سایز متن   /

شورای میهنی کردهای سوریه موسوم به ENKS که جدی ترین رقیب پ.ک.ک در مناطق کردنشین سوریه محسوب می سود با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رفتار خشن و افراطی پ.ک.ک با فعالان منتقد و  شهروندان کُرد و بازداشت گسترده روزنامه نگاران و سیاستمداران باعث شده تا ده ها هزار نفر از مناطق کردنشین سوریه مهاجرت کنند.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی روووداو در گزارشی اعلام کرد: طی چند سال گذشته که گروه های وابسته به پ ک ک کنترل مناطق کردنشین سوریه را به دست گرفته اند وضعیت معیشتی مردم روز به روز وخیم تر شده است.  فعالان کرد می گویند با این که دولت سوریه راه را برای رسیدن دارو به مناطق کردنشین باز کرده است اما مناطق کردنشین سوریه همچنان با کمبود شدید دارو مواجه هستند و این ناتوانی شاخه پ.ک.ک در سوریه (PYD) در اداره امور را نشان می دهد.

در همین حال پایگاه خبری Rojava News  که تحولات مناطق کردنشین سوریه را نبال می کند نیز نوشت: تشکیلات دارایی وابسته به پ.ک.ک در شهر گرکه لگه بیانیه ای صادر کرده و از مردم خواسته باید مالیات درآمد سالانه خود را به تشکیلات وابسته به پ ک ک بپردازند.

“گلال لیانی”  شهروند کرد می گوید این تشکیلات برگه های اخذ مالیات را بین مغازه ها، خودروها، شرکت ها و تاجران پخش کرده و مبلغ مالیات مورد نظر را نیز مشخص کرده است. شاخه پ.ک.ک در سوریه (PYD)  هشدار داده است هر کسی که این مبلغ را پرداخت نکند دادگاهی شده و با زور مبلغ از وی گرفته خواهد شد.

منابع محلی در کوبانی نیز اعلام کردند: نیروهای امنیتی وابسته به پ.ک.ک با یورش به منزل اسماعیل مصطفی از مسئولان عالیرتبه “حزب همبستگی کردستان سوریه” وی را دستگیر کردند و از وی  خواستند تا کنفرانس حزبش را لغو کند . نیروهای پ.ک.ک همه اعضای حاضر برای مشارکت در کنفرانس را نیز بازداشت نمودند.

گروه پ.ک.ک و شاخه های اقماری آن به قتل و حذف فیزیکی مخالفان و منتقدان اشتهار دارند. ماهیت پ.ک.ک بگونه ای است که هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی خارج از چارچوب افکار و اندیشه های عبدالله اوجالان را تحمل نمی کند. چارچوب فکری گروه پ.ک.ک با الهام از افکار و اندیشه های عبدالله اوجالان مبتنی بر نفی هر گونه دیدگاه مخالف و منتقد است، از همین رو حذف فیزیکی نیروهای مخالف و منتقد چه در درون تشکیلات پ.ک.ک و چه در میدان رقابت با رقبا در دستور کار پ.ک.ک قرار دارد. چنانکه در کردستان ترکیه با رقبای خود همچون حزب حق و آزادی ها HAK – PAR ، حزب PAK به رهبری اوزچلیک، جنبش حزب دمکرات میهنی کردستان T-PDNK و هدی پار (HUDA – PAR) رفتار خشنی داشته است.

فیصل تورناجی مشهور به کانی ایلماز که در سال ۲۰۰۴ به همراه عثمان اوجالان و برخی دیگر از کادرهای پ.ک.ک از این گروه جدا شده بود و حزب میهن پرستان دموکراتیک (PWD) را در کُردستان عراق تاسیس کرده بود، در فوریه سال ۲۰۰۶ توسط عوامل پ.ک.ک و با انفجار بمب کارگذاشته در اتومبیل وی، در شهر سلیمانیه کشته شد.

کمال شاهین مشهور به کمال سور که از پ.ک.ک جدا شده بود و گروهی با نام Rekevtin (وفاق) را پایه گذاری کرده بود در سال ۲۰۰۵ از سوی عوامل پ.ک.ک ترور شد.  قتل سبحان روژهلات و قتل صبری توری که هر دو از اعضای ارشد گروه بودندنیز از دیگر تسویه حساب های داخلی در پ.ک.ک محسوب می شوند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی