سایز متن   /

به دنبال سیطره برق آسای نیروهای عراق بر کرکوک و چاه های نفت، تاسیسات مهم دولتی، پالایشگاه، نیروگاه های برق و پایگاه نظامی ‘کی وان’، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق را متهم به تبانی و خیانت کرد.

به گزارش کورد پاریز شبکه تلویزیون ‘الغدیر’ ارگان خبری سازمان بدر روز دوشنبه در سایت رسمی خود افزوده است که حزب دمکرات کردستان عراق، حزب اتحادیه میهنی را به دلیل عقب نشینی نیروهای پیشمرگه اش، به خیانت متهم کرد.
این شبکه تلویزیونی عراقی به منبع دریافت خبر اشاره نکرده است.
در همین راستا گزارش های مختلفی از رسانه های مختلف عراق منتشر شده که مدعی است سیطره سریع نیروهای عراق بر مناطق مهم استان کرکوک در شمال این کشور، با هماهنگی بین دولت مرکزی و نیروهای پیشمرگه حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق صورت گرفته است.
منابع مستقل هنوز این اطلاعات را تایید نکرده اند.
شهر کرکوک به عنوان یکی از مناطق مورد اختلاف، از ۲۰۰۳ تا قبل از حمله داعش در ژوئن ۲۰۱۴ به صورت مشترک بین دولت مرکزی و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق اداره می شد اما بعد از آن، دولت اقلیم کردستان عراق به طور یکجانبه این منطقه را اداره می کرد.
گرچه حزب دمکرات کردستان عراق درصدد بازپس گیری اداره این شهر از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بود اما توفیقی در این زمینه نداشت.
‘هاشم الهاشمی’ کارشناس مسائل امنیتی عراق امروز دوشنبه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به استیلای نیروهای عراق بر پایگاه نظامی ‘کی وان’ نوشته است که سیطره سریع نیروهای عراق حاصل هماهنگی بین برخی نیروهای عمل کننده درچارچوب نیروهای مشترک عراق و ‘بافل طالبانی’ فرزند جلال طالبانی رییس جمهور فقید عراق صورت گرفته است.
بافل طالبانی یکی از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق است و از جمله افرادی است که با اصل همه پرسی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ و دنباله روی حزب اتحادیه از خط مشی مسعود بارزانی مخالف کرده است.
هاشم الهاشمی درعین مدعی شده است که تاکنون کل مساحت آزاد شده در کرکوک معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد کل استان است.
حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکنون نسبت به این اتهامات واکنش نداشته است.
این درحالیست که در ابتدای شروع پیشروی نیروهای عراق به سمت کرکوک، استاندار سابق این استان (نجم الدین کریم) که از اعضای برجسته حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق است، کرکوک را به مقصد اربیل ترک کرد.
گزارش ها و عکس های منتشر شده از پیشروی های نیروهای عراق حاکیست که تاکنون درگیری های جدی بین نیروهای عراق ونیروهای پیشمرگه کرد در کرکوک رخ نداده است.
در عین حال برخی شبکه های کرد زبان عراق امروز دوشنبه، تعدادی از افراد مسلح که در بین آنها تعدادی از زنان نیز دیده می شوند، را در داخل شهر کرکوک به نمایش گذاشتند و مدعی شدند که اینها عناصر مسلح حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) هستند.
نخست وزیر عراق بارها اعلام کرده است که درصدد درگیری با نیروهای پیشمرگه کرد نیست اما براساس قانون اساسی عراق باید مدیریت دولت مرکزی بر مناطق مورد اختلاف و کل اقلیم کردستان عراق اعمال شود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی