سایز متن   /

کورد پاریز/ وکیل مصطفی‌یف، نخستین رئیس جمهور «کردستان قفقاز» در بیمارستانی در بلژیک فوت کرد. مصطفی‌یف از شخصیت‌های مشهور و مطرح کُرد اتحاد شوروی سابق بود که برای حقوق کردها فعالیت های زیادی کرد. در دوره لنین در مناطق کردنشین قره‌باغ امروزی یک جمهوری خودمختار کمونیستی به نام «کردستان سرخ» تاسیس اما در سال ۱۹۲۹ منحل شد و کردهای آن به مناطق مختلف تبعید شدند. خانواده مصطفی‌یف نیز ازجمله تبعید شدگان بود. پس از سقوط شوروی، روسیه با هدف فشار بر ترکیه و آذربایجان تلاش کرد این جمهوری را احیا نماید و طی کنگره‌ای مصطفی‌یف به ریاست جمهوری منصوب شد.

وکیل مصطفی‌یف طی مصاحبه‌های مختلف و در نوشته‌های خود می‌گوید: «به درخواست رئیس جمهور ارمنستان به سوریه و نزد عبدالله اوجالان رفتم و گفتم اگر شما خواهان دولت کردی هستید بیایید و نیروهای خود را در آنجا مستقر کنید و حتی ریاست جمهوری را نیز به شما می‌دهم. اما عبدالله اوجالان این درخواست را رد کرد و پ.ک.ک نماینده خود در منطقه را مامور کرد تا به هر قیمتی که باشد مانع تحقق این جمهوری گردد.

پ.ک.ک با جمهوری آذربایجان همکاری کرد تا مانع بازتاسیس جمهوری کردستان قفقاز شود و با گرفتن ۴ میلیون دلار از حیدر علی‌اف، رئیس جمهور وقت آذربایجان، همه شخصیت‌های کردی را که در قفقاز با ما همکاری می‌کردند تهدید نمود و مانع تحقق هدف ما شد. من به صراحت می‌گویم پ.ک.ک و شخص عبدالله اوجالان دشمن کردها هستند و نباید خیال کنید آنها برای کردها می‌جنگند. آنها پروژه‌ای علیه کردها هستند. من به اوجالان گفتم از اتحاد شوروی درس عبرت بگیرد. او می‌خواست حتی پس از سقوط کمونیسم باز هم کمونیسم را بر جامعه کُرد تحمیل کند. در حالی که همه جامعه کرد معتقد به یکی از ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و ایزدی است. این کار او اصلا عاقلانه نبود».

وکیل مصطفی‌یف به جوانان کُرد تاکید می‌کرد: «اگر واقعا می‌خواهید به کردها خدمت کنید حتما باید بدانید این فقط با نابود کردن پ.ک.ک ممکن است». آقای مصطفی‌یف قبل از مرگ خود طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری کورهوال نیز این موارد را تایید کرد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی