سایز متن   /

 

شورای سیاسی اتحاد اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد نتایج نهایی انتخابات پارلمان اقلیم را قبول نمی کند و از تمام راهکارها برای رد نتایج انتخابات استفاده می کند.

در این بیانیه آمده پس از گذشت سه هفته از زمان برگزاری انتخابات، کمیسیون عالی انتخابات نتایج را اعلام کرد در شرایطی که تخلفات گسترده ای از سوی حاکمیت اقلیم در انتخابات صورت گرفته است. اتحاد اسلامی با اعلام نگرانی و نارضایتی نتایج نهایی انتخابات را تایید نمی کند. از سوی دیگر قرار است امروز دوشنبه نشست شورای رهبری اتحاد اسلامی به منظور بررسی این مسئله برگزار شود.

صلاح الدین بهاالدین دبیر کل اتحاد اسلامی روز یک شنبه با عرفان علی عبدالعزیز رهبر حرکت اسلامی ملاقات و گفتگو کرد. در این نشست دو طرف با بررسی نتایج انتخابات پارلمان اقلیم، نگرانی های خود را درباره تخلفات صورت گرفته در انتخابات اعلام نمودند. در ادامه این ملاقات دو طرف بر توسعه همکاری دو حزب اسلامی تاکید کردند. بنا بر اطلاعات دریافتی در این نشست دو طرف، بایکوت حکومت و پارلمان اقلیم را به عنوانی راهکاری مطرح بررسی کردند و در این باره اعلام نمودند در چهار سال آینده به منظور راضی کردن اعضای خود به عنوان اپوزسیونی فعال علیه حاکمیت اقلیم ایستادگی می کنند.

 

در همین رابطه جنبش گوران روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد پس از سه هفته انتظار، حاکمیت اقلیم نتایج نهایی انتخابات را اعلام کرد و تاخیر در اعلام نتایج تنها به منظور تغییر نتایج انتخابات صورت گرفت. حاکمیت اقلیم از طریق درست کردن صدها شناسنامه جعلی عراقی، تخلفات گسترده ای در انتخاب انجام داد . جنبش گوران جدای از رد نتایج انتخابات، به تمام راهکارها برای پیگیری این مسئله پناه می برد. از موضع نمایندگان احزاب اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی و جنبش گوران در کمیسیون انتخابات برای عدم تایید نتایج انتخابات تشکر و قدردانی می کنیم.

 

در ادامه‌ی این بحث‌ها، سعدی احمد پیره سخنگوی اتحادیه میهنی در کنفرانسی خبری اعلام نمود با وجود ملاحظات و ایرداتی که نسبت به نتایج انتخابات داریم اما به منظور حفظ منافع عمومی اقلیم نتایج انتخابات را قبول می کنیم. وی افزود پس از اعلام نتایج انتخابات باید احزاب سیاسی برنده مذاکرات خود را برای تشکیل حکومت جدید آغاز کنند.

از سوی دیگر کسرت رسول معاون اول دبیر کل اتحادیه میهنی در پیامی از ملت کردستان و احزاب سیاسی به خاطر برگزاری موفقیت آمیز انتخابات تشکر و قدردانی کرد. در این پیام آمده است پس از اعلام نتایج انتخابات، از احزاب سیاسی می خواهم در راستای منافع ملت کردستان مرحله جدیدی برای مشارکت در حکومت آینده اقلیم آغاز کنند، در شرایط کنونی باید همگان به دنبال خدمت به ملت خود باشیم. از سوی دیگر لازمست تمام گروههای کردی به صورت تیمی مشترک در تشکیل حکومت جدید عراق مشارکت کنند.

 

گفتنی است حرکت اسلامی در دور سوم پارلمان اقلیم دو کرسی را در اختیار داشت و در دور چهارم پارلمان این حزب یک کرسی را در اختیار گرفت اما در انتخابات هشتم مهر ماه این حزب موفق به کسب هیچ کرسی پارلمان نشد. کمال زراری عضو شورای رهبری حرکت اسلامی در این باره گفت: از تشکیل هم پیمانی با اتحاد اسلامی پشیمان نیستیم و این اقدام را وظیفه ای شرعی می دانیم، با وجود درخواست ها برای اتحاد احزاب اسلامی ، شهروندان از لیست مشترک احزاب اسلامی استقبال نکردند. وی افزود به نظرم باید هم پیمانی و اتحاد احزاب اسلامی در آینده بیشتر گردد و به دلیل شرایط کنونی عراق و اقلیم انتخابات نمی تواند معیار جایگاه احزاب سیاسی باشد.

ایشان هم چنین گفت: مردم از انتخابات و روند سیاسی ناامید هستند به همین خاطر آرا احزاب اسلامی کاهش یافت، حرکت اسلامی با مشکلات داخلی مواجه نیست و نبود امکانات مادی بر کاهش آرا حزب تاثیر گذار بود. از سوی دیگر ئاری عبدالطیف رئیس فراکسیون حرکت اسلامی در پارلمان اقلیم در این باره گفت در انتخابات با شکستی بزرگ مواجه شدیم و باید هر چه سریعتر کنگره فوق العاده حزب به منظور تغییرات داخلی در حزب برگزار شود.

 

مسعود بارزانی دبیر کل حزب دمکرات کردستان عراق هم در پیامی درباره نتایج انتخابات اعلام کرد از ملت وفادار و مقاوم کردستان به خاطر اعتماد به حزب دمکرات تشکر و قدردانی می کنم. موفقیت کنونی نتیجه اراده ملت کردستان و نیروهای پیشمرگه است. اکنون  زمان آن رسیده است که همه متحد و یک صدا از ملت خود محافظت کنیم و از تمامی جریانات  سیاسی می خواهم که منافع مردم و اتحاد ملت را در اولویت کارهای خود قرار بدهند. با توکل به خدا حکومتی مستحکم برای ایجاد یک کردستان قدرتمند در جهت خدمت به مردم تشکیل خواهیم داد.از سوی دیگر مسرور بارزانی در پیامی اعلام نمود شهروندان کردستان با آرا خود از حزب دمکرات به عنوان حزبی ملی حمایت کردند. نیچروان بارزانی در این باره اعلام کرد نتایج انتخابات نشان می دهد اکثریت ملت کردستان از حکومتی قدرتمند به ریاست حزب دمکرات حمایت می کنند. وی افزود از احزاب سیاسی می خواهم با روحیه ای آرام و سازنده برای حفظ وحدت در مذاکرات تشکیل حکومت جدید شرکت کنند ،  به دنبال بهبود وضعیت کردستان در چهار سال آینده هستیم.

 

اما حرکت نسل جدید با انتشار اطلاعیه ای بطور رسمی نتایج انتخابات پارلمان اقلیم را رد کرد. در این اطلاعیه آمده است در انتخابات اخیر حزب دمکرات ۴۵ کرسی و اتحادیه میهنی ۲۱ کرسی را در اختیار گرفتند و نتایج این انتخابات مثل انتخابات سال ۲۰۰۲ در زمان صدام حسین است که در آن انتخابات ۱۰۰ درصد مردم به صدام حسین رای دادند اما کمتر از یک سال بعد حاکمیت رژیم بعث در عراق به اتمام رسید و هر اندازه آرا زمان صدام حسین درست و حقیقی بود به همان اندازه آرا کنونی حاکمیت اقلیم حقیقی است. حرکت نسل جدید نتایج انتخابات اخیر را رد می کند، حاکمیت اقلیم در طول سالهای گذشته همواره مرتکب تخلفاتی شده است. برابر این اقدام از تمام احزاب سیاسی خارج از حاکمیت درخواست می کنیم موضعی مشترک برای مقابله کردن با وضعیت کنونی اتخاذ کنند و به نظر ما سه راهکار زیر می تواند مد نظر قرار گیرد:

۱-خروج از روند سیاسی و پارلمان و اتخاذ راهکاری سیاسی برای خاتمه دادن به حاکمیت خانوادگی در اقلم کردستان

۲-تاسیس جبهه مشترک احزاب اپوزسیون برای فعالیت مشترک در چهار سال آینده

۳-به دلیل متحد نبودن احزاب سیاسی، حاکمیت اقلیم تخلفات خود را به نتیجه رساند و نباید با حاکمیت اقلیم شراکت نمود و امیدواریم هر چه سریعتر احزاب اپوزسیون برابر حاکمیت کنونی جبهه ای مشترک ایجاد کنند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی