سایز متن   /

یک عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه همدان گفت: پ‌.‌ک.ک دست به اقدامات مجرمانه‌ای نظیر فرآوری موادمخدر و پولشویی می‌زند که مجموعه این اقدامات تهدیداتی را متوجه کشور میزبان می‌کند.

به گزارش کورد پاریز، محمدعلی قاسمی در حاشیه سمینار تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا که صبح روز سه‌شنبه در مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات برگزار شد، با بیان این‌که پایان جنگ سرد و خاتمه حمایت ابرقدرت‌ها از گروه‌های مخالف یکدیگر، جهانی شدن، آغاز مبارزه بین‌المللی علیه تروریسم پس از ۱۱ سپتامبر و کاهش حمایت علنی دولت‌ها از گروه‌های تروریستی و … باعث روی کار آمدن سازمان‌های تروریستی و فعالیت‌های مافیایی برای دستیابی به منابع مالی جدید شد، گفت: در نتیجه این تحولات سازمان‌های ترکیبی یا همدستی دو نوع سازمان مافیایی و تروریستی ایجاد شد.

وی ادامه داد: پ‌.ک‌.ک از اوایل دهه ۱۹۹۰ ابتدا به صورت همدستی با سازمان‌های مافیایی و سپس با دخالت مستقیم در این قبیل فعالیت‌ها در مسیر پیوند با جرایم سازمان یافته گام برداشته است.

قاسمی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که تروریسم پدیده جدید و نوظهوری نیست، اما در تعریف آن اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد. سازمانی که از نظر یک کشور، دولت یا گروهی، تروریستی محسوب می‌شود از نظر کشور دیگری می‌تواند تشکیلاتی آزادی‌بخش یا حق‌طلب محسوب شود. در واقع در این قبیل تعاریف منابع، علائق، اعتقادات و برداشت‌ها دخیل هستند.

وی ادامه داد: البته تروریسم خود پدیده چند وجهی است و از آنجا که گروه‌های تروریستی اهداف و تاکتیک‌های متفاوتی دارند و احیانا با اقوام مختلف مناسبات متفاوتی دارند وجود تلقی‌های مختلف از این گروه‌ها عجیب نیست.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه همدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: جهانی شدن، انقلاب ارتباطی از طریق اینترنت، پایان جنگ سرد و عدم حمایت دو ابرقدرت از گروه‌های مسلح مخالف یکدیگر و جنگ جهانی علیه تروریسم پس از یازده سپتامبر باعث روی آوردن گروه‌های تروریستی به فعالیت‌های مجرمانه و تبهکارانه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با پ‌.ک‌.ک گسترش سازمان و تعداد افراد و دسترسی گروه به گذرگاه‌های مرزی و مراکز مبادلات قاچاق از علل مهم گرایش این سازمان به فعالیت‌های مجرمانه است و طبیعی است که بعد از وابستگی به درآمدهای ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی، نوعی اعتیاد در سازمان به وجود می‌آید بنا بر این سازمان خواهان تداوم فعالیت‌های خلاف قانون یا توجیه آنها می‌شود.

قاسمی گفت: برخی از طرفداران پ‌.ک‌.ک مدعی هستند که چون ترکیه و البته سایر کشورهایی که اقلیت کرد دارند دولت کرد محسوب نمی‌شوند، نقض قوانین آن دولت یا فعالیت قاچاق در آن امری نیست که از نظر کردها خلاف قانون باشد. با بررسی انواع فعالیت‌های غیرقانونی و مجرمانه پ‌.‌ک‌.ک در ترکیه، کشورهای اروپایی و عراق معلوم می‌شود که این گروه در تولید قاچاق،‌ حمل و فروش عمده و خرده مواد مخدر مختلف شرکت داشته‌ و پول حاصل از این روش‌های مختلف و با پوشش‌های متفاوت به پول پاک تبدیل می‌کند و برای تهیه سلاح و سایر مایحتاج سازمان به کار می‌گیرد.

قاسمی ادامه داد: پ‌.ک‌.ک به راحتی در زمره گروه‌های “نارکو” تروریست قرار می‌گیرد. با این حال پ‌.‌ک.ک توانسته است تا حدود زیادی بعد ایدئولوژی و سیاسی خود را برجسته کرده و از اهمیت آن نکاهد.

وی در پایان تاکید کرد: پ‌.ک‌.ک مجموعه‌ای به وجود آورده که در آن قاچاقچی‌ها، متصدیان تولید و فرآوری موادمخدر، فروشندگان مواد و پولشویان فعالیت مجرمانه انجام می‌دهند و از سوی دیگر فعالیت‌های تبهکارانه و مجرمانه اقتضائات خود را دارد و تهدیدهای جدیدی را متوجه جوامع میزبان می‌کند.

اخیرا یکی از عناصر تسلیمی پژاک که در رده های بالای گروهک پژاک فعالیت می نمود، از همکاری پ ک ک با شورشیان FARC کلمبیا در ترانزیت ماده مخدر کوکائین پرده برداشت. عضو تسلیمی پژاک در این خصوص گفت:شورشیان فارک و پ ک ک تبادل کوکائین و اسلحه نیز می کنند. افرادی همچون رمزی کارتال و زبیرآیدار مسئولیت قاچاق کوکائین و همکاری با شورشیان فارک کلمبیا را بر عهده دارند. این عضوء تسلیمی پژاک همچنن گفت : قاچاق کوکائین و همکاری با شورشیان کلمبیا موردی کاملا سری در گروه بوده و حتی برخی از فرمانده هان بلند مرتبه با وجود اطلاع از این موضوع حتی حق ندارند در این مورد سخنی بر زبان بیاورند.

براساس گزاش مرکز نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به آن در کمیسیون اتحادیه اروپا، ترکیه درخصوص فعالیت های گروه پ.ک.ک از سال ۱۹۸۴ تا اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی در خصوص ترانزیت مواد مخدر با اطلاع قبلی اتحادیه اروپا و کمیسیون مذکور در این اتحادیه شروع به تحقیقات کرده و در این مدت ۱۱۳۲ نفر از  اعضا و هواداران پ.ک.ک را دستگیر و زندانی کرده است. در همین مدت ۴۶۱۷۱ کیلوگرام مواد مخدر از انواع مختلف و ۱۷۹۸۵۴۶۹ نهال حشیش که توسط این گروه کاشته شده معدوم گشته اند.

در این گزارش آمده است: دهستان ها و روستاهای اطراف شهر دیاربکر ترکیه به کانون کاشت و تولید و صادرات مواد مخدر ترکیه تبدیل شده است. این گزارش تا اواخر سال ۲۰۱۲ است و در ۲۳۰ صفحه توسط این کانون منتشر شده است. بخش دیگری از این گزارش به آمار افرادی که در این حلقه جای گرفته و به تجارت پرداخته اند می پردازد. بر این اساس پ.ک.ک بیشترین سهم کاشت و تولید مواد مخدر در ترکیه را دارد. در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۱۳۲ نفر به اتهام مصرف و تولید و تجارت مواد مخدر دستگیر شده اند. همزمان خریدو فروش هروئین در ۱۰ شهر ترکیه هم صورت گرفته که پنج شهر آنها در مناطق کردنشین ترکیه واقع هستند و عبارتند از: وان، شانلی اورفا، غازی عنتاب، آدانا و مرسین.

چندی پیش خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابع اطلاعاتی ترکیه اعلام کرد:  گروه پ.ک.ک از طریق فروش مواد مخدر در بازارهای اروپایی سالانه حدود ۱٫۵ میلیارد دلار به دست می آورد.

“امین داسکین” پژوهشگر برجسته ترکیه در مقاله ای با عنوان “توجیه خشونت توسط سازمان های تروریستی: مقایسه داعش و پ ک ک ”  که از سوی نشریه مطالعات اطلاعاتی و تروریسم منتشر شد، نوشت: موارد متعدد محاکمات در دادگاههای اروپایی و گزارش های مرکز پیش بینی های استراتژیک در آمریکا و مواردی نیز در ویکی لیکس نشان می دهد پ ک ک در تجارت مواد مخدر، پول شویی و قاچاق اسلحه دست دارد و بر همین اساس داشتن سلاح و استفاده از خشونت به نفع آنهاست. این گروه ها علاوه بر استفاده از خشونت برای منافع اقتصادی خود، به استفاده از خشونت به عنوان ابزار مشروع برای ایجاد خسارت های اقتصادی نیز نگاه می کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی