سایز متن   /

به اذعان مردم محلی و کارشناسان مسائل منطقه، پ.ک.ک از لحاظ عملیات تروریستی، به داعش شباهت دارد.

به گزارش کورد پاریز، پ.ک.ک، همان داعشِ کُردی است. این جمله، چکیده نظرات ده‌ها کارشناس مسائل منطقه و کردی است. همکاری با داعش برای اشغال شنگال، قتل‌عام صدها کرد ایزدی، تامین منابع مالی از طریق قاچاق انسان، مواد مخدر، فروش آثار باستانی و تجارت جنسی، نرخ بالای آدم‌ربایی و استفاده از کودکان و نوجوانان به عنوان سرباز و عامل انتحاری، اشغال مناطقی از عراق، ترکیه و سوریه، سیستم تروریستی شبکه‌ای و مبتنی بر توزیع و… از شباهت‌های انکارنشدنی داعش و پ.ک.ک است.

عدم تحمل هرگونه انتقاد و مخالفت، سرکوب بی‌رحمانه منتقدان و مخالفان و حمله به سایر گروه‌ها، تخریب آثار باستانی و اخاذی از مردم، از دیگر وجوه شباهت داعش و پ.ک.ک است. همچنین نباید حمایت آمریکا و اسرائیل از دو گروه را فراموش کرد. امری که با هدف تضعیف کشورهای منطقه و بی‌ثباتی آنها صورت می‌گیرد. در همین زمینه، کارشناسان و سیاستمداران کرد، نظرات خود را گفته‌اند که مشروح ایده‌های آنها در ادامه می‌آید.

“ابراهیم گوچلو”، سیاستمدار و حقوقدان کرد اهل دیاربکر، در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «پ.ک.ک داعش کردی است و قصد دارد در همه مناطق کردنشین حاکم و سرور شود. به همین خاطر نیز با هر گونه سازمان و تشکیلات قانونی کردها مخالفت می‌کند». گوچولو در بخشی از سخنان خود می‌گوید: «پ.ک.ک متوجه شد با جنگ کوهستان به اهداف خود نمی‌رسد، لذا جنگ را به شهرها کشاند تا کردها را در شهرها نیز به کشتن بدهد. هر کردی که پ.ک.ک را قبول نکند مورد هدف آن قرار می‌گیرد. از زمان تاسیس، تاکنون کار پ.ک.ک کشتن کردهاست». این سیاستمدار کرد افزود: «پ.ک.ک پروژه جامعه کرد نیست. عواملی در ترکیه پ.ک.ک را هدایت می‌کنند. پ.ک.ک نیز همزمان برای دولت‌های دیگر کار می‌کند و نوعی سیاست بعثی را اجرا می‌نماید. وقتی خوب دقت کنیم، می‌بینیم پ.ک.ک همان داعش کردی است. قتل غیرنظامیان، تخلیه کردن شهرها، قتل و ویرانی برای پ.ک.ک امری عادی شده است. پ.ک.ک در جنگ خندق‌ها نیز شکست خورد، اما قتل روستائیان و تخلیه کردن روستاها را برای خود یک پیروزی می‌داند».

یاووز دلال، سخنگوی «ابتکار آزادی» و فهمی ایشکلار رئیس سابق «حزب خلق‌ها» وابسته به پ.ک.ک که فعالیت آن در ترکیه ممنوع شد، اعتقاد دارند از روز تاسیس پ.ک.ک تاکنون این گروه جز زیان و ضرر چیزی به کردها نرسانده است و بدتر این که بیشتر نیز کردها را هدف قرار داده است.

اما پس از شکست سازمان حاکمیتی داعش در سوریه و عراق، و نقش بی‌بدیل ایران در این امر، عده‌ای از جمله آمریکایی‌‎ها اعلام کردند با پشتیبانی هوایی، سبب شکست داعش شده‌اند. برخی گروه‌های کردی وابسته به پ.ک.ک از جمله یگان‌های مدافع خلق و پ.ی.د (شاخه پ.ک.ک در سوریه) در نقش نیروی زمینی آمریکا عمل کردند و همین امر موجب حساسیت ترکیه و حمله به سوریه توسط آنکارا و در نهایت اشغال عفرین شد. در واقع، پ.ک.ک عامل حمله ترکیه به سوریه و عراق به بهانه مبارزه با تروریسم پ.ک.ک شده است. این گروه، فعالان کرد مخالف خود را زندانی کرده است.

“عبدالحکیم بشار”، سیاستمدار کرد سوریه، در این خصوص می‌گوید نباید تصور کنیم با شکست داعش در سوریه کردستان سوریه محلی امن برای کردها خواهد بود. این سیاستمدار کرد که قبلا در شورای مخالفان سوریه نماینده کردها نیز بود می‌گوید بزرگترین خطر برای کردها پس از نابودی داعش حضور پ.ک.ک در کردستان سوریه است. وی پ.ی.د./ی.پ.گ. به عنوان شاخه‌ای از پ.ک.ک را تهدیدی جدی برای کردهای سوریه می‌داند و تجربه چند سال گذشته مناطق تحت کنترل پ.ی.د. را به عنوان نمونه ذکر می‌کند و نشان می‌دهد پ.ک.ک چگونه هر گونه مخالفت و انتقاد را با سرکوب و قتل و زندان پاسخ داده است.

این سیاستمدار کرد که پ.ک.ک قبلا حکم قتل او را نیز صادر کرده است، می‌گوید: «پ.ی.د. نه کرد است نه سوری. هیچ برنامه‌ای نیز برای کردها و سوریه ندارد. بیش از همه به کردها زیان و ضرر رسانده است. سبب تفرقه و اختلاف بین کردها و اعراب در سوریه شده است. امیدوارم آمریکا تفاوت بین کردها و پ.ک.ک را درک کند. چون با رفتن داعش، تنها خطر جدی علیه کردها حضور پ.ک.ک است».

ادامه دارد…

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی