سایز متن   /

“عبدالله دمیرباش” شهردار سابق سور دیاربکر و سیاستمدار طرفدار پ.ک.ک در مورد حقوق کودکان عضو گروه ها و احزاب مسلح اعم از کرد یا غیر کرد فعالیت می کند. این بهانه ای شد تا در این زمینه با ایشان به گفتگو بپردازیم که در ادمه مشروح آن را می خوانید.
همانطور که مستحضر هستید در بین گروه های مسلح کردی تعداد زیادی کودک وجود دارد. یعنی به سن قانونی نرسیده اند. در گزارش وزارت خارجه آمریکا نیز به صراحت گفته در پ.ی.د./ی.پ.گ. نیز کودک سرباز وجود دارد با این که ی.پ.گ. قول داده آنها را آزاد کند اما این کار را نکرده است. بارها مسئله کودک سرباز در پ.ک.ک اعلام شده است سوال اینجاست؛ با این که این گروه ها می دانند استفاده از افراد کم سن و سال کار درستی نیست چرا باز هم این کودکان را عضو می کنند؟
عبدالله دمیرباش – من معتقدم هیچ کودکی نه باید در جنگ جای بگیرد و نه باید کشته شود. چون کودک در زندگی خود به بازی و آموزش نیاز دارد. از دید انسانی، دموکراسی، آشتی و … می گوییم کودکان باید از جنگ دور نگه داشته شوند. یعنی چه کودکان مسلح چه کودکان غیرمسلح. قربانیان اصلی جنگ ها زنان و کودکان هستند به ویژه کودکانی که سایه پدر بر سرشان نیست. هیچ سازمانی حق ندارد کودکان را وارد جنگ کند. افراد مسلح دولت ها و سازمان ها هیچ کدام نباید کودکان را وارد جنگ کنند یا بکشند.
– بله درست است که از نظر حقوق بین الملل این کاری نادرست است. همان طور که می دانید پ.ک.ک فعالیت گسترده ای دارد و در گزارش وزارت خارجه امریکا نیز گفته شده که کودک سرباز در ی.پ.گ. وجود دارد. قول داد آنها را آزاد کند اما به قول خود عمل ننمود. به نظر شما چرا پ.ک.ک با این که می دانند این اقدامی ضد حقوق کودکان است، آنها را آزاد نمی کند؟
عبدالله دمیرباش – طبیعی است من دلیل آن را نمی دانم چرا این سازمان این کار را نمی کند اما من از همه تشکیلات ها می خواهم این کودکان مسلح را رها کند تا به عالم کودکانه و بازی خود برگردند. به آنها می گویم منشور سازمان ملل یا کنوانسیون ژنو همگی می گویند نباید از کودکان برای جنگ استفاده کرد. از همه سازمان ها نه فقط پ.ک.ک و ی.پ.گ. و فلان و بهمان از همه شان می خواهم کودکان را آزاد کنند تا به خانه برگردند.
– وقتی در مورد کودکان حرف می زنیم بحث آموزش آنها مطرح می شود و شما هم به آن اشاره کردید. آیا دور کردن این کودکان از آموزش نمی تواند به خود فرد، خانواده و جامعه زیان برساند؟ چون کودکان آینده هر جامعه هستند.
عبدالله دمیرباش –
کودکان بایستی در سن کودکی آموزش ببینند. من به عنوان یک معلم هم می گویم لازم است کودکان به مدرسه بروند. کودک باید هم در محیط خانواده آموزش ببیند و هم در زمینه علمی و در محیط های آموزشی. وقتی کودکی این نوع آموزش ها را نبیند برای جامعه سود نخواهد داشت. خوب بودن یک فرد و مفید بودن او به آموزش بستگی دارد. برای همین است می گوییم کودکان بایستی آموزش ببینند و این سازمان ها نیز به کودکان اجازه بدهند برگردند و به آنها بگویند به نزد خانواده بروید و آموزش خانواده و زندگی را ببینید.
– من در این زمینه با یک وکیل بین المللی نیز مصاحبه کردم. به نکته مهمی اشاره کرد و می گفت این استفاده از کودکان سرباز در هر تشکیلاتی جنایت علیه بشریت است. اما می بینیم پ.ک.ک می گوید برای کردها می جنگد اما با این وجود باز هم کودک سرباز دارد. آیا این چهره کردها را طوری دیگر نشان نمی دهد؟
عبدالله دمیرباش – من می توانم این را بگویم آن وکیل در حوزه حقوق مطلبی را گفته و درست هم می گوید. من هم به عنوان یک معلم و یک سیاستمدار می گویم نه تنها پ.ک.ک بلکه همه سازمان ها با مسلح کردن کودکان اقداماتی غیرانسانی انجام می دهند. چون سطح فکری کودکان طوری است که لازم است مسیر رسیدن به هدف خود را طی کند. اگر کودک نتواند دوران کودکی خود را درست طی کند برای دیگران نیز نمی تواند سودی داشته باشد. به عنوان یک معلم می گویم اگر کودک در مسیر آرزوی کودکی خود حرکت نکند نمی تواند برای جامعه نیز مفید باشد.
– یعنی اساس و پایه آینده جامعه را کودکان تشکیل می دهند اگر خوب باشند جامعه نیز خواهد بود و اگر بد باشند جامعه نیز بد خواهد بود؟
عبدالله دمیرباش – بله درست است. یعنی با فریب دادن کودکان در واقع آینده را نابود می کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی