سایز متن   /

روزنامه نگار و مذاکره کننده سابق ترک نوشت؛ دولت ترکیه با استفاده از ابزاری به نام عبدالله اوجالان در پی فشار بر گروه‌های کردی در شمال سوریه است.

 

به گزارش کوردپاریز، “راغب سویلو” روزنامه‌نگار و یک مذاکره کننده سابق روند صلح میان پ.ک.ک و دولت ترکیه در خصوص دیدار اوجالان با وکلایش در زندان ایمرالی، در صفحه توئیتر خود نوشت: «ترکیه می‌داند که در سوریه و مناطق کردنشین این کشور، باید با آمریکا و از طریق مذاکره به نتیجه برسد. آمریکا نیز در تلاش است تا نیروی سوریه دمکراتیک (قسد) وابسته به پ.ک.ک و ترکیه را در شمال سوریه به هم نزدیک کند، لذا دولت ترکیه می‌خواهد از طریق اوجالان منافع خود را پیگیری نماید و فشار بیشتری به کردها در مناطق شمالی سوریه وارد کند.

قرار است برای رعایت حساسیت‌های ترکیه در شرق فرات، ناشی از حضور عناصر وابسته به پ.ک.ک، در مرز ترکیه با سوریه منطقه امن ایجاد شود. اما در مورد عمق و نحوه اداره آن بین آمریکا و ترکیه اختلاف وجود دارد. از طرفی آمریکا نیز از گروه‌های وابسته به پ.ک.ک حمایت می‌کند. لذا ترکیه از هر ابزاری از جمله عبدالله اوجالان برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهد کرد تا پیام مد نظر خود را به فرماندهان وابسته به پ.ک.ک در شمال سوریه برساند. ترکیه مایل است تمامی گروه‌های کردی در شمال سوریه به ویژه وابستگان پ.ک.ک را نابود و یا از مرز دور کند، به همین خاطر به سراغ اوجالان رفته است».

گفتنی است بسیاری از کارشناسان می‌گویند عبدالله اوجالان به ابزار اجرای سیاست‌های ترکیه تبدیل و دیدار اخیر وی با وکلایش در زندان نیز باعث بروز اختلافات و علنی شدن شکاف‌های مهم در سطح سران پ.ک.ک شده است.

“محمود آیتکین”، کارشناس سیاسی نیز، در این زمینه معتقد است که «می‌توان به وضوح این شکاف را در نشریه «اوزگور هالک» وابسته به پ.ک.ک نیز دید. حتی در سال ۲۰۱۴ نیز اوجالان به صراحت به وجود اختلافات در پ‌ک‌ک اعتراف کرده و گفته بود که علیرغم اختلافات، هنوز هم او این سازمان را اداره می‌کند. اکنون سران قندیل با رد علنی درخواست اوجالان مسئله وجود شکاف و عمیق‌تر کردن آن در پ.ک.ک را نشان می‌دهند».

گفتنی است اوجالان در حالی می‌گوید هنوز کنترل پ.ک.ک را در دست دارد که در جزیره ایمرالی زندانی است و هر گونه ورود و خروج پیام به وی از طریق دولت انجام می‌شود. وی در دیدار اخیر از وکلای خود خواسته بود که مانع اعتصاب غذای حامیان پ.ک.ک شوند؛ اما اعتصابیون با رد دعوت اوجالان، بر ادامه اعتصاب غذا تاکید کردند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی