سایز متن   /

کردهای منطقه سور دیاربکر پس از چند سال هنوز از طرح جنگ شهری پ.ک.ک موسوم به «حفر خندق» که باعث ویرانی خانه های بسیاری و نیز بدبختی کردهای این مناطق شد، می نالند.

به گزارش کورد پاریز، منطقه تاریخی سور دیاربکر در طی جنگ خندق ها هدف حملات مسلحانه پ.ک.ک قرار گرفت و طی آن آسیب های فراوانی دید.

“حسین برچین” یک نجار محلی در این باره می گوید: بیشترین زیان و ضرر حملات پ.ک.ک متوجه کردها شد. این گروه تروریستی ما را از لحاظ اقتصادی به صفر رساند. ما را بدبخت نمود و از کار و زندگی انداخت. از لحاظ روحی و روانی نیز ما را به هم ریخت. پ.ک.ک جز زیان و ضرر برای کردها هیچ عایدی ندارد. اصناف دیاربکر بیشترین ضرر را دیدند.

وی افزود: خانواده های زیادی آواره شدند. خانه های زیادی خراب شد. آثار تاریخی را از بین بردند. مغازه مرا نیز آتش زدند. خدا آنها را لعنت کند.

شایان ذکر است، گروه تجزیه طلب پ.ک.ک سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با مسلح کردن شاخه جوانان خود و اعزام آنها به برخی شهرهای ترکیه همچون: سور، شرناخ و نصیبین با اجرای طرحی موسم به «خندق» توانستند با در اختیار گرفتن ماشین آلاتی همچون بیل مکانیکی و بولدوزور شهرداری‌های حزب دموکراتیک خلق‌ها، در محلات شهرها، خندق و کانال حفر کرده و نیز با تسخیر مدارس و برخی ساختمان‌های مسکونی، سنگر گرفته و درگیری شهری و خیابانی راه بیندازند.

در پی این اقدام پ.ک.ک  برای چندین ماه حالت فوق العاده و مقررات منع رفت و آمد در این شهرها برقرار بود. دانش آموزان ۴ ماه به مدرسه نرفتند. شهرها عملا در محاصره بود و بسیاری از بیماران به دلیل آنکه امکان اعزام آنها به شهرهای بزرگتر وجود نداشت، جان سپردند.

از آنجا که اعضای مسلح پ.ک.ک برای در امان ماندن از حملات ارتش ترکیه به خانه های مسکونی مردم پناه برده بودند، بسیاری از خانه های مردم ویران شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی