سایز متن   /

نخست وزیر رژیم صهیونیستی علی‌رغم رد اتهام دست داشتن در برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، با مردم این منطقه ابراز همدردی کرد.

به گزارش کورد پاریز به نقل از وب‌سایت صهیونیستی «اسرائیل نشنال نیوز»، روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر رژیم صهیونیستی – اتهام ترکیه مبنی بر دخالت اسرائیل در همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق را رد و در عین حال نسبت به مردم اقلیم کردستان «ابراز همدردی» کرد.

روز شنبه، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – گفت آژانس اطلاعاتی اسرائیل در همه‌پرسی روز ۲۵ سپتامبر اقلیم کردستان عراق دخالت داشته است. او همچنین دیده شدن پرچم اسرائیل در روز همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق را به عنوان گواهی بر این ادعا بیان کرد.

اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «این یک مسئله را نشان می‌دهد. موضوع این است که این اقلیم در شمال عراق، تاریخچه همکاری با موساد را دارد و آن‌ها دست در دست یکدیگر کار می‌کنند.»

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در حالی اتهام دست داشتن در همه پرسی اقلیم کردستان را رد می کند که قبل از برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق،  در دیدار با هیأتی از ۳۳ نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گفت که «نظر مساعدی» نسبت به استقلال کردستان عراق دارد. جروزالم پست نوشت: بنیامین نتانیاهو کردها را «ملتی شجاع که به ارزش‌های غربی نیز باور دارند» توصیف کرده است.

گفتنی است وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی نیز هفته پیش از آمریکا و همچنین از نخست‌وزیر اسرائیل خواسته بود نقش فعالانه‌تری در برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق ایفا کنند.

از سوی دیگر «کسنیا اسوتلووا» نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) اعلام کرد که تعدادی از مقامات ارشد منطقه کردستان عراق طی هفته‌های اخیر به فلسطین اشغالی سفر کرده و خواستار حمایت تل‌آویو از همه‌پرسی استقلال آنها شدند.

اسوتلووا که رئیس کمیته‌ای در کنست برای تقویت روابط رژیم صهیونیستی با کُردها در منطقه است، گفت مقامات کُردی که به تل‌آویو آمدند، خواستار میانجی‌گری اسرائیل در کاخ سفید برای حمایت واشنگتن از همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق شدند.

به نوشته وبگاه روزنامه «جروزالم پست» وی همچنین افزود: «آنها می‌گویند که اسرائیل دارای لابی قدرتمندی (در واشنگتن) است و دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) نیز گوش می‌دهد. آنها خوشحال می‌شوند اگر ما بتوانیم (به برگزاری همه‌پرسی استقلال) کمک کنیم. »

این نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی تاکید کرد که از مفید بودن همه‌پرسی استقلال کردستان عراق برای اسرائیل، «۱۰۰درصد مطمئن است».

مایکل اورن (نماینده کنست اسرائیل و سفیر اسبق رژیم صهیونیستی در واشنگتن) نیز در همین زمینه به جروزالم پست گفت: «اظهارات صریح نتانیاهو در حمایت از استقلال کردستان -پس از مدت‌ها خودداری از اعلام موضع رسمی- نتیجه آگاهی از این واقعیت بود که ایران به‌سرعت در حال تقویت نفوذ خود در منطقه و عراق است و یک دولت کرد می‌تواند راه جمهوری‌اسلامی را سد کند.»

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی