سایز متن   /

مسئول دستگاه استخباراتی اتحادیه میهنی کردستان عراق (یکیتی) در واکنش به حملات رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق علیه این حزب اعلام کرد: آنچه در کرکوک روی داده است نتیجه توطئه رفراندوم بارزانی بوده است.

به گزارش کورد پاریز «لاهور شیخ جنگی» مسئول دستگاه استخباراتی یکیتی موسوم به “زانیاری” در واکنش به حملات رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق علیه این حزب اعلام کرد: آنچه در کرکوک روی داده است نتیجه توطئه رفراندوم بارزانی بوده است. وی گفت: ما را متهم به ضدیت با برگزاری رفراندوم می‌کردند اما اکنون مشاهده می‌کنید که کرکوک را هم از دست دادیم. برادرزاده طالبانی تاکید کرد که به هیچ شیوه مسعود بارزانی را رهبر خود نمی‌دانیم و لازم است استعفا دهد. مسئول امنیتی اتحادیه میهنی کردستان هدف بارزانی از برگزاری رفراندوم را خارج کردن کرکوک از کنترل اتحادیه میهنی کردستان دانست و گفت: آنها در پی حفظ چاه‌های نفتی خود بودند.

جنبش تغییر و درخواست انحلال حکومت اقلیم کردستان

جنبش تغییر از احزاب منتقد رفراندوم برگزار شده بارزانی در بیانیه‌ای درخواست انحلال حکومت اقلیم کردستان را مطرح و اعلام کرده است مسئولیت حوادث فعلی متوجه کسانی است که دستاوردهای چندین ساله کردها را فدای منافع شخصی و حزبی خود کردند. جنبش تغییر همچنین از حکومت عراق، توقف درگیری‌ها و خروج از مناطق کنترل شده را خواستار شده است. در بیانیه جنبش تغییر همچنین آمده است که اکنون در نتیجه رفراندوم بدون برنامه احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق و یاران آنان، دستاوردهای اقلیم کردستان با تهدید و سرنوشت نامعلومی روبرو شده است. جنبش تغییر اوضاع کنونی را نتیجه شکست سیاست‌ها و عدم مسئولیت پذیری سران اقلیم کردستان دانسته است.

ماجرای ۳۰ نامه ارسالی یک مسئول کُرد

یک مسئول کرد از ارسال ۳۰ نامه خود به سران اتحادیه میهنی کردستان قبل از برگزاری رفراندوم پرده برداشته است. بهروز گلالی نماینده اخراجی اتحادیه میهنی کردستان در ترکیه گفته است که قبل از برگزاری رفراندوم، ۳۰ نامه را با هدف تبیین مخاطرات این پروسه به دفتر سیاسی این حزب ارسال کرده و درباره عواقب برگزاری آن هشدار داده است. گلالی درخواست کرده است مسعود بارزانی و یاران رفراندومی وی در اتحادیه میهنی کردستان از مسئولیت های خود استعفا دهند.

اخراج نیروهای اتحادیه میهنی به دستور بارزانی

وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان خروج واحدهای ۷۰ نیروهای پیشمرگ وابسته به اتحادیه میهنی کردستان را از این وزارتخانه اعلام کرده است. رسانه‌های اتحادیه میهنی به نقل از سخنگوی وزارت پیشمرگ، این خبر را اعلام کردند. وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان همچنین اعلام کرده است تلاش‌های آنان با هدف سازماندهی واحدهای ۷۰ در بدنه این وزارتخانه با شکست روبرو شده است. پیشتر فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان نیز در بیانیه‌ای نیروهای وابسته به اتحادیه میهنی کردستان را به خیانت و تسلیم سنگرهای پیشمرگ به نیروهای عراقی متهم کرده بود.

جماعت اسلامی کردستان: حوادث دیروز نتیجه اشتباه برگزاری رفراندوم بوده است

جماعت اسلامی کردستان به عنوان دیگر حزب منتقد رفراندوم برگزار شده بارزانی در بیانیه‌ای با اشاره به حوادث کرکوک اعلام کرده است که آنچه روی داده است نتیجه اشتباه برگزاری رفراندوم و عقب نشینی آشکار از مناطق مورد منازعه است. در بیانیه این حزب اسلامی اقلیم کردستان همچنین آمده است که حوادث فعلی نتیجه عدم واقع بینی در پسا داعش، تصمیم اشتباه برگزاری رفراندوم، بی توجهی به مخالفت‌های داخلی و توصیه‌های کشورهای همسایه و قدرت‌های جهانی بوده است. جماعت اسلامی کردستان تاکید کرده است این حوادث ثابت کرد که با چنین تفکر و سیاستی نمی‌توان اقلیم کردستان را اداره کرد. در ادامه این بیانیه بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات میان اربیل و بغداد تاکید شده است.

اظهارات استاندار جدید کرکوک

استاندار موقت کرکوک از ساکنین این شهر خواسته است به منازل خود بازگشته و بر حفاظت از جان و مال آنها تاکید کرده است. راکان جبوری نیروهای امنیتی را مامور محافظت از ساکنین کرکوک کرده است. در پی این دستور، شمار گشتی‌های پلیس کرکوک در سطح شهر افزایش یافته است. جبوری از فعالیت رسمی ادارات و نهادهای دولتی در کرکوک خبر داده است. شایان ذکر است که شمار زیادی از ساکنین کرد کرکوک در پی تحولات دیروز به شهرهای اربیل، سلیمانیه و منطق گرمیان رفته‌اند. رسانه‌های وابسته به بارزانی می‌گویند این افراد، حاکمیت بغداد را در کرکوک رد و به دیگر شهرها پناه برده‌اند.

اربیل در آماده باش کامل

نیروهای امنیتی اربیل به حالت آماده باش کامل درآمده و جانشین فرماندهی این نیروها هم اعلام کرده است که مورد خاصی در پایتخت اقلیم کردستان مشاهده نشده است. «بارزان قصاب» به رسانه های وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق گفت: به ساکنین اربیل اطمینان خواهیم داد که هیچ خطری آنها را تهدید نخواهد کرد و وضعیتی آرام بر شهر حاکم است. وی در عین حال گفته است که نیروهای امنیتی اربیل به حالت آماده باش درآمده‌اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی