سایز متن   /

وزیر کشور ترکیه از همکاری مشترک تهران و آنکارا علیه ستیزه‌جویان پ.ک.ک و پژاک در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش کورد پاریز، “سلیمان سویلو” وزیر کشور ترکیه در پاسخ به خبری مبنی بر احتمال همکاری با ایران علیه پژاک، ضمن تایید این خبر افزود: «با جمهوری اسلامی ایران به جنگ پ‌ک‌ک در اقلیم کردستان خواهیم رفت». وزیر کشور ترکیه گفت: «با همکاری ایران عملیاتی علیه گریلاهای پ‌ک‌ک انجام خواهیم داد. این عملیات به طور مشترک

در اقلیم کردستان و مرزهای مشترک ایران و ترکیه علیه نیروهای ستیزه‌جوی پ‌ک‌ک و پژاک انجام خواهد شد». گفتنی است این عملیات مشترک درحالی انجام می‌شود که پژاک در سال ۲۰۰۴ اعلام موجودیت کرده و خود را مختص ایران می‌داند اما ترکیه آنرا زیرمجموعه‌ پ‌ک‌ک می‌داند.

گفتنی است گروه تجزیه طلب پ.ک.ک به عنوان گروهی مسلح در دهه ۷۰ میلادی فعالیت خود را با ادعای آزادی و رفاه مردم کرد آغاز کرد و از همان ابتدا جنگ مسلحانه، خشونت و ترور را راهبرد اصلی خود قرار داد. سرکرده و رئیس این گروه، عثمان اوجالان سرانجام در سال ۱۳۷۸ توسط دولت ترکیه دستگیر شد. بحران تشکیلاتی و موجودیتی که با دستگیری عبدالله اوجالان آغاز شده بود، با حمله آمریکا به عراق تشدید شد. برای بهبود اوضاع، عبدالله اوجالان به شورای رهبری پ.ک.ک دستور تشکیل گروه‌های نیابتی و وابسته به پ.ک.ک را در عراق، سوریه و ایران داد تا هم ظرفیت جذب نیرو و پول برای پ.ک.ک افزایش یابد و هم در صورت لزوم، از گروه‌های وابسته برای کسب رضایت آمریکا استفاده شود.

بدین ترتیب، پژاک به عنوان شاخه ایرانی پ.ک.ک تاسیس شد تا همان رویکرد مسلحانه، تروریستی و خشن را در ایران پیگیری کند. ایدئولوژی الحادی و باورهای مضحک و البته خطرناک و ضد خانواده پ.ک.ک به پژاک هم تسری یافت. گفتنی است آمریکا، اتحادیه اروپا، ترکیه و ایران و بسیاری از نهادهای معتبر بین‌المللی به خصوص حقوق بشری، پ.ک.ک و زیرمجموعه‌های آن را یک گروه تروریستی توصیف می‌کنند و آن را در لیست سیاه خود قرار داده‌اند.

همچنین پ.ک.ک و پژاک متهم به فعالیت گسترده در حوزه قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، تخریب اموال عمومی، باج‌گیری و آدم‌ربایی و استفاده از کودکان به عنوان سرباز هستند. رویکردهای اقتدارگرایانه و دیکتاتوری این گروه و سران آن، باعث شده است تا ترکیه برای مبارزه با این گروه، به سوریه حمله کرده و شهر عفرین را اشغال نماید. لازم به ذکر است این گروه کوچکترین توجهی به حقوق کردها نداشته و بیش از ۴۰ سال است که مناطق کردی را سنگر و مقر جنگ با دولت و ارتش ترکیه کرده است. بر اثر این جنگ، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر که عمدتا غیرنظامیان کرد هستند، کشته شده‌اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی