سایز متن   /

عضو بنیانگذار پ.ک.ک با اشاره بر اینکه کنترل پ.ک.ک بر مناطق کردنشین، بسیار کاهش یافته است تاکید کرد این گروه به شدت ضعیف شده است.

به گزارش کورد پاریز، “صلاح‌الدین چلیک” از اعضای بنیانگذار پ.ک.ک که پس از دستگیری عبدالله اوجالان وی را به تسلیم شدن به سازمان اطلاعات ترکیه برای نجات جان خود متهم و از پ.ک.ک فرار کرد، طی تحلیلی در سایت شبکه تلویزیونی رووداو نوشت: «حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) به پ.ک.ک وابسته است و در کردستان ترکیه رای نیاورد، یعنی مردم به آن «نه» گفتند. این حزب قبل از آن که محصول هوشمندی دموکراتیک و بهره‌مندی از مزایای مبارزه قانونی باشد، محصول مبارزه غیرقانونی سیاسی و مسلحانه است. این اقدام بر جنبش قانونی نیز تاثیر بد و منفی گذاشت».

وی در ادامه افزود: «پ.ک.ک از سال ۲۰۱۶ ضربه مهلکی خورد. در مناطق روستایی نیروهای خود را به طور کلی از دست داد. پ.ک.ک در مناطقی مانند درسیم، قلابا، چله، شمذینان و بسیاری از مناطق دیگر کنترل را از دست داد و کنترل در دست دولت و نیروهای ضد پ.ک.ک است. HDP نتوانست این خلا را پر کند. نتوانست وارد روستاها شود. نتیجه انتخابات زلزله‌ای علیه پ.ک.ک بود. این در حالی است که کردها به حزب جمهوری‌خواه خلق نیز رای دادند و بدون رای کردها این حزب نمی‌توانست موفق شود».

این عضو سابق پ.ک.ک از احمد ترک انتقاد کرد و گفت: «احمد ترک در مصاحبه‌ای HDP را حزب ترکیه معرفی کرده اما باید بپرسیم منظورش چیست؟ اگر منظورش این است با دموکراتیک شدن ترکیه مسئله کرد حل می‌شود، می‌توان درباره آن بحث کرد، اما اگر منظور وی این است کردها همان ترک‌اند این قابل بحث نیست. دولت ترکیه با زیر پا گذاشتن ارزش‌های ملت ترک، مسیری نژادپرستانه علیه کردها در پیش گرفته است. نکته جالب این است همه احزاب ترک حتی احزاب نژادپرست در مناطق کردنشین نامزد تعیین کردند. یعنی مردم به آنها رای دادند اما به ه.د.پ. رای ندادند».

چلیک در ادامه نوشت: «اتحاد میهن‌پرست و دموکراتیک نیز مجموعه‌ای از احزاب کرد بودند که خارج از ه.د.پ. وارد میدان شدند و شعار «نه به خندق، نه به تعیین قیم» را برای خود انتخاب کردند. قسمت اول نه به پ.ک.ک و قسمت دوم نیز نه به سیاست حزب حاکم یعنی حزب اردوغان است. جنگ خندق ضعف و اشتباه پ.ک.ک بود. به خودش و جامعه زیان رساند. ما با آن مخالفت کردیم و آن را محکوم نمودیم. در استانبول نیز یک کرد با نام دل شیر دارا نامزد شد و با افتخار خود را از خانواده «قوای ملی» نامید و می‌دانیم در تاریخ ترکیه این گروه عامل مهم قتل عام کردها بوده و هستند».

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی