سایز متن   /

در حالی که بیش از هشت ماه از انتخابات پارلمانی در اقلیم گذشته است، هنوز دولت محلی این منطقه به دلیل اختلافات احزاب و سران آنها تشکیل نشده است.

به گزارش کورد پاریز، هشت ماه از انتخابات پارلمانی در عراق و اقلیم کردستان این کشور سپری شده است. دولت مرکزی و ملی عراق تشکیل شده و در فضای پس از شکست داعش، مشغول به بازسازی و تنظیم روابط خارجی خود است. اما دولت اقلیم کردستان به عنوان یک دولت محلی کماکان به دلیل اختلافات احزاب بر سر تقسیم پست‌ها و ثروت حاصل از پول نفت، تشکیل نشده است و توافقات متعدد میان احزاب کُرد عراقی، همچنان مانع از تشکیل دولت محلی و حفظ منافع مردم شده است. در این میان، احزاب و سران کُرد عراق، اتهامات را صرفا متوجه طرف مقابل و دیگران می‌کنند.

در همین زمینه “مثنی امین” رئیس فراکسیون یکگرتوی اسلامی در پارلمان اقلیم کردستان می‌گوید “برهم صالح”، رئیس جمهور عراق و از حزب یکیتی، به منافع حزبی و فردی خود فکر می‌کند نه منافع مردم. مثنی امین مدعی شده است چون برهم صالح در قبال وضعیت پیش آمده در کرکوک بی‌تفاوت است، این امر نشان از تعلق خاطر وی به منافع جناحی و حزبی است نه منافع ملی عراق. آقای امین معتقد است که برهم صالح به عنوان رئیس جمهور موظف است برای بهبود اوضاع در اقلیم کردستان به ویژه کرکوک دخالت نماید.

دکتر امین در ادامه افزود: «اقدامات کنونی علیه کردها در روستاهای کرکوک نتیجه وجود اختلافات بین کردهاست و ما آنقدر درگیر تنش و کسب ثروت و قدرت هستیم که حتی نمی‌توانیم بین خودمان یک استاندار کُرد تعیین کنیم و هر حزب صرفا در پی منافع اعضای خود است. ما هیچ کاری نمی‌کنیم و فقط به دنبال توجیه اقدامات خود هستیم. باید قبول کنیم توان اداره هیچ چیز را نداریم. ما باید به ویژه یکیتی را تحت فشار قرار دهیم چون رئیس جمهور از آن حزب است. برهم صالح اختیار دارد حتی استاندار را برکنار کند اما منافع حزبی و فردی را به همه چیز ترجیح می‌دهد».

اظهارات این سیاستمدار عراقی در حالی صورت می‌گیرد که احزاب عراقی و سران کُردها در پی افزایش سهم خود و فرزندانشان از ثروت و قدرت در این منطقه هستند. به این ترتیب، حتی در صورت تشکیل کابینه اقلیم کردستان، برای پست‌ها و مناصب، صرفا افراد نزدیک به احزاب و سران آنها معرفی خواهند شد و مردم اقلیم در تعیین این افراد هیچ نقشی نخواهند داشت. به عبارت دیگر تقسیم قدرت میان اعضای احزاب و خانواده‌های آنها خواهد بود.

در حالی که قرار است “نچیروان بارزانی” رئیس حکومت اقلیم و “مسرور بارزانی” نخست وزیر شود، “محمود سنگاوی” از فرماندهان پیشمرگه‌های یکیتی اعلام کرده باید پسر ارشد وی نیز به عنوان وزیر امور برنامه‌ریزی انتخاب شود! وی تهدید کرده با قدرت اسلحه و زور اجازه نخواهد داد کسی در این مسیر مانع شود.  وی طی بیانیه‌ای اعلام کرده “کاروان سنگاوی” پسر ارشد خود را برای این پست نامزد می‌کند و از او حمایت خواهد کرد. بدیهی است در این صورت، هر کس که با آقای سنگاوی مخالفت کند شاهد ترور و سو قصد خواهد بود. این موارد و اعمال نفوذ‌های متعدد، روند تشکیل دولت و حل مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی اقلیم را متوقف ساخته است. این در حالی است که پ.ک.ک در شنگال، حضور دارد و ترکیه به بهانه نفوذ عناصر پ.ک.ک در خاک اقلیم، بارها این مناطق را بمباران کرده است و مسئولان اقلیم نیز صرفا این حملات را محکوم کرده‌اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی