سایز متن   /

در حالی که مدتهاست اقلیم کردستان عراق فاقد دولت است و مردم از فساد مالی احزاب سیاسی به ستوه آمده‌اند، یکیتی، پارتی و گوران در پی تقسیم قدرت هستند.

به گزارش کورد پاریز، سخنگوی یکیتی شرط تشکیل یک دولت قوی در اقلیم کردستان عراق را مشارکت حقیقی یکیتی و پارتی و گوران مشارکتی حقیقی در آن توصیف کرده است. لطیف شیخ عمر سخنگوی یکیتی در گفتگو با بخش کردی صدای آمریکا تایید کرده است که پس از توافق حزب متبوع خود با پارتی، در حال آماده‌سازی مقدمات تشکیل دولت هستند و بدین منظور هیئتی تشکیل شده است. وی در ادامه گفت: «وظیفه این هیئت این است که تمامی پست‌ها را در نهادها و ادارات اقلیم از جمله سه ریاست اصلی و مهم را به منظور مشارکت سیاست حقیقی و تصمیم‌گیری و اجرا مشخص کند و باید یکیتی هم در این راستا سهم مهمی داشته باشد». این سخنان سهم‌خواهانه احزاب در حالی بیان می‌شود که این مقام یکتی ادعا کرده است سهم یکتی، در مناصب بسیار اندک است و در حد و اندازه این حزب نیست.

وی افزود: «در سیاست اقلیم، یکیتی و تمامی احزاب باید در راستای منافع عمومی، منافع خود را قربانی کنند؛ به شرط آنکه نقش و وظیفه‌ یکیتی در حکومت کنار گذاشته نشود. ما می‌خواهیم یکیتی با نقش و جایگاهی که دارد، در تاسیس حکومت و اجرای طرح‌ها و تصمیمات، مشارکت داشته باشد». وی در خصوص ضمانت اجرای توافق با پارتی نیز گفت: «اولین ضمانت اعتماد است دوم، منفعت مشترک تمامی طرف‌ها. منافع احزاب در حکومتی قوی محقق خواهد شد، حکومت قوی هم در کردستان تشکیل نخواهد شد مگر اینکه یکیتی و پارتی و گوران و برخی طرف‌های دیگر هم به طور حقیقی و واقعی در آن مشارکت کنند». گفتنی است سابقه احزاب کردستان، بسیار دیرینه است و عمده اختلاف آنها بر سر قدرت و تقسیم پول نفت می‌باشد.

سخنگوی یکیتی هم صراحتا خواستار تقسیم قدرت شده و شرط حفظ منافع عمومی را، حفظ منافع حزب متبوع خود اعلام کرده و به همین دلیل خواستار تقسیم مناصب شده است. منابع خبری اعلام کرده‌اند که یکیتی در ازای ریاست پارلمان و وزرات پیشمرگه، مناصب دیگری را درخواست کرده و به منظور حفظ توازن در میان جناح‌ها لیست مطالبات خود از پست‌های کابینه‌ آینده را تغییر داده است.

این حزب سیاسی در ازای پست ریاست پارلمان، معاونت ریاست اقلیم و وزارت امور داخلی شده است. شورای سیاسی یکتی نیز احتمالا در دیدار این هفته با سران حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی)، در این خصوص مذاکره خواهد کرد.

سرتیپ ویسی روزنامه‌نگار در مقاله‌ای دلایل تغییر این مطالبات یکیتی از پارتی را اختلافات و رقابت داخلی در این حزب اعلام کرده و نوشته است: «یکیتی می‌داند اگر پست ریاست پارلمان را قبول کند، آن وقت مجبور خواهد بود ریواس فایق و بیگرد طالبانی را به ریاست این پست بگمارد. از سوی دیگر قباد طالبانی، درباز کسرت رسول، حاکم قادر و عماد احمد نیز وارد رقابت برای پست معاون ریاست حکومت خواهند شد و این امر منجر به تنش شدیدی در میان آنها خواهد شد؛ زیرا این سه نفر علنا به ریاست شورای سیاسی حزب اعلام کرده‌اند که می‌خواهند معاون ریاست حکومت باشند و در نشست شورای رهبری خود را نامزد خواهند کرد. همین موضوع باعث عصبانیت قباد طالبانی شده است، لذا یکیتی می‌خواهد قباد طالبانی را به عنوان معاون ریاست حکومت منصوب کند، درباز کسرت رسول نیز برای پست وزارت داخلی و از میان حاکم قادر و عماد احمد یکی از آنها برای پست معاون ریاست اقلیم معرفی خواهند شد.

این روزنامه‌نگار در ادامه نوشته: «حالا که گوران پست معاون ریاست اقلیم را از آن خود کرده، طبیعتا یکتی نمی‌تواند با پارتی در این خصوص مذاکره کند.یکیتی پست وزارت پیشمرگه را نمی‌خواهد، بلکه خواستار وزارت داخلی است و وزارت منابع طبیعی و داخلی هم برای پارتی خط قرمز است».

مشخص نیست با این خطوط قرمز و تضاد منافع و دیدگاه‌ها، احزاب سیاسی کرد چگونه به تفاهم خواهند رسید.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی