سایز متن   /

بعد از انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهور عراق، انتقادات پارتی از وی و اتحادیه میهنی، افزایش یافته است.

به گزارش کورد پاریز، “محمود محمد” سخنگوی حزب دموکرات کردستان (پارتی) از برهم صالح رئیس جمهور کرد زبان عراق انتقاد کرد و او را عامل ایران خواند. وی در واکنش به اظهارات مشاور برهم صالح گفت: «اگر ایران نبود تو مشاور نمی‌شدی و برهم صالح نیز رئیس جمهور نمی‌شد». سخنگوی پارتی، رئیس جمهور عراق و مشاورش امیر کینانی را فتنه گر نامید و گفت: وظیفه فتنه‌گری را به کسی سپرده‌اند که مشاور یک فتنه‌گر شده است.

جنگ قدرت بین کردهای عراق هنوز به شدت ادامه دارد و بازانی انتظار داشت که بعد از انتخابات پارلمانی، در تقسیم قدرت همانند تقسیم پول نفت، پست ریاست جمهوری به پارتی برسد. اما نمایندگان عرب بدون حضور نمایندگان کرد با اتفاق آرا برهم صالح از یکتی (حزب رقیب بارزانی) را به عنوان رئیس جمهور منصوب کردند و این سبب شد تا کینه پارتی به یکتی و برهم صالح چند برابر گردد.

اما اختلافات پارتی و یکتی صرفا در بغداد ادامه دار نشده است؛ بلکه پارلمان کردستان نیز درگیر این تنش‌ها است.

پارلمان اقلیم کردستان که از زمان حمله مسلحانه پارتی به یوسف محمد صدیق رئیس پارلمان و ممنوعیت ورود او به اربیل در طی چند سال گذشته عملا وجود ندارد، اکنون نیز به دلیل درگیری بر سر قدرت، هنوز بدون رئیس مانده است. تمام احزاب کردی در پارلمان بر سر قدرت با هم درگیر هستند و به جای صرف وقت برای مردم حوزه انتخابیه خود، بر سر پول نفت و قدرت جدل می‌کنند.

کاکه عبدالله نماینده پارتی در پارلمان می‌گوید: «اگر جنگ قدرت در یکتی بر سر انتخاب فردی برای ریاست پارلمان نبود، اکنون این نهاد مهم بدون رئیس نمی‌ماند. جنگ بین دو جناح کوسرت رسول و خانواده طالبانی ادامه دارد. یکی خواهان تعیین رواس فایق و دیگر نیز خواهان انتخاب بیگرد طالبانی به عنوان رئیس است». گفتنی است در اقلیم کردستان قدرت را به صورت قبیله‌ای و خانواده‌ای تقسیم می‌‎کنند و رای مردم معنی ندارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی