سایز متن   /

سخنان دیروز «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با «کوسرت رسول» معاون اول دبیر کل اتحادیه میهنی اقلیم کردستان و «ملابختیار» رییس دفتر سیاسی این اتحادیه در مورد آخرین وضعیت تحولات اقلیم کردستان عراق در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت.
روزنامه «شرق» در گزارشی زیر عنوان «هشدار تهران نسبت به همه‌پرسی کردستان عراق» نوشت: هرچه به زمان برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان نزدیک می‌شویم، صف‌آرایی‌ها درباره این موضوع روشن‌تر از پیش می‌شود. اگرچه موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا درباره این موضوع مشخص بوده و از ابتدا این رفراندوم را بستری برای تجزیه عراق می‌داند. هفته گذشته تهران میزبان جلال طالبانی بود و این روزها هم از اتحادیه میهنی اقلیم کردستان، هیئتی به تهران سفر کرد و با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. شمخانی در این ملاقات بار دیگر مخالفت ایران با این همه‌پرسی را اعلام کرد.
در گزارش روزنامه «مردم سالاری» هم می خوانیم: عصر روز یکشنبه هیأتی از اتحادیه میهنی کردستان عراق به سرپرستی معاون اول دبیر کل این اتحادیه وارد تهران شد. این سفر در حالی صورت گرفته است که دوشنبه هفته گذشته نیز جلال طالبانی براساس آنچه که اعلام شده برای استراحت و تغییر آب و هوا به تهران سفر کرد و در زمان حضور در ایران، تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین وزیر بهداشت به دیدار و عیادت او رفتند. رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان پنج شنبه تهران را ترک کرد.
به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی» شمخانی با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: اگر چه ممکن است ظاهر این موضوع جذاب باشد اما در حقیقت موجب انزوا و فشار بر کردهای عراق و تضعیف اقلیم کردستان و در نهایت کل کشور عراق خواهد شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: پیگیری موضوع برگزاری همه پرسی برای جدایی و ایجاد انشقاق در ملت عراق به لحاظ حاشیه‌ای بودن و عدم پاسخگویی به هیچ یک از اولویت‌ها و نیازهای واقعی مردم با تدبیر و سیاست مسئولان عراق همخوانی ندارد.
وی با بیان این که خواست برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه ای، تضعیف عراق و کشورهای بزرگ در غرب آسیاست، تصریح کرد: با هوشیاری و در نظر داشتن منافع ملی و منافع جهان اسلام نباید اجازه داد این طرح‌های استعماری و وارداتی همچون خاورمیانه بزرگ محقق شود.
روزنامه «خراسان» هم در این باره چنین نگاشت: بعد از چندبار طرح بحث همه پرسی در اقلیم کردستان توسط مسعود بارزانی، به نظر می رسد او این بار در برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق جدی تر است؛ زیرا مدعی است همه احزاب کرد را بر سر این موضوع متفق و تاریخ سوم مهر ماه را برای آن تعیین کرده است، هرچند برخی احزاب کردستان عراق نظیر ۲ حزب جنبش گوران و جماعت اسلامی کردستان عراق به صراحت مخالفت خود را با این اقدام بارزانی اعلام کرده اند. حتی در عراق گروه ها و جریان های شیعی، مهم ترین مخالفان برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان هستند .
در ادامه می خوانیم: سیاست ایران در قبال جدایی کردستان عراق مانند ۳ کشور دیگر منطقه یعنی ترکیه، سوریه و دولت مرکزی عراق مشخص است؛ نفی همه پرسی و تأکید بر حفظ تمامیت و یکپارچگی عراق، تاجایی که ترکیه به تازگی این تصمیم کردستان عراق را «اشتباه بزرگ» توصیف کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی