سایز متن   /

معاون مدیر مرکز مطالعاتی روسیه- فرانسه می گوید یکی از دلایلی که ترکیه به انعقاد قرارداد خرید سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه علاقه مندی نشان داده، ادامه حمایت آمریکا از شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق (YPG) است.

به گزارش کورد پاریز، ایگور دلانو معاون مدیر مرکز مطالعاتی روسیه- فرانسه در مسکو به دیجیتال ژورنال گفت: ترکیه بر خرید سیستم موشکی اس ۴۰۰ از روسیه اصرار دارد اما من نسبت به واقعیت یافتن این معامله بسیار بدبین هستم. هم مسکو و هم آنکارا از این مسئله به عنوان اعتراض به غرب استفاده می کنند.

وی افزود: البته آنکارا از وقتی که نسبت به متوقف شدن حمایت آمریکا از شبه نظامیان پ.ک.ک در سوریه موسوم به ypg ناامید شده نسبت به استفاده از آن وسوسه شده است.

ترکیه و روسیه به سوی نهایی کردن نخستین قرارداد خریداری تسلیحات گام بر می دارند، هرچند این قرارداد بزرگ تسلیحاتی هنوز نهایی نشده است.

بر اساس اعلام مقام های روسیه و ترکیه، همه مقدمات لازم برای خریداری سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ فراهم شده است، این بزرگترین قرارداد تسلیحاتی ترکیه با یک کشور غیر عضو ناتو به شمار می رود. البته این قرارداد هنوز به طور رسمی امضا نشده است.

برخی تحلیلگران نسبت به این مساله شک و تردید دارند که ترکیه واقعا بخواهد سامانه های دفاع موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه تحویل بگیرد و شاید این اقدام ترکیه بیشتر یک پیام قاطع برای غرب داشته باشد تا اینکه آنکارا واقعا بخواهد این سامانه های دفاع موشکی روسی را خریداری کند.

پنتاگون نیز پیش از این نسبت به تصمیم احتمالی ترکیه برای خریداری سامانه دفاع موشکی از روسیه هشدار داده و اعلام کرده است که “به طور کلی این ایده خوبی است که کشورهای عضو ناتو اقدام به خرید تجهیزاتی کنند که در داخل ائتلاف ناتو قابلیت استفاده دارد.”

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در اظهاراتی تاکید کرده است که “انشالله سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ را در ترکیه خواهیم دید.”

اردوغان استدلال کرده است که یونان دشمن منطقه ای ترکیه، سامانه های دفاع موشکی اس ۳۰۰ در اختیار دارد و این سامانه ها را در جزیره کرت مستقر کرده است. یونان این سامانه های دفاع موشکی را در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی از قبرس خریداری کرده است.

دیمتری شوگائف رئیس آژانس همکاری نظامی روسیه به روزنامه کامرسانت گفته است: قرارداد تقریبا نهایی شده و تنها چند موضوع فرعی است که باید حل و فصل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: شاید آمریکا خشمگین شود ولی ترکیه یک کشور مستقل است و خودش می تواند تصمیم بگیرد.

روابط آمریکا و ترکیه به خاطر حمایت واشنگتن از پ.ک.ک به بهانه جنگ با تروریست های داعش، تیره و تار شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی