سایز متن   /

به نوشته انستیتوی مطالعات جنگ، مقاومت در برابر پروژه فدرالی مورد نظر پ.ک.ک در سوریه هر روز بیشتر می شود و این مسئله دستاورد شبه نظامیان کُرد  مورد حمایت آمریکا در سوریه را تهدید می کند.
به گزارش کوردپاریز، موسسه مطالعات جنگ در گزارشی نوشت از یک سو ترکیه در حال ایجاد تنش میان اعراب سنی و نیروهای کرد سوریه موسوم به ypg (شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه ) در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است و از سوی دیگر داعش نیز در حال دامن زدن به این تنشها است که نتیجه آن ممکن است بازگشت گروه های سلفی-جهادی به این مناطق باشد.

بر اساس گزارش انستیتو مطالعات جنگ، حمایت ترکیه از گروه های شورشی ضد کرد در مناطق تحت کنترل نیروهای کرد-عرب شمال سوریه ممکن است به ظهور دوباره القاعده که آن هم به دنبال سود بردن از تنش های فرقه ای است منجر شود.

به نوشته موسسه مطالعات جنگ، ادامه تسلط نیروهای ypg و اصرار بر پروژه فدرالی در این مناطق در حال برپا کردن اعتراضات محلی بر علیه نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها است. مردم محلی اخیرا در اعتراض به قانون اجباری این نیروها برای سربازگیری در منبج و حوالی آن در روزهای ۳ تا ۵ نوامبر تظاهرات کرده و مغازه های خود را بستند.

در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده که اخیرا اعتراض هایی نیز در شهر رقه که نیروهای کرد در جشن پیروزی بر داعش در این شهر تصاویر اوجالان رهبر پ.ک.ک را نشان دادند مشاهده شده است. حضور نیروهای کرد در این شهر عمدتا عرب نشین می تواند به تنش فرقه ای میان کردها و اعراب سنی منجر شود.

همچنین اشاره شده که ترکیه و متحدان آن نیز می خواهند با دامن زدن به این تنش ها، مردم محلی را علیه کردها بشورانند. برای نمونه گروه حرکت القیام که گفته می شود ترکیه از آن حمایت می کند در حمایت از اعتراضها در منبج، بیانیه داده است.

در پایان اشاره شده که داعش نیز بیکار ننشسته و این بار با ترتیب دادن عملیاتی علیه غیرنظامیان که اخیرا نمونه هایی از آن دیده شده قصد دارد اعتراضات محلی علیه نیروهای کرد را تشدید کند. داعش بویژه با حمله به کمپ های آوارگان در مناطق تحت کنترل کردها می خواهد قدرت کردها در تامین امنیت این کمپها را زیر سوال ببرد و در نتیجه آوارگان را بر علیه نیروهای کرد تحریک کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی