سایز متن   /

راهپیمایی اعتراضی ۴۵۰ کیلومتری رهبر و اعضای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) که از شهر آنکارا آغاز شده بود، روز یکشنبه پس از ۲۴ روز در منطقه مال تپه شهر استانبول پایان یافت.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی که با شعار ‘عدالت’ برگزار شد، مسیر ۴۵۰ کیلومتری آنکارا تا استانبول را با پای پیاده طی کرده و با سر دادن شعارهای ‘حق، حقوق، عدالت’ نسبت به سیاست های حزب و دولت حاکم ترکیه اعتراض کردند.
کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) در بیست و چهارمین و آخرین روز راهپیمایی عدالت در منطقه ‘توزلا ایچملر گفت: در طول مسیر راهپیمایی شمار زیادی از شهروندان از ما استقبال کردند و از آنها تشکر می کنم ولی برخی از شهروندان نیز علیه ما دست به اعتراض زدند.
وی بیان کرد: زندگی مسالمت آمیز در کنار هم یکی از مهمترین زیبایی های دموکراسی است و در واقع شهروندانی که در طول مسیر از ما استقبال کردند و یا علیه ما دست به اعتراض زدند، در کنار هم زندگی کرده و با یکدیگر برادر هستند و باید در عرصه سیاست نیز به این فرهنگ دست بیابیم.
وی با تقدیر از عملکرد نیروهای امنیتی ترکیه در حفظ امنیت راهپیمایان افزود: نیروهای امنیتی و ژاندارمری نه به عنوان نیروهای وابسته به حاکمیت سیاسی بلکه به عنوان نیروهای متعلق به ملت عمل کردند و هیچ مشکلی میان آنها و ملت وجود ندارد.
قرار است امروز در پایان این راهپیمایی در منطقه مال تپه شهر استانبول با حضور راهپیمایان، منتقدان و مخالفان حزب و دولت حاکم ترکیه، مراسم ویژه ای برگزار شود.
بانیان این راهپیمایی دعوت به حضور گسترده مردم در این مراسم کرده اند ولی دولت ترکیه معتقد است که محل برگزاری این مراسم گنجایش ۸۵ تا ۱۰۰ هزار نفر را دارد و تجمع میلیونی وعده داده شده یک تبلیغات دروغین است.
هزاران نفر از معترضان دولت و حزب حاکم ترکیه ۲۴ روز پیش با تجمع در پایتخت این کشور، راهپیمایی ۴۵۰ کیلومتری از آنکارا تا استانبول را آغاز کردند.
این راهپیمایی در اعتراض به صدور حکم ۲۵ سال زندان برای انیس بربراوغلو نماینده مجلس ترکیه و عضو حزب جمهوری خواه خلق(CHP) ترکیه انجام شد.
کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در آغاز این راهپیمایی با بیان این که ‘ما عدالت می خواهیم’ گفت: در جایی که عدالت نباشد، دولت و انسان معنای خود را از دست می دهد و امیدوارم وجدان های بیدار این راهپیمایی ما را ببینند و به صدای ما و حرف ما گوش فرا دهند.
وی بیان کرد: ما درگیری و تنش نمی خواهیم و خواهان زندگی برابر و در آرامش هستیم و می خواهیم که روزنامه نگاران در مراجع قضایی محکوم نشوند.
وی اضافه کرد: این راهپیمایی، اعتراض آخر ما نخواهد بود و تا زمان برقراری عدالت در ترکیه ادامه خواهد یافت.
انیس بربراوغلو نماینده مجلس ترکیه و عضو حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به اتهام افشاء و انتشار گزارش های محرمانه مرتبط با ارسال محموله های نظامی از سوی سازمان اطلاعات ملی ترکیه(میت) برای گروه های تروریستی در سوریه به ۲۵ سال زندان محکوم شده و در استانبول دستگیر شد.
چند سال قبل و در ایام بحران و جنگ داخلی سوریه، بر اساس اطلاعات و گزارش ارائه شده توسط بربراوغلو، تعدادی از کامیونهای حامل محموله های نظامی ارسالی دولت ترکیه با حکم مراجع قضایی ترکیه متوقف و محموله های آن توقیف شده بود.
حزب جمهوری خواه خلق ترکیه(CHP) با ۱۳۲ کرسی دومین حزب مهم ترکیه و منتقد حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و دولت کنونی ترکیه است.
روزنامه جمهوریت ارگان این حزب نیز همواره تحت فشار قضایی قرار داشته و در یکسال گذشته ۱۹ نفر از کارکنان و روزنامه نگاران این روزنامه دستگیر و محاکمه شده اند به طوری که هم اکنون تعدادی از آنها در زندان به سر می برند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی