سایز متن   /

معاون فراکسیون حزب دموکراتیک خلق‌ها در اظهاراتی گفت؛ مساله کُرد در ترکیه باید به طور سیاسی و در پارلمان حل و فصل شود.

به گزارش کورد پاریز، “ساروخان اولوج”، معاون فراکسیون حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) شاخه سیاسی پ.ک.ک در پارلمان ترکیه، می‌گوید «مسئله کرد در ترکیه باید در پارلمان حل شود. مردم کرد نیز حق دارند مشکلات خود را در چارچوب پارلمان مورد بررسی قرار دهند». این نماینده ترک زبان به اظهارات “کمال کلیچداراوغلو”، رئیس حزب جمهوریخواه خلق، اشاره کرد که خواهان توجه به زبان کردی در پارلمان شده بود و گفت: «این اظهارات درست است و از آن استقبال می‌کنیم».

این اظهارات نشان می‌دهد بین HDP و سران پ.ک.ک مستقر در قندیل اختلاف وجود دارد. این نماینده در حالی بر حل مسئله کُرد در پارلمان تاکید دارد که پ.ک.ک بر ادامه خشونت مسلحانه اصرار می‌کند و بر ادامه اعتصاب‌های غذا تاکید می‌کرد، اما “صلاح‌الدین دمیرتاش”، رئیس سابق HDP ، با آن مخالفت کرد. اخیرا اختلافات پ.ک.ک و شاخه‌های آن جنبه علنی‌تر به خود گرفته است.

البته یکی از ویژگی‌های ثابت کردها این است با همدیگر اختلاف دارند و همدیگر را قبول نمی‌کنند. کردهای سوریه نیز از این امر مستثنی نیستند. پس از بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ کردهای سوریه به دو جناح طرفدار اوجالان و بارزانی تبدیل شدند و هنوز هم به توافق نرسیده‌اند. هر دو جناح دو بار در دهوک و یکبار در اربیل توافق کردند، اما توافق آنها اجرا نشد. اکنون نیز انجمن میهنی کردهای سوریه (وابسته به حزب مسعود بارزانی) از فرانسه خواسته بین آنها و اداره خودگردان وابسته به پ.ک.ک میانجیگری کند تا بتوانند به کردستان سوریه بازگردند.

اختلافات آنها بر سر تقسیم پست و قدرت در هرگونه وضعیت احتمالی برای کردهای سوریه در آینده و داشتن نیروی مسلح مستقل از همدیگر است. فرانسه نیز با دعوت کردهای وابسته به پ.ک.ک تلاش می‌کند با استفاده ابزاری از آنها جای پای از دست رفته خود در سوریه را باز کند. کارشناسان معتقدند شاید نیروهای غربی بتوانند چند صباحی کردها را کنار هم نگه دارند، اما آنها هرگز با هم متحد نمی‌شوند. بعنوان نمونه می‌توان از کردهای عراق یاد کرد که به طور دائم بر سر پول نفت اقلیم و تقسیم مناصب در حکومت ان منطقه، با یکدیگر اختلاف نظر جدی دارند. در تازه‌ترین تحول نیز در کردستان عراق، شاسوار عبدالله، رئیس جنبش نسل نو، در اقلیم کردستان از یکتی (حزب خاندان جلال طالبانی) شکایت کرد. شاسوار عبدالله تاجر ثروتمند و صاحب چندین شرکت تبلیغاتی است که از سیاست‌های قبیله‌ای بارزانی و خانوادگی یکیتی در اقلیم کردستان انتقاد می‌کند و آنها را عامل بحران‌های عمیق سیاسی و اقتصادی در این منطقه می‌داند. وی از جمله فعالان جدی ضد همه‌پرسی استقلال اقلیم بود و برای مخالفت با برگزاری همه پرسی کمپین‌های گسترده‌ای به راه انداخت. او همچنین چند بار هدف گلوله قرار گرفت و یکبار نیز زخمی‌ شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی