توجیه خشونت توسط سازمان های تروریستی: مقایسه داعش و پ ک ک (قسمت ششم)
منبع: نشریه مطالعات اطلاعاتی و تروریسم
نویسنده: امین داسکین
مترجم: برفین تارویردی زاده
دشمن سازی
در حالی که پ ک ک به خاطر سواستفاده از مفهوم حقوق بشر در کشور ترکیه در طی دهه هشتاد و دهه نود میلادی و نبود یک سری حقوق اجتماعی، بی اعتمادی نسبت به این دولت را مورد استفاده قرار می دهد، داعش روی نارضایتی جوانان مسلمان عراق، سوریه و جاهای دیگر از جمله اروپا تمرکز می کند(۵۱). یکی از استدلال های اصلی پ ک ک برای دفاع از اتکا به اسلحه این است که به اصطلاح یک نسل کشی علیه کردها وجود دارد(۵۲). ولی عملیات مقابله با تروریسم با هدف قرار دادن ساختارهای پ ک ک، مقرهای آموزشی، انبارهای سلاح و مخفیگاه های این گروه به عنوان نسل کشی علیه کردها تلقی می شود زیرا پ ک ک خود را نماینده و تمثیل کردها معرفی می کند.
پ.ک.ک به آموزش و پرورش برچسب “نسل کشی سفید” می زند در حالی که حمله به مدارس و کتابخانه ها را حفاظت در برابر تجاوز فرهنگی و نسل کشی معرفی می کند(۵۳). این حملات علیه نهادهای آموزشی بعدا تحت عنوان “خشونت فایده ای یا خشونت مبتنی بر فایده” مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دولت ترکیه به عنوان استعمارگر تلقی شده و قانونی بودن آن رد می شود(۵۴). در حالی که دولت حزب عدالت و توسعه به عنوان مسئول همه اقدامات شیطانی معرفی و مورد سرزنش قرار می گیرد، نیروهای امنیتی به عنوان “جنگجویان قصر (ریاست جمهوری)” و عملیات مقابله با تروریسم به عنوان “جنگ کثیف اردوغان” معرفی می گردد. استفاده از عنوان “جمهوری امپریالیستی و فاشیستی ترکیه”(۵۵) به جای دولت ترکیه یا نیروهای امنیتی نمونه ای از نحوه استفاده از زبان برای تغییر تصور، دشمن سازی و تسهیل رد نظام سیاسی است.
پ ک ک علاوه بر اتهامات نسل کشی معتقد است یک توطئه بین المللی علیه این گروه جریان دارد(۵۶). اعضا و هواداران پ.ک.ک با تلقین به این باور رسیده اند که این توطئه توسط “دولت پنهان ترکیه” و “قدرت های امپریالیستی” انگلستان، آلمان، آمریکا و “گلادیوی ارتش مخفی ناتو” سازماندهی شده است(۵۷). اوزجان(۵۸) مطالب زیرین را از یک مقاله روزنامه سرخوبون در دسامبر ۱۹۹۹ نقل می کند که در مورد تصور توطئه بین المللی است: “آمریکا، انگلستان، ترکیه، آلمان تشکیل جلسه دادند، بررسی نمودند و به این نتیجه رسیدند: این افراد (یعنی فعالان پ ک ک) مثل این هستند … یک فرد (اوجالان) همه کاره است، پس او را بگیریم، سپس آنها با هم گلاویز شدند. آنها گفتند قدرت اجرایی، سیاست، مبارزه در این حزب بی معنی است یعنی همه حول یک فرد است و به این نتیجه رسیدند یک حمله گسترده علیه ما انجام دهند و با قدرت و اعتماد به نفس این حمله بدون ترس را علیه رهبری ما انجام دادند(۵۹). اوجالان در اشاره به انقلاب های ویتنام می گوید انقلاب کرد و پ ک ک در جنگ علیه قدرت های غربی امپریالیست و کاپیتالیست و جنگ برای آزادی خاورمیانه نقش برجسته ای را ایفا می کنند(۶۰).
داعش نیز از یک معناشناسی مشابه همانند پ ک ک استفاده می کند و عملیات علیه داعش را به عنوان جنگ صلیبی علیه اسلام به تصویر می کشد(۶۱). داعش مدعی جهاد دفاعی است زیرا شرایط کنونی به عنوان تهدیدی علیه موجودیت اسلام تلقی می شود(۶۲). به علاوه، داعش اقدامات خونین و وحشیانه خود را بعنوان ضرورتی برای تاسیس خلافت جدید توجیه می کند(۶۳).
گروه داعش کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، فرانسه، اسرائیل و ترکیه را به خاطر فروپاشی خلافت سابق و عامل همه مشکلات کشورهای مسلمان مورد سرزنش قرار می دهد. ترکیه به طور خاص به عنوان اسب تروا دیده می شود و به خاطر ایجاد انحراف در اسلام و هویت اسلامی مورد سرزنش قرار می گیرد(۶۴). دشمنی علیه این دولت ها به شهروندان آنها کشانده می شود که به عنوان شریک جرم تلقی می شوند. داعش در هدف قرار دادن این دولت ها بصورت علنی به توافق سایکس-پیکو که منطقه را شکل داد اشاره می کند و این توافقنامه را عامل مشکلات بعدی می داند.
یک شبه نظامی داعش در یک پیام ویدئویی می گوید: “این باصطلاح مرز سایکس-پیکو است. الحمدالله ما این مرز را به رسمیت نمی شناسیم و هرگز هم به رسمیت نخواهیم شناخت. انشاالله همه مرزها را نیز از بین خواهیم برد. همان طور که ابوبکر البغدادی می گفت او نابودکننده مرزهاست. ان شاالله ما مرزهای عراق، اردن، لبنان، همه کشورها را از بین خواهیم برد. انشاالله. تا به قدس برسیم. انشاالله. ما قصد داریم به قدس بیاییم و در مسجد الاقصی اولین قبله مسلمانان نماز بخوانیم. انشاالله”(۶۵).
همین طور، پ ک ک در پیام زیرین اعلام می کند که مرزهای کنونی را به رسمیت نمی شناسد: “مردم ما یکی اند. ما هیچ مرزی را نمی شناسیم. عامود همان نصیبین، جزیر، دیاربکر است. ما مرزهای فاسد را از بین خواهیم برد”(۶۶).
داعش علاوه بر دشمنی با غیرمسلمانان در حوزه اقدامات تکفیری نیز فعال است که شامل “حق برچسب زدن به دیگر مسلمانانی می شود که به داعش اعتراض می کنند و آنها را کافر می نامد و هر کسی را که به ایدئولوژی افراطی آنها نپیوندد ریشه کن می کند”(۶۷). داعش مسلمانان مخالف خود را ملحد می نامد در حالی که غیرمسلمانان را کافر می نامد. این طبقه بندی براساس الولا والبرا (وفاداری و انکار) صورت می گیرد که داعش آن را اینگونه تفسیر می کند “همه مسلمانان لازم است به طور انحصاری با دیگر مسلمانان هم پیمان شوند و بنابراین از دیگران جدا شوند (عدم انجام این یعنی عدم اعتقاد)، . داعش ناسیونالیسم و مرزهای سرزمینی را قویا رد می کند و عدم اجرای قوانین الهی را سبب کفر می داند”(۶۸).
پ ک ک نیز همانند موضع داعش در قبال مسلمانان، آن دسته از کردهایی را که از پ ک ک حمایت نمی کنند تهدید قلمداد می کند. گروههای کرد و چپگرا را عامل آشوب، خائن و هدف مشروع حملات معرفی می کند(۶۹). پ ک ک هر نوع مخالفت و انتقاد را چنین مسدود می کند که “رهبری (اوجالان) یک واقعیت اثبات شده و واقعی است که نمی توان وی را مورد سوال قرار داد”(۷۰). خشونت علیه مخالفان با جملات شعاری شبیه اینها اجرا می شود: “مجازات خائنان احساس مسئولیت نسبت به شهداست” و یا “آنها به خاطر خیانت خود کشته شدند”.
یک نکته مهم در مورد درگیری سوریه جایی که هر دو گروه در آن درگیر هستند این است که پ ک ک و داعش از طریق یک رابطه حریف-دشمن همدیگر را کامل می کنند. هر دو سازمان از توصیف همدیگر به عنوان دشمن سود می برند. در حالی که پ ک ک در صحنه بین المللی علیه داعش حمایت کسب می کند(۷۱)، داعش در محافل محلی و جوامع مسلمان برای جنگ خود علیه پ ک ک به عنوان یک گروه مارکسیست-لنینیست به عنوان خدانشناس حمایت به دست می آورد(۷۲). این مساله، وضعیت را پیچیده می کند در حالی که حمایت و/یا جنگ یکی از این سازمان ها همیشه طرف دیگر را تقویت می کند.
برای مطالعه قسمت های قبلی کلیک کنید:
منابع این قسمت:
۵۱
Siddiqui, “Isis: a contrived ideology.”; “Wala’ and Bara versus American Racism,” Dabiq, August 2015, issue 11: 18–۲۲٫
۵۲
Rêzan Çıyayî, “Ateşle Sınanmış Tarihten önemli Bir Sayfa: 30 Temmuz,” PKK Online, n.d., http://www.pkkonline.com/tr/index.php? sys=article&artID=1198 [accessed 15 February 2016]; “Demokratik Özerklik ve Öz Savunma,” PKK Online, n.d., http://pkkonline.com/ tr/index.php?sys=article&artID=613 [accessed 10 February 2016].
۵۳
“Duran Kalkan: Öz savunma kazanacak, hem de çok büyük kazanacak.”
۵۴
Suh, “PKK İdeoloji, Şiddet ve Meşruiyet.”
۵۵
TC is used as an abbreviation for Turkiye Cumhuriyeti, Republic of Turkey.
۵۶
Atakan Mahir, “Uluslararası Komplo Karşısında Direnen Önderlik Gerçeği Kazanmıştır,” PKK Online, n.d., http://www.pkkonline. com/tr/index.php?sys=article&artID=231 [accessed 21 February 2016]; Feride Alkan, “PKK, Insanligin Kurtulus Umutlarini Buyu- tuyor,” PKK Online, n.d., http://www.pkkonline.com/tr/index.php?sys=article&artID=642 [accessed 14 February 2016]
۵۷
Abdullah Öcalan, Kürdistan Devriminin Yolu (Manifestosu) (Cologne: Weşanen Serxwebun, 1993); Özcan, A theoretical analysis of the PKK
۵۸
Ibid.
۵۹
Ibid. 192.
۶۰
Beşikçi, PKK Üzerine Düşünçeler.
۶۱
“Reflection on the Final Crusade,” Dabiq, October 2014, issue 4; “Conspiracy theory Shirk,” Dabiq, May 2015, issue 9.
۶۲
Spencer, “Harvard prof and Kerry adviser”; Speckhard, “The Hypnotic Power.”
۶۳
Ibid.
۶۴
Al Hayat Media Centre, “Turkey and the Fire of Nationalism” [Film], 2015, https://videos.files.wordpress.com/G3jijkH9/the-islamic- state-22turkey-and-the-fire-of-nationalism22_dvd.mp4 [accessed 10 February 2016].
۶۵
Al-Hayat, “End of the Sykes-Picot Agreement” [Film], added 29 June 2014, http://www.liveleak.com/view?i=d43_1404046312 [accessed 10 February 2016].
۶۶
“PYD/YPG declaring war on Turkey in Syria’s Amude, hometown of Ankara bomber” [Film], YouTube, added 19 February 2016, https://www.youtube.com/watch?v=yob0N6GCKIc.
۶۷
Speckhard and Yayla, “Eyewitness accounts from recent defectors from Islamic State.”
۶۸
Chehab, “The Islamic State of Iraq and Syria: The Return of the Khilafa (Caliphate)?.” ۹; “Wala’ and Bara versus American Racism.”
۶۹
Çıyayî, “Ateşle Sınanmış Tarihten Önemli Bir Sayfa.”
۷۰
“۳۴٫ PKK Yılında Parti Tarihinden Dersler -2-”, PKK Online, n.d., http://www.pkkonline.net/tr/index.php?sys=article&artID=1348 [accessed 13 February 2016].
۷۱
“Cemil Bayik: an interview with Turkey’s most wanted man” [Film], BBC News, 25 April 2016, http://www.bbc.com/news/world- europe-36081182, [accessed 25 March 2016].
۷۲
“You think they are together, but their hearts are divided,” Dabiq, November 2015, issue 12.