سایز متن   /

مذاکره، مذاکره و باز هم مذکره میان احزاب کُرد عراقی برای تقسیم قدرت، همچنان بدون نتیجه مانده است.

به گزارش کوردپاریز، تشکیل دولت در اقلیم کردستان، علیرغم گذشت هفت ماه از انتخابات پارلمانی به نتیجه نرسیده است، اما گویی قرار نیست احزاب کرد عراق به توافق برسند. با این که مردم رای داده‌اند و درصد آرای هر حزب نیز کاملا مشخص است، اما احزاب کرد عراق به ویژه دو حزب عمده پارتی و یکیتی بدون توجه به بحران اقتصادی بر تقسیم قدرت و سهم پول نفت هنوز مذاکره می‌کنند و به توافق نرسیده‌اند و این امر یک بحران عمیق سیاسی نیز به وضعیت کنونی افزوده است.

بازی احزاب با ورود حزب گوران (منشعب از یکیتی) بسیار پیچیده‌‎تر شده و همواره دو حزب از این سه حزب اصلی، با توافق محرمانه، حزب دیگر را دور می‌زنند. این در حالی است که بحران اقتصادی، نرخ بالای بیکاری و ناامنی ناشی از حضور پ.ک.ک و تجاوزهای مکرر ترکیه به خاک اقلیم کردستان عراق و نقض تمامیت ارضی عراق، مشکلات مردم را چند برابر کرده است.

در این شرایط، اختلاف بر سر وزارت‌خانه‌های حساس و کلیدی و مناصب امنیتی مهم، مهمترین مانع تشکیل دولت عنوان شده است. به عنوان مثال، رئیس لیست جبهه‌ی ترکمان در پارلمان کردستان عراق پیشتر گفته بود: «در نشست‌های گذشته خواستار معاون پُست ریاست اقلیم شدیم و اینکه این منصب حساس، سهم ترکمن‌ها باشد اما درخواستمان با جدیت مورد استقبال قرار نگرفت. ما برای شرکت در حکومت شروطی داریم. از جمله یکی از وزارتخانه‌های خدمتگزاری، همچنین نهاد ریاست اقلیم یا انجمن وزرا و یا مشاوری برای امور ترکمن‌ها در سطح وزیر و معاون ریاست حکومت؛ باید سهم ترکمن‌ها باشد». آیدین معروف افزود: « اما مشخص شده است این پست هم میان پارتی و گوران و یکیتی مورد توافق قرار گرفته و از آن آنهاست. در آینده هم نشست‌های به ویژه با پارتی خواهیم داشت. باید ترکمن‌ها در پست‌های کلیدی در نهاد ریاست اقلیم یا حکومت شرکت داشته باشند تا اینچنین ترکمن‌ها هم نماینده‌ی حقیقع در انجمن وزرا داشته باشند».

“نیازی هورامی” از مسئولان شورای رهبری یکیتی نیز می‌گوید: «ما از سهم خود راضی نیستیم لذا بعید می‌دانم یکیتی، توافق مد نظر پارتی را امضا کند. پارتی باید جنبش گوران را راضی کند تا به خواسته‌های ما تن بدهد، سپس این توافق را امضا خواهیم کرد». پیشتر هم “فرید اسه سرد” عضو شورای رهبری یکیتی در مصاحبه با بخش کردی صدای آمریکا گفته بود: «پارتی و گوران خواستند همان سناریوی سال ۲۰۱۳ را در سال ۲۰۱۹ نیز تکرار کنند. توافق کنند و بدون یکیتی حکومت تشکیل دهند و پست‌ها هم بدون منصب باقی بمانند، اما ما پارتی را مطلع کردیم که اگر اینچنین کنند، به هیچ عنوان در حکومت شرکت نخواهیم کرد و خارج از آن خواهیم ماند».

کردهای عراق خیلی غیرعادی رفتار می‌کنند. به عنوان نمونه چند روز پیش وزیر خارجه ترکیه از اربیل دیدن کرد لذا تمام خیابان‌های اربیل را پر از پرچم ترکیه کرده بودند. اما در دیدار آنها از ترکیه این کشور پرچم اقلیم کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و حتی در این دیدار نیز رسانه‌های ترکیه حکومت اقلیم را «اداره شمال عراق» نامیدند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی