سایز متن   /

رسانه های ترکیه در گزارشی اعلام کردند بیش از ۷۰ درصد منابع انرژی سوریه در کنترل پ.ک.ک و شاخه این گروه در سوریه (پ.ی.د) قرار دارد.

به گزارش کورد پاریز روزنامه های ینی آکیت و حریت نوشتند:  گروه تروریستی داعش بسیاری از منابع نفت و گاز سوریه از جمله در منطقه دیرالزور، حسکه، رقه و هوموس را در اختیار داشت ولی از سپتامبر سال گذشته میلادی(شهریورماه ۱۳۹۶) نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د با پشتیبانی هوایی آمریکا، کنترل منابع نفتی رقه، حسکه و ۱۱ میدان نفتی در شرق دیرالزور را به دست گرفتند.
بنا بر اعلام این رسانه ها، نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د اواخر سپتامبر سال گذشته میلادی کنترل بزرگترین تاسیسات گازی در شمال دیرالزور و اواخر ماه اکتبر ۲۰۱۷ نیز کنترل میدان نفتی بزرگ ‘العمر’ را به دست گرفتند.
روزنامه های ترکیه نوشتند:  میادین نفتی آترا، جارنوف، شحیطات، آزراک، وارد، کواری، کاهار و گالبان در شرق دیرالزور، بیش از یک سوم منابع انرژی سوریه را در خود جای داده اند.
به نوشته این رسانه ها، بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع موثق محلی، بعضی از چاه های نفتی در منطقه حسکه به طور مشترک بین دولت بشار اسد و نیروهای پ.ک.ک مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وبسایت خبر.۷ نیز در خصوص منابع انرژی پ.ک.ک در سوریه نوشت: نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د با حمایت آمریکایی ها اواخر سال ۲۰۱۵ تا اواسط سال ۲۰۱۷ سه سد بزرگ آبی سوریه را به کنترل خود گرفتند.
روزنامه ینی شفق نیز در گزارش دسامبر سال ۲۰۱۷ خود نوشت: آمریکایی ها خروج امن عناصر داعش از رقه را منوط به واگذاری منابع نفتی جفرا در منطقه دیرالزور به نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د کرده اند.
به نوشته این رسانه، گروه تروریستی داعش در توافقی پشت پرده با آمریکا متعهد شده بود که در مقابل خروج امن یکهزار و ۳۰۰ تروریست داعشی از شهر رقه، کنترل منابع نفتی جفرا در منطقه دیرالزور را به نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د واگذار کند.
به نوشته این رسانه، مذاکرات نیروهای آمریکایی با گروه تروریستی داعش بر عهده برت مک گورک نماینده ویژه آمریکا در مبارزه با داعش بود که با این گروه تروریستی در شهرهای رقه، دیرالزور، موصل و تلعفر ۶ توافقنامه امضا کرد.
ینی شفق در گزارش سال گذشته میلادی خود نوشت: در متن این توافقنامه ها نام طرفین مذاکره به صورت ‘حکومت داعش’ و ‘نیروهای سوریه دموکراتیک (HSD)’ درج شده است و مفادی از جمله عدم ممانعت نیروهای کُرد سوری از پیوستن بعضی داوطلبان خارجی به گروه داعش، تغییر در مفاد قرارداد از طریق مذاکره طرفین و همکاری مشترک نظامی میان طرفین در این توافقنامه ها آمده است.
روزنامه استار در گزارشی به تاریخ دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد که آمریکا و نیروهای پ.ک.ک، سود روزانه ۱۰ میلیون دلاری قاچاق نفت از منطقه حسکه ـ رمیلان سوریه به عین زاله عراق را میان خود تقسیم می کنند.
استار نوشت: نیروهای آمریکایی با همکاری نیروهای پ.ک.ک، روزانه حداقل ۱۷ هزار بشکه نفت را با ایجاد خط لوله قاچاق از منطقه حسکه ـ رمیلان سوریه به شهر عین زاله عراق منتقل کرده و سود روزانه ۱۰ میلیون دلاری حاصل از این انتقال قاچاقی را میان خود تقسیم می کنند.
به نوشته این رسانه، آمریکا به بهانه برقراری امنیت در کوبانی وارد سوریه شد و با انتخاب رمیلان به عنوان اولین پایگاه خود، انتقال محموله های قاچاق نفت از منطقه را از تاریخ نوامبر ۲۰۱۴ آغاز کرد.
چندی قبل یک کارشناس حوزه نفتی در سوریه که خود مدتی در این حوزه مشغول فعالیت بوده در گفتگو با خبرگزاری آک ایتالیا گفت: شاخه سیاسی پ.ک.ک در سوریه موسوم به PYD  کنترل ۵۰ درصد از نفت سوریه را در اختیار دارد.

این کارشناس حوزه نفتی که خواسته نامش فاش نشود در گفتگو با خبرگزاری آک ایتالیا افزود: شاخه پ.ک.ک در سوریه توان پالایش کردن و بازاریابی و فروش نفت را ندارد و پ.ک.ک در سال ۲۰۱۵ تلاش کرد تا با وارد کردن کارشناسان این حوزه از خارج پالایشگاه کوچکی تاسیس کنند اما موفق نشد .

 

یک منبع دیگر به خبرگزاری ایتالیایی آک گفت: پ.ک.ک چاه های نفتی منطقه حسکه را در اختیار خود گرفته که شامل چاه های نفت الرمیلان، المالکیه، سویدیه، کراتشوک، جبسه، کبیه و تشرین است. در این مراکز روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت خام تولید می شود که از محل فروش آن روزانه ۲۵۰ هزار دلار  نصیب پ.ک.ک می شود.

 

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی