سایز متن   /

کورد پاریز: سرویس سایر رسانه ها

چندی پیش بیانیه ای منصوب به وکلای ایرانی حامی رفراندوم کردستان عراق در سایت های کُردی منتشر شد که گویا جمعی (۷۷ نفر) از وکلای ایرانی بیانیه ای به تاریخ ۲۵ سپتامبر یا سوم مهر در حمایت از پروسه رفراندوم کردستان عراق منتشر کرده اند.

با توجه به موضع اخیر نمایندگان مجلس کردستان ایران به ریاست قسیم عثمانی و همچنین برخی ائمه جماعات کرد ایرانی نظیر ماموستا سهرابی (امام جمعه مهاباد) و ملاقادر قادری (امام جمعه پاوه) علیه این اقدام غیرمتعارف، و تأکید بر تمامیت ارضی کشور همسایه عراق، این بیانیه صادره منصوب به وکلای ایرانی، اندکی تأمل برانگیز بود.

از طرفی تأئید حقوقی یک عمل مضموم و نادرست به لحاظ حقوقی از جانب جمعی حقوقدان به لحاظ علمی نیز کمی مشکوک به نظر میرسید.

با این وصف، خبرنگار دیار و نادیار برآن شد میزان صحت سقم بیانیه منصوب به وکلا را بررسی کند و موارد ذیل طی این مدت بررسی بدست آمد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

  • در پرس و جوها مشخص شد بیانیه صادره با هدایت فردی از کردستان عراق به یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی در حوزه کردستان تهیه و برای اخذ تأئیدیه برخی وکلا، در اختیار وی قرار می گیرد.
  • این نماینده ادورار مجلس بیانیه را در اختیار یکی از وکلای مشهور کُرد فعلی قرار می دهد و مقرر می گردد امضا و تأئیدیه افراد را ذیل این بیانیه و در تأیید آن جمع آوری کند.
  • وکیل موصوف، بیانیه را در چند گروه تلگرامی وکلا دست به دست کرده تا امضا جمع آوری کنند. در آن مقطع تنها ۸وکیل کُرد سنندجی حاضر می شوند بیانیه را به صورت ضمنی و در کانال تلگرامی تأیید کنند که آنها نیز پس از انتشار، ابراز بی خبری کرده و اعلام می دارند تأیید در اینترنت طی گفتگو در گروه تلگرامی به منزله امضا و تأیید حقوقی بیانیه و محتوای آن نیست! برخی از این ۸ نفر نیز افرادی بوده اند که در دفتر فردی دیگر از سنندج کار می کردند و ابراز داشته اند تأئید بیانیه به دلیل فشار بود و عدم امضا باعث بیکار شدن ما و اخراج از دفتر فرد مزبور می شد. (خواست نامش محفوظ بماند)
  • برخی دیگر از اسامی که ذیل این بیانیه ذکر شده ابراز داشته اند عضو گروه تلگرامی بوده اند و معمولاً بیانیه هایی را که ادمین گروه ارسال می کرده، تأئید می کرده اند اما علی الاصول از وجود اسم خود ذیل چنین بیانیه ای بی اطلاع و گویا اصلاً آن را ندیده اند!
  • برخی دیگر از امضا کنندگان نظیر آقایان رامین قادری، فرمن جعفری، محسن الماسی، محمد جواد زارعی و… به طور کلی ابراز بی خبری کرده اند که نه عضو گروه تلگرامی بوده اند و نه از وجود چنین بیانیه ای باخبر بوده اند و حتی ابراز داشته اند حاضرند در صورتی که مشکل حقوقی پیش بیاید یا تکذیبیه صادر و یا از افرادی که اسامی آنها را ذیل این بیانیه قرار داده اند شکایت کنند.
  • برخی دیگر در میان وکلا اصلاً وجود خارجی ندارند. در میان ۷۷ اسم اضافه شده ذیل بیانیه هستند افرادی نظیر سامان رجبی یا عبدالباسط پورزادی و… که اصلاٌ اسم آنها نه در میان کانون وکلا بود نه بانک ۱۸۷ وکلای قوه قضائیه و نه فارغ التحصیلان رشته حقوق بدون پروانه وکالت!
  • گروهی نیز پس از خواندن بیانیه ابراز داشته اند همه پرسی نقض اصل قانون اساسی عراق است و در صورت نیاز به رفراندوم به لحاظ حقوقی کل مردم عراق باید در این خصوص نظر می دادند نه مردم اقلیمی خاص. لذا نه تنها به لحالظ علمی و حقوقی مردود است بلکه اساساً گمان نمی کنم این بیانیه را یک وکیل تهیه کرده باشد چرا که از ادبیات متن برمی آید فرد تهیه کننده بیانیه اندک آشنایی با مباحث حقوقی، قانون اساسی عراق و حقوق بین الملل نداشته است.

به هر حال در میان طراحان پروژه رفراندوم کردستان عراق، طراحی این بیانیه صوری را نیز اضافه کنید با حمایت ۸ نفر که اصل آن از کردستان عراق ارسال شده ولی انتصاب آن به نام وکلای ایرانی تمام شده است. قرار است به زودی برخی امضاء کنندگان این بیانیه و عده ای دیگر از وکلا با صدور بیانیه ای ضمن رد بیانیه موصوف به لحاظ حقوقی، در این خصوص که از نام وکلای ایرانی حامی رفراندوم استفاده شده است، اعاده حیثیت کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی