سایز متن   /

 

تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه آنقدر غیرقابل پیش‌بینی بود که سرکردگان پ‌ک‌ک را کاملا آشفته و سراسیمه کرده چراکه ترکیه روزانه نیرو و ادوات نظامی به پشت مرزهایش با سوریه می‌فرستد و تا یک هفته قبل هم آمریکا ترکیه را تهدید می‌کرد که حمله به خاک سوریه حمله به مواضع آمریکاست اما چند روز بعد از در کمال تعجب پ‌ک‌ک را تنها گذاشت در شمال سوریه و تصمیم خروج گرفت و این همان ابزار بازی بودن پ‌ک‌ک است که از روزهای نخست این به اصطلاح هم‌پیمانی میان پ‌ک‌ک و آمریکا به آن اذعان می‌شد.

 

بایک: پارتی بازیچه ترکیه است

 

در همین رابطه سرکرده‌ی پ‌ک‌ک جمیل بایک خروج آمریکا از شمال سوریه و رها کردن پ ک ک را بازی آمریکا و ترکیه توصیف کرد و به صورت تلویحی اعتراف کرد از پ ک ک استفاده ابزاری شده است. وی در ادامه افزود قرار است در چارچوب این برنامه کنترل شرق فرات به دست تعدادی عرب و تعدادی کرد غیر پ ک ک  ایی داده شود و مخالفت خود با این مسئله را اعلام نمود.

 

بایک در ادامه گفته: حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی نیز پرچمدار دشمنی با کردها شده و در خصومت با کردهای سوریه نیز شکست خواهد خورد. پارتی علیه اتحاد کردهاست. پارتی وارد بازی های ترکیه شده راه را برای اشغالگری ترکیه باز می کند. آمریکا نیز دشمن مردم منطقه است و مردم را به بازی می گیرد. آمریکا دشمن کردهاست و در جرم ترکیه علیه کردها شریک است.

بایک در ادامه به کشتن شدن بیش از ۱۰ هزار عضو پ ک ک در شمال سوریه در جنگ با داعش اشاره کرد و ثابت نمود استفاده از پ ک ک در این جنگ فقط ابزاری بوده است. وی در ادامه ترکیه را خطری برای ادامه حضور پ ک ک در سوریه دانست و به صورت تلویحی از آمریکا خواست پ ک ک را در سوریه تنها نگذارد چون در صورت خروج آمریکا همه برنامه های این گروه به هم می ریزد.

 

گفتنی است آمریکا در حالی از سوریه خارج می شود که برای کسب اطلاع از محل اختفای سران پ ک ک در قندیل نیز جوایز چند میلیون دلاری تعیین کرده است.

 

بیرون راندن پ‌ک‌ک از منطقه سبز

 

از سوی دیگر روابط یکتی و پ ک ک وخیم تر شده و در این راستا یکتی هم نهادهای وابسته به پ ک ک را بسته و هم هر گونه تظاهرات هواداران آن در سلیمانیه را غیرقانونی اعلام کرده است. پ ک ک در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان با حضور خود در اقلیم کردستان مایه بی ثباتی و سلب امنیت به ویژه در مناطق غیرنظامی شده تلاش می کند تا خود را تحمیل نماید.

 

در چارچوب اقدامات غیرقانونی پ ک ک در سلیمانیه تعدادی از هواداران آن در تظاهرات غیرقانونی دستگیر شدند که چند روزنامه نگار وابسته به ایدئولوژی پ ک ک نیز در بین آنها بودند. گفته می شود این افراد با جعل خبر تلاش کرده اند در روزهای اخیر جو منطقه را متشنج کنند.

 

آنچه یکیتی را بیش از پیش برای بیرون راندن این گروه از سلیمانیه و ممانعت از فعالیت‌هایش تشویق کرده، نتیجه‌ی جلساتی مخفی است با ترکیه و پارتی درخصوص مقابله با پ‌ک‌ک که در مقابل یکیتی برخی امتیازها را از ترکیه دریافت می‌کند از جمله ترکیه قول داده که ممنوعیت پرواز هواپیماهایش را به فرودگاه سلیمانیه لغو کند که یکی از منابع درآمدی برای یکیتی است.

 

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی