن گردبادی از نیروی معنوی وزیدن گرفت . گویا در ورای آن عبای قهوه ای ، عمامه مشکی و ریش سفید روح زندگی جریان داشت ؛ به طوری که همه بینندگان را محو تماشای خود کرد . در آن هنگام حس کردم که با حضور او همه ما کوچک شده ایم و گویا در سالن کسی جز او باقی نمانده است . آری او بارقه ای از نور بود که در قلب و روح همه حضار رسوخ کرده بود . او تمام معیارهایی را که گمان می کردم می توانند مرا در تعریف و ارزیابی شخصیت و مقامش یاری کنند ، در هم شکست . او با حضور خود آن قدر در ما تـأثیر گذارد که احساس کردم تمام روح و جسمم را فرا گرفته است.
زمانی که بر روی صندلی خود نشست ، احساس کردم که نیرویی از وجودش ساطع می شود ؛ نیرویی بسان یک گردباد که اگر با دقت نگاه می کردی در می یافتی که نوعی آرامش مطلق در درون آن نهفته است . چرا که امام خمینی (ره) بسیار جدی و استوار و مسلط بود .در عین حال او را آن چنان ساکت و آرام می یافتی که گویی نیرویی ثابت و استوار در درون او جریان دارد و البته این نیرو همان چیزی است که رژیم سابق ایران را به یک باره برچید . حال آیا چنین شخصیتی می تواند یک فرد عادی باشد ؟ … من تاکنون هیچ یک از مردان بزرگ را برتر از این مرد و یا نظیر او ندیده ام .
کمترین چیزی که می توانم بگویم این است که گویا او یکی از انبیای گذشته است و یا این که او موسای اسلام است و آمده تا فرعون کافر را از سرزمین خود براند . »
در تحلیل شخصیت امام خمینی (ره) با نگاهی عمیق به روح ملکوتی و افکار بلند و ویژگی های منحصر به فرد روحی و معنوی و آثار و برکات فراوان حیات طیبه ایشان موجب شد تا ناظران بیرونی در مورد ایشان بگویند که « صدای امام خمینی (ره) برای مردم ایران حکم صدای خدا را داشت . » در نظر میلیون ها انسان موحد : « او دست خدا بر روی زمین » و « هدیه آسمانی و ملکوتی برای خاکیان بود. »
سلوک معنوی و افکار متعالی و تقید بی چون و چرای ایشان به دستورهای شرعی و تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت هر مسلمان منصفی را بر این باور استوار می ساخت که « گویی شخصیتی از شخصیت های بزرگ صدر اسلام با معجزه ای به دنیا بازگشته تا پس از پیروزی امویان و به خون غلتیدن شهیدان ، اهل بیت سپاه علی را رهبری کند. »
گرچه « امام خمینی (ره) تجلی منحصر به فرد مبارزه طلبی اسلام در قبال استیلای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی غرب بود » اما « پیام امام خمینی (ره) در میان مسلمانان ، نه فقط شیعیان بلکه در همه منطقه و جهان طنین افکند . »
شخصیت الهی و پیام های معنوی حضرت امام خمینی (ره) بسیاری از پیروان سایر ادیان ومذاهب را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد ؛ تا آنجا که در نظر برخی از تحلیلگران و متفکران مسیحی . « او مسیح معاصر بود و دقیقا اشعه صلابت و سازش ناپذیری عیسی بن مریم بود . » و برخی دیگر از مسیحیان سخن از « تأثیرپذیری شدید از مقام و عظمت و تحمل و بردباری شکوهمند امام خمینی (ره) و درک احساس عطیه و موهبت الهی در اولین دیدار با ایشان » به میان آورده اند .
*اعتراف بیگانگان
شخصیت امام خمینی (ره) ، علاوه بر برانگیختن تحسین جهانیان ، دشمنان ایشان و انقلاب راهم ، بر آن داشت تا از ویژگی های خیره کننده او سخن به میان آورند . تا آنجا که برخی از کارگزاران شیطان بزرگ نیز با تسلیم در برابر عظمت امام خمینی (ره) در اعتراف به آن اظهار داشتند . « تردیدی نمی باشد که ایشان یکی زا مردان بزرگ تاریخ در این قرن بود . کمتر کسی تا امروز می توان یافت که از جاذبه و نفوذی همانند آنچه که نه تنها در ایران بلکه در جهان داشت برخوردار باشد و توجه قدرت های بزرگ را تا این حد به خود معطوف دارد . »
تایمز لندن که به سخن گوی دویست ساله دولت استعماری انگلیس معروف بوده است ، درتوصیف امام خمینی (ره) می نویسد : « امام خمینی (ره) مردی بود که توده ها را با کلام خود مسحور می کرد . وی به زبان مردم عادی سخن می گفت و به طرفداران فقیر و محروم خود اعتماد به نفس می بخشید . این احساس آنها را قادر ساخت تا هر کسی را که سر راهشان باشد از بین ببرند . وی به مردم نشان داد که حتی می توان در برابر قدرت هایی مثل آمریکا ایستاد و نهراسید.
روزنامه هرالد تریبون هم درباره امام خمینی (ره) لب به اعتراف می گشاید و می نویسد : « آیت الله خمینی یک انقلابی خستگی ناپذیر بود که تا آخرین لحظه حیات به آرزوی خود برای پی ریزی یک جامعه اسلامی و حکومت اسلامی در ایران وفادار ماند . آیت الله خمینی در آنچه برای سرزمین باستانی اش می خواست لحظه ای درنگ نکرد . وی خود را مأمور می دانست که می باید ایران را از آنچه فساد و انحطاط غرب می دید پاک کند و خلوص اسلامی را به ملت بازگرداند . »
*امام خمینی (ره) به تقریر اندیشمندان
تحلیل گران و صاحب نظران عمیقا معتقدند با آغاز عصر امام خمینی (ره) دین و دینداری در جهان گسترش یافته است و دین زنده شده و کلیساها جان تازه گرفته اند و حتی … مذهبی بودن در اروپا ارزش و معنای تازه ای یافته است .میلیون ها نفر در غرب به انتظار ظهور حضرت عیسی نشسته اند و در یک کلام ، عصر امام ، عصر احیای دین و معنویت در جهان معاصر می باشد .
۱) آیت الله مصباح یزدی
وی که از اساتید گرانقدر حوزه علمیه قم محسوب می شوند ، می فرماید :
«مهم ترین دست آورد حرکت امام خمینی (ره) احیای دین و دین گرایی در جهان معاصر بود ؛ به گونه ای که به برکت این حرکت ، نه تنها پیروان دین اسلام بلکه پیروان دیگر ادیان از جمله مسیحیت نیز حیاتی دوباره یافته و در نتیجه ، گرایش به دین و دین داری در سایر ملل نیز افزایش یافته است . ایشان در همین مورد ، به سخن یک اسقف مسیحی از مکزیک اشاره کرده که در دیدار با ایشان اظهار داشت : « این افتخار مخصوص شماست که توانستید ایمان را در دنیا زنده کنید و بالاترین که کشورداری را با دین داری توأم کنید . ما مسیحیان این توان را نداریم که ایمان را در مردم حفظ کنیم ؛ چرا که مردم دیگر اطمینانی به ما ندارند . بالاتر این که نتوانستیم دین داری را با کشورداری توأم کنیم .
۲) پرفسور حمید مولانا :
وی رئیس و بنیان گذار بخش ارتباطات بین المللی دانشگاه امریکن واشنگتن دی سی است که با بیان بخشی از تأثیرات شگرف حضرت امام خمینی (ره) در جهان معاصر اظهار می دارد : « به عقیده من هیچ صدایی در قرن بیستم مثل صدای امام خمینی (ره) جهان را به لرزه در نیاورد . حضرت امام خمینی (ره) پس از جنگ جهانی اولین شخصیتی بودند که به صورت جهانی طلسم سکوت را در مقابل طاغوت و ظلم شکستند . اگر این طلسم نشکسته بود امروز شوروی زنده بود .
وی اندیشمند و روزنامه نگار تازه مسلمان سوئیسیاست که در تشریح تأثیرات عظیم انقلاب اسلامی می گوید : امروز در اروپا احساس می شود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامی که شما آغاز کردید مرتبط است . تأثیرات این قیام اسلامی امروز در اروپا محسوس است . در اروپا حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون مسلمان زندگی می کنند که صد هزار نفر آنها در سوئیس هستند .
وی می افزاید : « امام خمینی (ره) نه تنها مسلمانان را بیدار کردند ، بلکه بر جهان غیر اسلام هم از خود تأثیراتی بر جای نهادند»
هوبر در جایی دیگر می گوید : « بدانید آن مرد سالخورده که رهبر شما بود ، هرگز نمرده است ؛ بلکه هنوز زنده است و فعال . چرا که همه این تحولات به دست ایشان ایجاد شده است . » وی که دانشمندی آلمانی و قائم مقام دانشکده فنی دانشگاه « برمن » آلمان است ، معتقد است که « امام خمینی (ره) بیدارگر همه موحدان در عصر ما است . احیای دین و معنویت در روزگاری که سیطره مادیت و ابزار مادی و اندیشه های ضد معنوی جامعه بشری را در چنبره خود گرفته بود. مدیون امام خمینی (ره) و یاران انقلاب اسلامی است. »
۳) محمد لنسل :
وی رئیس مرکز فرهنگی تجدید حیات اسلام در اتریش است که در مقاله ای تحت عنوان تأثیر نهضت امام خمینی (ره) بر اروپا می نویسد : « بی تردید انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نه تنها تصویر تازه ای از اسلام در اروپا ارائه کرد ، بلکه حتی زندگی مذهبی غیرمسلمانان را هم دگرگون ساخت ؛ به عبارت دیگر امروز حتی در اروپا نیز مذهبی بودن ارزش و معنای تازه ای یافته است . این عبارت را رئیس جمهور اسبق اتریش در یک سخنرانی بیان کرد که انقلاب اسلامی به تمامی افراد مذهبی اعتبار و اتکاء به نفس تازه اس ارزانی داشت . »
۴) طلال عتریسی :
ایشان استاد دانشگاه لبنان است که با تأکید بر پیوند اساسی تحولات جاری در زمینه رویکرد معنوی بشر با قیام الهی حضرت امام خمینی (ره) تصریح می کند : « رهبری امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ، اساس حرکت و تمدن جهانی کنونی می باشد . »
۵) پرفسور اسماعیل کیلبس :
او فیلسوف برجسته اسپانیایی زبان ها است که با اشاره به حیات مجدد دین در صحنه زندگی بشر در وصف جایگاه حضرت امام خمینی (ره) می گوید : « دین زنده شده است ، کلیساها جان تازه گرفته اند ، توجه به مذهب و اندیشه های مذهبی در دانشگاه ها دیگر زشت و کم بها تلقی نمی شود . زیبایی های معنوی در زندگی روزمره مورد بازیابی قرار گرفته است ، جهان برای نجات و زیبا کردن روابط اجتماعی اش به قدرت دین و جاذبه های معنوی گرایش شدید پیدا کرده است و این همه ناشی از دعوت نوینی بوده که امام خمینی (ره) با انقلاب دینی اش در عرصه افکار و ذهنیت جامعه جهانی آغاز کرد . »
* تـأثیرات امام خمینی (ره)
تحولات مهم جامعه بشری پس از عهد رنسانس و انزوای بیش از پیش شعائر دینی و ایمان مذهبی در غرب و رشد سریع تفکرات الحادی ماتریالیستی و گرایش برخی کشورهای جهان به نظام فکری – سیاسی مارکسیستی ، بسیاری از صاحب نظران را به این باور هدایت کرد که انزوا و اضمحلال کامل ، سرنوشت محتوم ادیان الهی است.
قیام امام خمینی (ره) و موفقیت انقلاب اسلامی شرایط جدیدی را به وجود آورد که حاکی از ورود جهان به دوره ای متفاوت از ادوار گذشته و عصری با ویژگی های ممتاز دینی و معنوی بود . آن چه اکنون به وضوح مشهود است ، با استمرار انقلاب اسلامی و گسترش حیرت آور دایره نفوذ پیام های معنوی آن ، دنیای ما شاهد تحولات عظیمی گشته است و دورانی جدید آغاز شده است .
۱) امام خمینی (ره) و احیای حیات دینی :
موهبت آسمانی انقلاب اسلامی که در حقیقت سرآغاز عصر جدید در حیات بشری گردید ، مبدأ زمانی تجدید هویت معنوی و دینی و اسلامی انسان معاصر محسوب می گردد . تحلیلگران زیادی بر این باورند که تجدید حیات معنوی و دینی بشر « با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شده است و به این لحاظ دهه شصت را باید اولین دهه از این تجدید عهد محسوب داشت .»
به همین جهت باید گفت : « اگر بنا باشد تاریخی را برای احیای هویت دینی در جهان معاصر در نظر بگیریم ، آن تاریخ ۱۹۷۹ میلادی است ؛ یعنی مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران که خیزش عظیمی را برای تفکرات دینی در تمام ادیان به وجود آورده است .
آخرین آمارها در مورد احیای تفکر دینی که در سال ۱۹۹۰ صورت پذیرفته نشان می دهد که تقریبا ۷۰ درصد مردم اروپا احساس دینداری می کنند . در تمام ادیان از هندویسم گرفته تا بودیسم و … و انواع فرقه های مسیحیت ، همه از یک نوع بازگشت به تفکر دینی خبر می دهند و انقلاب اسلامی ایران موجب احیای تفکر دینی در جهان گشت . »
صاحب نظران زیادی بر این باورند که تأثیرات انقلاب اسلامی بر تجدید حیات هویت دینی بشر بسیار عمیق می باشد . دکتر « سعید محمد الشهابی » سردبیر مجله معروف و پر تیراژ العالم ، در این باره می گوید :« انقلاب اسلامی ایران نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در اکثر جوامع تأثیر اساسی و بنیادی داشته است . بی شک طی بیست سال گذشته هیچ حرکتی به اندازه انقلاب ایران نتوانسته بر جامعه بشری تأثیر گذار باشد ، دین نقش اساسی و حیاتی در اجتماع دارد و انقلاب اسلامی ایران این نور را بر بشریت تاباند و روشنی بخشید. »
وی اضافه نمود : « انقلاب اسلامی سبب شد تا روشنفکران و متفکران ضرورت توجه به مسائل دینی و تأثیر آن بر وجدان بشریت و افکار سیاسی – اجتماعی را به خوبی مورد توجه قرار دهند . ما در عصر انقلاب اسلامی شاهد رجوع و تمسک مسلمین و غیرمسلمین به اهل دین شدیم .»
تأثیرات گسترده انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بر حیات دینی و معنوی انسان معاصر ، توجه تحلیلگران بین المللی را در رسانه ها به خود جلب نموده است . شبکه اول تلویزیونی بی بی سی انگلیس در یکی از قسمت های مجموعه برنامه مستند خود به نام « قرن دوم » که به مناسبت نزدیک شدن قرن ۲۱ تهیه کرده بود ، به بحث و بررسی پیرامون موضوع مورد اشاره پرداخته ، می گوید :
« آنچه در ایران در سال ۱۹۷۹ رخ داد ، نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تمام ادیان جهانی نقطه عطفی بود ؛ نقطه عطفی که از بازگشت میلیون ها نفر در سراسر دنیا به اصول گرایی مذهبی خبر می دهد .»
به گفته این شبکه ، « در سراسر جهان ، پیروان دیگر ادیان مانند ، مسیحیت ، یهودیت ، و هندو نیز به اصول گرایی مذهبی روی آوردند .حتی در ترکیه نیز که هفتاد سال قبل با مذهب وارد جنگ شده بود ، روند بازگشت به اصول اسلامی سرعت گرفته است . »
پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه ای مختلف و رجعت دوباره بشر معاصر به باورهای دینی تحلیل گران غرب را به بیان اعترافات صریحی در خصوص غفلت قدرت های جهانی از پتانسیل عظیم دین واداشته است .
دانیل پاپیس رئیس انجمن سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا ، در کنفرانسی در اسلامبول ترکیه گفت : « باید اعتراف کنیم که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما برای افکار دینی و مذهبی هیچ جایی باز نکرده بودیم ، ولی از این پس برای ما آمریکایی ها ضروری است که زمینه ای جهت مطالعه و تحقیق پیرامون مذهب فراهم آوریم . »
سخنان « بری رابین » از روزنامه نگاران معروف غربی و نویسنده مقاله اسلام نرمال در جلسه روزنامه نگاران معروف غربی در شهر بروکسل وجه دیگری از واقعیت مورد اشاره ما می باشد .وی در این جلسه گفت : « واشنگتن در سال های گذشته اهمیت دین در ارتباطات سیاسی و دیپلماسی را درک نکرده بود و این مسأله مشکلات فراوانی را برای ما آمریکایی ها به وجود آوردکه برای واشنگتن گران تمام شد . »
« رابین » افزود « اگر بخواهیم در آینده با این مشکلات مواجه نباشیم باید این مطلب را بپذیریم و آن را درک کنیم که دین یک واقعیت اساسی و زیربنایی جوامع بشری است . »
به واسطه شرایط جدید جهانی و تأثیرات رو به افزایش دین در جهان معاصر « بعد از انقلاب اسلامی تحولی عظیم در ارزیابی دین در آمریکا به وجود آمده است ؛ به طوری که امروز دین در همه مجامع علمی ، فرهنگی و سیاسی و … مورد بحث است . » و تحقیقات متنوعی در این باره به صورت مداوم صورت می پذیرد چنان که : « پنج سال پیش در آمریکا مسأله اصول گرایی دینی در جهان را بررسی کردند و پنج کتاب مختلف از ادیان متفاوت ، نظیر اسلام ، مسیحیت و یهود و … در خصوص آن منتشر کردند و جالب این که همه کتب منتشر شده مسأله ریشه دار بودن دین و اعتقادات در جامعه را بررسی و مورد توجه قرار داده اند . »
در هر حال نقش اساسی انقلاب اسلامی در این خصوص ، غیرقابل انکار بوده است . این موارد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نمودار شد . چنان که نویسنده و تحلیل گر روزنامه تایمز چاپ لندن می نویسد : « … در پاییز ۱۳۵۷ دنیای غرب به دلیل انقلاب ایران بار دیگر اسلام را کشف کرد … و ماغربی ها خیلی زود فهمیدیم که الله اکبر به معنای خدا بزرگتر است می باشد . »
۲) امام خمینی (ره) و بطلان نظریه های ضد دینی :