سایز متن   /

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: بنا به اعلام مقامات دولت آمریکا، همکاری واشنگتن با شاخه های نظامی و سیاسی پ.ک.ک در  سوریه از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) برای آزاد سازی رقه از دست گروه تروریستی داعش برنامه ریزی شده و موقتی است.

به گزارش کورد پاریز بینالی ایلدریم شب گذشته در مراسم افطار با خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها در آنکارا با اشاره به آغاز عملیات آزادسازی رقه توسط آمریکا، نیروهای ائتلاف ضد داعش و عناصر کردی سوریه افزود: ترکیه مخالف همکاری آمریکا با شاخه های اقماری پ.ک.ک همچون: پ.ی.د و ی.پ.گ در این عملیات بوده و اعتراض آنکارا به این موضوع آشکار است.
وی بیان کرد: ترکیه در این زمینه در تمام سطوح اعتراض خود را به مقامات آمریکا اعلام کرده ولی طرف آمریکایی اعلام کرده است که این همکاری یک ترجیح نیست، بلکه یک الزام و ضرورت بوده و موقتی و تاکتیکی است و پس از اتمام عملیات آزادسازی رقه ادامه نخواهد داشت.
وی از ارائه اطلاعات لازم از سوی آمریکا قبل از آغاز عملیات آزادسازی شهر رقه به ترکیه خبر داد و گفت: واشنگتن به ترکیه اطمینان خاطر داده است که سلاح های به کار گرفته شده در عملیات آزادسازی رقه پس از عملیات به دست گروه های تروریستی نخواهد افتاد و از این سلاح ها علیه نیروهای امنیتی و شهروندان ترکیه استفاده نخواهد شد.
نخست وزیر ترکیه با بیان این که آنکارا تحولات منطقه در این زمینه را از نزدیک و با جدیت و دقت دنبال می کند و تدابیر لازم را نیز اتخاذ کرده است، اظهار کرد: همه گروه های تروریستی اعم از داعش، پ.ک.ک، پ.ی.د و ی.پ.گ چه در خاک ترکیه و چه در خارج از آن در صورتی که علیه مردم و امنیت ترکیه اقدام کنند، هدف حمله قرار خواهند گرفت.
وی تاکید کرد: ترکیه در این در داخل و خارج از انجام اقدامات لازم کوتاهی نخواهد کرد و تدابیر لازم برای تامین امنیت کشور و مردم ترکیه از پیش اندیشیده شده و در صورت لزوم اقدامات لازم انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه با صدور بیانیه ای از آغاز عملیات آزادسازی شهر رقه سوریه از دست داعش توسط نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی ضد داعش و عناصر پ.ی.د و ی.پ.گ خبر داد.
وی در این بیانیه عنوان کرد که این عملیات از قبل برنامه ریزی شده بود و مقامات ایالات متحده اطلاعات لازم را قبل از آغاز عملیات در اختیار مقامات ترکیه قرار داده اند.
رحب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز روز شنبه اعلام کرد که آمریکا همراه با دو گروه تروریستی(پ.ی.د و ی.پ.گ) قصد دارد رقه را از دست عناصر تروریستی داعش آزاد کند ولی ترکیه به علت حضور عناصر تروریستی در عملیات آزادسازی، در این عملیات مشارکت نخواهد کرد.
وی اضافه کرد که به آمریکایی ها می گوییم که اگر از شمال سوریه تجاوزی به خاک ترکیه صورت گیرد، بلادرنگ و بدون پرس و جو در خصوص ماهیت و حضور هر نیرویی در طرف مقابل، اقدام متقابل خواهیم کرد و همانند عملیات سپر فرات، با این تعرضات احتمالی نیز برخورد می کنیم.
ترکیه اعلام کرده است که به علت حضور عناصر (پ.ی.د) و (ی.پ.گ) در این عملیات که آنکارا آنها را گروه های تروریستی می داند، در این عملیات مشارکت نخواهد داشت.
دولت ترکیه دو روز پیش اعلام کرد که مجموع تجهیزات نظامی ارسالی آمریکا به شاخه های نظامی پ.ک.ک در سوریه، به ۲۱۸ کامیون رسیده است.
ارسال تسلیحات از سوی دولت آمریکا به پ.ک.ک در شمال سوریه در ماه های گذشته، موجب بروز تنش بین آمریکا و ترکیه شده و روابط دو طرف را تا آستانه بحران سوق داده است.
ترکیه شاخه های پ.ک.ک در سوریه را  تروریستی می داند و خواستار قطع کمک های تسلیحاتی آمریکا به آنها شده است، اما  آمریکا با بی اعتنایی به این خواسته آنکارا، علاوه بر ارسال سلاح برای انجام عملیات آزادسازی رقه از دست عناصر داعش، کمک ۵۰۰ میلیون دلاری نیز در اختیار (پ.ی.د) و (ی.پ.گ) قرار داده است.
ترکیه مدعی است که سلاح های ارسالی آمریکا به پ.ی.د و ی.پ.گ در نهایت در اختیار گروه پ.ک.ک قرار می گیرد و هر سه گروه در واقع در صدد تشکیل دولت محلی کُردی در شمال سوریه و جنوب مرزهای ترکیه هستند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی