سایز متن   /

خانم “کلمانتین اوتن”  نماینده پارلمان فرانسه در مورد مواضع فرانسه از نخست وزیر این کشور سوالاتی پرسید که به صورت اختصاصی به گروه های وابسته به پ ک ک در سوریه و حملات ترکیه به عفرین مربوط بود.

به گزارش کورد پاریز،  خانم “کلمانتین اوتن”  در آغاز گفت: همان طور که می دانید منطقه عفرین توسط اعضای پ ک ک در محاصره و در نوعی اسارت قرار دارد. از طرفی هم ارتش ترکیه ناچار است اعضای گروه های وابسته به پ ک ک را هدف آتش قرار دهد. می دانیم گروه پ.ک.ک از خروج غیرنظامیان ممانعت می کند و به همین دلیل تعداد قربانیان خیلی زیاد است.

این نماینده در ادامه فزود: ترکیه از چند ماه قبل و با هدف آزاد کردن منطقه از دست تجزیه طلبان پ.ک.ک در در تدارک عملیات نظامی بود. هدفش هم نابود کردن تروریست های پ ک ک است. هدفش ممانعت از تجزیه سوریه توسط پ ک ک است. می دانیم که پ ک ک در شمال سوریه یک نظام اقتدارگرا و زورگو ایجاد کرده و هر نوع صدای مخالف را سرکوب می کند. حتی بعضی از مسئولان این تشکیلات نیز بصورت رسمی  به فرانسه سفرکرده اند و این باعث تعجب است.

خانم اوتن خطاب به سایر نمایندگان پارلمان گفت: دوستان هدف این عملیات در شمال سوریه ریشه کردن پ ک ک و حملات آن است که مردم غیرنظامی را قربانی می کند. می دانیم که از طرفی نیز صدها کامیون برای تروریست های ی.پ.گ. توسط آمریکا سلاح ارسال شده است. اما این گروه وابسته به پ ک ک از این سلاح ها برای سرکوب غیرنظامیان استفاده می کند. فرانسه باید در این جبهه نقش فعالی ایفا کند و وزیر خارجه نیز باید ابتکار به خرج دهد. فرانسه متاسفانه تاکنون ساکت بوده و می دانیم در سوریه کردها در ردیف اول استفاده ابزاری قرار دارند. ما نباید سکوت کنیم و نباید شمال سوریه را در دست تروریست ها رها کنیم. جناب نخست وزیر ما نمایندگان منتظر پاسخ شما در این زمینه هستیم.

آقای لودریان نخست وزیر فرانسه نیز در پاسخ اعلام کرد: خانم اوتن، باید نخست بگویم فرانسه از مدت ها پیش با مردم کرد ارتباط دارد و برای مردم کرد احترام قائل هستیم. اما باید گفت از قدیم در بین کردها همیشه اختلاف وجود دارد. باید بگویم ایران نیز کرد دارد. در سوریه نیز کردها تحت سیطره ی.پ.گ. هستند. در عراق هم خود کردها دو بخش اند یکی تحت کنترل بارزانی و دیگر تحت کنترل گروه طالبانی و در ترکیه نیز پ ک ک وجود دارد که تروریست است. بنابراین وقتی در مورد کردها حرف می زنیم باید این تنوع را بدانیم. آنها با هم اتحاد ندارند. در شرایط کنونی می خواهم سه چیز به شما بگویم. نخست این که باید از نیروهای پیشمرگه تشکر کرد که همراه ارتش عراق داعش را در عراق شکست دادند و به ویژه شهر موصل را آزاد نمودند. همچنین از مجموع نیروهایی باید تشکر کرد که در شمال سوریه تلاش کردند. مبارزه هنوز ادامه دارد و ما هم حمایت می کنیم. اما یک مخالف کلی هم وجود دارد و آن هم پ ک ک است. از نظر ما پ ک ک یک سازمان تروریستی است. هم فرانسه و هم اتحادیه اروپا آن را در لیست سازمان های تروریستی قرار داده اند. باید بگویم برای خاورمیانه روش های خشونت آمیز پاسخ نمی دهد و باید روشی مسالمت آمیز در پیش گرفت.

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی