سایز متن   /

عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) درخصوص اقدام نیروهای عراقی به حمله به استان کرکوک به بهانه آزادسازی شهر حویجه در جنوب غربی این شهر در روز برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان هشدار داد.
به گزارش کورد پاریز به نقل از خبرگزاری «السومریه نیوز»، محمود سنگاوی در اظهاراتی در اربیل گفت: نیروهای عراقی بیست و سوم ماه سپتامبر جاری را به عنوان  موعد  آغاز عملیات آزادسازی شهر حویجه اعلام کرده اند، لذا این نیروها  احتمالاً در صورت برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان در استان کرکوک در بیست و پنجم سپتامبر در همین  روز به این استان حمله کنند.
سنگاوی ضمن اشاره به اینکه اهالی  عرب شهر مندلی  نیر هشدار داده اند که در صورت برگزاری همه پرسی در این شهر به مراکز اخذ رای حمله خواهند کرد، از احزاب کردستانی خواست در مقابل این خطر هوشیار باشند.
شورای استانی کرکوک دو هفته قبل در اقدامی خلاف قانون اساسی و مهمتر از همه در تضاد با شعار «کرکوک؛ شهر برادری» که کردها مدام بر آن تاکید دارند، رای به برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان در این شهر مورد منازعه داد.

در پی این اقدام دفتر نخست‌وزیری عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تصمیم به برگزاری رفراندوم اقلیم از سوی شورای استانی کرکوک بر خلاف قانون اساسی عراق است و حکومت بغداد زیر بار چنین تصمیمی نخواهد رفت. سعد حدیثی سخنگوی رسمی حکومت عراق در واکنش رسمی بغداد به مصوبه شورای استانی کرکوک گفت: کرکوک یکی از استان‌های عراق است و بصورت ماهیانه در جلسات حکومت مرکزی مشارکت دارد. وی تاکید کرده که چنین تصمیمی خارج از صلاحیت شوراهای استانی است.

سلیم جبوری رئیس پارلمان عراق نیز اعلام کرد که تنش‌های سیاسی در عراق، مردم این کشور را ناامید کرده است. وی با تاکید بر عراقی بودن استان کرکوک گفت: در شرایطی که مردم عراق در انتظار مرحله جدیدی پس از شکست داعش هستند تنش‌های سیاسی در برخی از استان‌ها مردم را ناامید کرده است.

همچنین فراکسیون‌های عرب و ترکمن شورای استانی کرکوک در یادداشتی اعتراضی اعلام کرده‌اند که مسئله رفراندوم و برگزاری آن در کرکوک موضوعی ملی و در تضاد آشکار با اصول یک و ۱۴۳ قانون اساسی عراق است که مرزهای جغرافیایی اقلیم کردستان را مشخص کرده است. نمایندگان اقوام عرب و ترکمن کرکوک ضمن انتقاد شدید از سرپرست شورای استانی اعلام کرده‌اند چنین تصمیم‌هایی آینده زندگی مسالمت‌آمیز ساکنین کرکوک را با خطر جدی مواجه می‌کند.

جبهه ترکمن در واکنش به این اقدام در کنفرانسی مطبوعاتی با شرکت کلیه نمایندگان این جبهه در پارلمان عراق و شورای استانی کرکوک از ساکنین این شهر درخواست کردند در صورت برگزاری رفراندوم آن را تحریم کنند. حسن توران جانشین جبهه ترکمن در سخنانی اعلام کرد که این جبهه به شدت با تصمیم شورای استانی کرکوک در خصوص برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان در این شهر مخالف است. وی همچنین این تصمیم را به زیان ساکنین کرکوک و زندگی مسالمتآمیز آنان دانست. توران اعلام کرد که هنوز هم بودجه کرکوک و حقوق کارمندان دولتی آن از سوی حکومت بغداد تامین می‌شود نه اقلیم کردستان.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی