سایز متن   /

برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق به‌ موضوع مورد مناقشه‌ میان احزاب تبدیل شده‌ است. انتخابات پارلمان کردستان قرار بود اول نوامبر ۲۰۱۷ (۱۰ آبان ۱۳۹۶) برگزار شود بعد به ‌ ۳۰ سپتامبر (۸ مهر ۱۳۹۷) سال جاری موکول شد. طی هفته‌ های اخیر برخی از احزاب در تلاشند که بار دیگر انتخابات را به تعویق بیاندازند که در این میان بیش از همه، اتحادیه‌ میهنی برای تعویق انتخابات سخن گفته‌ می شد.

به گزارش کورد پاریز، “خسرو گوران” از رهبران و مسئول نهاد انتخاباتی پارتیدر سخنانی گفت: حزب پارتی هیچ گاه‌ موافق تعویق انتخابات نبوده‌ است، حتی پیش تر که‌ قرار بود اول نوامبر ۲۰۱۷ انتخابات پارلمان برگزار شود، ما بر ضرورت و لزوم برگزاری انتخابات در این موعد تأکید کردیم؛ اما به‌ دلیل وضعیت موجود پس از رفراندوم بالاجبار زمان برگزاری انتخابات به‌ تعویق افتاد.

پیش تر نیز “هیمن هورامی” عضو رهبری پارتی در گفتگویی نسبت به انجام گفتگوهایی برای تعویق انتخابات پارلمان کردستان واکنش نشان داد و گفت: شایعات و اظهارنظرها در خصوص تعویق انخابات پارلمان کردستان، بی اساس است و هیچ دلیل و بهانه‌ سیاسی، فنی، مدیریتی و مالی برای تعویق انتخابات وجود ندارد و انتخابات در موعد مقرر برگزار می شود.

اما در این میان حزب یکیتی برای انتخابات پارلمانی کردستان با چند نگرانی جدی روبرو است. نگرانی از تداوم اختلافات داخلی و تنش های جدی میان جناح های رقیب به‌ رهبری خانواده‌ طالبانی و “کوسرت رسول علی” معاون اول دبیر کل و تاثیر آن بر نتایج این حزب در انتخابات پارلمان کردستان است.

نگرانی بعدی یکیتی، تاثیرات جدایی برهم صالح از این حزب و تشکیل ائتلاف برای دموکراسی و عدالت و همراه‌ ساختن شماری زیادی از کادرها و رهبران حزب با خود است.

اما در این میان “ملا بختیار” مسئول امور اجرایی یکیتی صریح تر از هم حزبی های خود در سخنانی برگزاری انتخابات پارلمان کردستان در فاصله‌ زمانی کمی با انتخابات پارلمان عراق را غیر ممکن دانست و خواستار تعویق آن شد.

این اظهارات در حالی است که “سعدی احمد پیره‌” سخنگوی رسمی یکیتی بر آمادگی کامل حزب برای مشارکت در انتخابات پارلمانی کردستان در موعد مقرر تاکید کرد.

اما از دو حزب حاکم بگذریم، احزاب اپوزیسیون کردی نیز چندان مایل به برگزاری انتخابات در موعد مقرر نیستند. جنبش تغییر، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی و ائتلاف برای دموکراسی و عدالت، چهار حزب اپوزیسیون اقلیم کردستان که‌ برخلاف پیش بینی ها کمترین شمار آرا و کرسی ها را در انتخابات پارلمانی عراق کسب کردند هم اکنون نگران دو موضوع در ارتباط با برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان هستند.

احزاب اپوزیسیون که‌ طی چهار سال گذشته‌ از کارزار خیابانی علیه‌ حاکمیت بهره‌ ای نبرده‌ بودند، در تبلیغات انتخابات پارلمانی عراق نیز دستاوردی نداشتند. علیرغم تاکید آن ها بر انجام تقلب های گسترده‌ در انتخابات، اما بازشماری آرا و عدم تغییر نتایج و تایید آن از سوی دادگاه‌ فدرال این احزاب را در جایگاه‌ ضعیف تری قرار داد.

 

اپوزیسیون که‌ پس از تایید نتایج انتخابات پارلمانی عراق همچنان به‌ تقلب سیستماتیک در انتخابات تاکید دارند و نسبت به‌ بروز تقلب در انتخابات پارلمانی کردستان ابراز نگرانی کرده‌ اند و از سوی دیگر تضمینی به‌ آن ها برای اطمینان خاطر از سلامت انتخابات داده‌ نشده‌ است و موارد مذکور انگیزه‌ آن ها برای تعویق انتخابات را بیشتر کرده‌ است.

 

 

انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان در تمام دوره‌های آن با تعویق برگزار شده‌ است و این بار نیز پس از تعطیلی دو ساله‌ دوره‌ چهارم به‌ دلیل مناقشات سیاسی میان احزاب و تمدید هشت ماهه‌ این دوره‌ برگزاری آن در سپتامبر نیز، در هاله‌ ای از ابهام است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی